"יש לוחמים שכשלו בתפקידם, אבל הצעד האמריקני הוא לא הפתרון" מג"ד "נצח יהודה" לשעבר בראיון

אלוף משנה (מיל') אורי לוי, לשעבר מג"ד הגדוד, מאמין כי האיום האמריקני נגד היחידה עלול להתפשט כאש בשדה קוצים: "היום זה נצח יהודה - מחר זה גולני" • הוא גם סבור שעל מקבלי ההחלטות לצאת חוצץ נגד החלטה שכזו • "מגיע ללוחמים האלה מסדר של כבוד, כדי שעוד חברים כמותם ילכו בדרכם"

לוחמי נצח יהודה בפעולה. צילום: דובר צה"ל

ההודעה על כך שהאמריקנים שוקלים להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה התקבלה ביחידה בהלם מוחלט. כך גם בקרב האזרחים שמסייעים להם. היחידה הראשונה בצה"ל ששילבה חרדים כלוחמים, שפעלה בשנים האחרונות באופן אינטנסיבי ביהודה ושומרון ושמאז 7 באוקטובר לוחמת בעזה כגדוד מתמרן מן המניין - לא ציפתה להפוך למוקצה בעיני העולם.

בימים אלו פועלים הלוחמים בצפון הרצועה. למרבה האירוניה, אומרים גורמים בכירים בצה"ל, הפעילות שהם מבצעים כוללת גם תמיכה בהעברת סיוע הומניטרי אמריקני לתוך עזה. "הם עוסקים בפעילות מבצעית ככל שהגזרה מחייבת ונוהגים במקצועיות ובמוטיבציה גבוהה. אנו מלאי הערכה רבה כלפיהם".

חיילים מגדוד נצח יהודה, הנח"ל החרדי, צילום: אי.פי.אי

החדשות הרעות הגיעו גם לאוזני אלוף משנה (מיל') אורי לוי, שכיהן שנתיים כמג"ד נצח יהודה (בשנים 2014-2016). "מדובר בגדוד מצטיין עם המון הצלחות", הוא מסביר. "גדוד מורכב מפרטים, וכשאתה מסתכל על האנשים - אתה רואה לוחמים, מפקדים, תומכי לחימה, שמגיעים ועושים נפלאות. ברור שהם מגיעים על פי חוק, אך פה מדובר ביותר מכך - אלו אנשים ממשפחות חרדיות, מקהילות שבהן הם לא מקבלים שום תמיכה. מתנדבים מחוץ לארץ מגיעים ומשרתים את המדינה. מדובר בחיילים שצריך להצדיע להם ולהעריך אותם מאוד על כך שהם עזבו את המקום הנוח שלהם".

אל"ם (במיל') אורי לוי , צילום: ללא

לוי כיהן גם כמפקד בסיס האימונים של חטיבת כפיר, מפקד בא"פ לכיש ומפקד עוצבת השרון. לפני כשנה השתחרר מצה"ל, ועדיין הוא מלווה, ככל שהוא מתבקש, את הלוחמים והקצינים שעליהם פיקד. "אני מתנתק לרגע מחוק הגיוס, ואני בעד גיוס רחב, אבל בוא תסתכל על המצב הקיים. האנשים האלה, שעזבו הכל והתגייסו למרות יחסה של החברה, משרתים את המדינה ואחר כך חוזרים לקהילה, משתלבים בתעסוקה ובאקדמיה והופכים לאנשים טובים יותר. הם מביאים את היתרונות שלהם מהבית ומוסיפים עליהם עוד קומה".

היכו פלשתינים

בשנים האחרונות התרחשו כמה אירועים לא פשוטים בגדוד. האירוע הקשה ביותר קרה בפברואר 2022, אז אזקו לוחמים את עמר אסעד בן ה־79 והותירו אותו על הקרקע כפות, וכתוצאה מכך הוא נפטר. ביוני שעבר הוחלט לסגור את תיק החקירה, בין היתר לאחר שלא הצליחו לקבל את דוח נתיחת גופתו מהרשות הפלשתינית. מכיוון שהיה אזרח אמריקני, סיפורו זכה לתפוצה רבה. כמה חודשים מאוחר יותר, באוגוסט 2022, תועדו לוחמים מהגדוד מכים פלשתינים. הם הושעו מהגדוד.

חיילי צה"ל בפעילות ועמאר אסעד (לחיילים אין קשר לכתבה), צילום: דובר צה"ל

"תחשוב על לוחם או על מפקד מהגדוד שנלחם כדי להכריע את האויב או להחזיר חטופים, ופתאום הוא מקבל הודעה כזו. מה קורה פה?"

לוי סובר כי הסיבה לאירועים הפסולים הללו היא העובדה שבצה"ל הוחלט להותיר את הגדוד למשך תקופה ארוכה מאוד בגזרה אחת - בניגוד למה שקורה ברוב היחידות, שעוברות גזרות ביו"ש, בצפון ובדרום באופן תדיר. "לא נכון שבביטחון שוטף, גדוד או יחידה יפעלו באותו מקום במשך זמן רב. אפשר לדמות את זה למים שעומדים והופכים לדלוחים. לא מדובר בתצפיתנית שצופה דרך מסכים, אלא בלוחם שחי בשטח את הקולות והריחות. אם הוא נמצא בשגרה במשך זמן רב, הוא הופך להיות חלק ממנה במקום לנהל אותה או להגן בגזרתו".

בתקופתו כמג"ד, הוא התעקש לנייד את הגדוד ברחבי יהודה ושומרון וכך מנע את מצב ההתבססות בשגרה שגורמת לתקלות מבצעיות. "התנגדתי מאוד למצב שבו גדוד נותר בשטח במשך זמן ארוך. אחרי שסיימתי את התפקיד נותרתי בקשר עם המג"דים שהחליפו אותי, ואמרתי להם שזו טעות להישאר קבועים בשטח.

השבעה של חיילי נצח יהודה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה), צילום: דודי ועקנין

"גם אם אתה לוחם גולני או שריון, אם תסתכל כל הזמן דרך המשקפת לאותה מטרה - בסוף תתקהה. אתה משול לסוס ששמו לו סוככים על העיניים ויודע רק להסתכל לכיוון אחד. אם תשים גדוד של גולני בקו אחד במשך עשרה חודשים, תגלה את אותן בעיות. זה לא הגדוד - זה התפקיד. תקלות מבצעיות יכולות להתרחש בכל גדוד. צריך לתחקר, צריך לפעול נגד לוחמים שכשלו בתפקידם, אבל הצעד האמריקני הוא לא הפתרון".

"כשעושים גם טועים"

על האיום בסנקציות אומר לוי: "תחשוב עכשיו על לוחם או על מפקד מהגדוד שנלחם כדי להכריע את האויב או להחזיר חטופים, ופתאום הוא מקבל הודעה כזו. מה קורה פה? גדוד הוא חלק מצה"ל, מזרוע היבשה, זה לא עסק פרטי. לוחמים בצה"ל פועלים בכפיפות לחוק הצבאי ולמשפט הבינלאומי. דרשתי המון מהחיילים שלי כשהייתי מפקדם, לא הייתי מפקד קל, אבל הם היו לוחמים מעולים שכל אחד היה רוצה אותם. זה המצב גם היום.

"אנחנו חייבים להפסיק להסתכל על האירוע ממבט של 12 השבטים, או מזווית של ימין או שמאל, דתי או חילוני. גיוס לצה"ל זה חלק ממשהו גדול שנועד להגן על עם ישראל. לרוב יש הצלחות ולפעמים יש גם כישלונות. כשעושים גם טועים. חייבים להיזהר, לתחקר וללמוד, אבל מי שנמצא בחיכוך גם טועה.

"אני מקפיד להיפגש עם המפקדים החדשים של גדוד נצח יהודה ותמיד אומר להם כך - זה פרויקט לאומי חשוב מאין כמוהו, וההצלחה של המפקד יכולה להשפיע על החברה הישראלית. אך לצד זאת מדובר בגדוד מתוקשר, כל האירועים השליליים תמיד יעלו ואף אחד לא ידבר על האירועים המוצלחים. אם יש אירוע מוצלח בצנחנים הוא יעלה למעלה, אבל בנצח יהודה יש אנשים שיש להם אינטרס לא לפרסם אותם בשום מקום".

אתה חושב שהסנקציות הללו ישפיעו בסופו של דבר על הלוחמים?

"בהחלט. אני לא מבין מה המשמעות של הסנקציות האלה, וצריך לשאול איך בדיוק מדינה, בעלת ברית, מעצמה, מתעסקת בהטלת סנקציות על גדוד. על מקבלי ההחלטות לצאת חוצץ נגד האירוע הזה, כי היום זה נצח יהודה ומחר זה צנחנים או הנדסה קרבית. אני בטוח שהמפקדים יידעו לתווך את העניין, אבל אין לי ספק שזה יפגע במורל של הגדוד.

לוחם נצח יהודה הורשע באירוע תקיפת הבדואים //, צילום: לירון מולדובן

"צריך להבין שבשנתיים האחרונות, מאז האירוע עם הקשיש, יש אפס אירועים של כשל מבצעי בגדוד, והמון הצלחות מבצעיות, ביו"ש, בפיקוד צפון ובעזה. צריך להעמיד למסדר כבוד את הלוחמים והמפקדים של הגדוד הזה, שמגיעים מבית שיש בו אפס תמיכה, שיראו אותם ושעוד מחבריהם יעשו כמוהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר