לאיראן יש אינטרס ברור להקטין את התקיפה באדמתה

נראה שבטהרן לא סיפרו את כל האמת על מה שקרה שם • יש להם סיבה טובה - כעת, הם מבינים שישראל יכולה להסב נזק כבד הרבה יותר למתקני הייצור והגרעין • עם זאת, איראן כבר לא מבודדת - ולצידה סין ורוסיה, ולכן על ישראל לגבש קואליציה רחבה מנגד

אתר התקיפה באיראן. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

רמטכ"ל צבא איראן חבר אתמול לשר הפטפטת הלאומי אצלנו בניסיון לגמד את תגובת ישראל על מתקפת הטילים שלה. דף המסרים שיצא מטהרן הדגיש שלא נגרמו אבידות בנפש או נזקים מ"שלושה מל"טים קטנים", שתקפו אתרים ליד אספהאן.

לא צריך להתרגש מהאמירות הללו. לאיראנים יש אינטרס להקטין את האירוע כדי שלא יצטרכו להגיב על התגובה. נראה גם כי לא סיפרו את כל האמת על מה שקרה שם. כעת, הם מבינים כי ישראל יכולה היתה להסב נזק כבד הרבה יותר למתקני הייצור והגרעין.

השר בן גביר. לא צריך לזלזל בתקיפה באיראן, צילום: אורן בן חקון

על פי פרסומים זרים, ישראל בחרה להעביר מסר סמלי לגבי יכולתה לפגוע ולשתק מערכות מכ"ם מתקדמות. זה ראוי לשבח למרות הלגלוג של השר. תגובה עוצמתית מדי היתה עלולה להוביל למלחמה אזורית בעיתוי שאינו נוח לישראל. עם זאת, שקלול ביניים של תוצאות הסבב הזה, בהנחה שהסתיים, מצביע על ארבע הנחות יסוד שקרסו.

האחת: שאיראן מורתעת. מאות הטילים והכטב"מים ששיגרה בפעם הראשונה ישירות לשטחנו, שינו משוואה של יותר מעשור. עד כה ישראל פעלה לפי הפרסומים הזרים נגד איראן, בשעה שזו נמנעה מתגובה או הגיבה באמצעות שלוחיה.

השנייה: שהאיום העיקרי הנשקף מאיראן הוא בתחום הנשק הגרעיני. כשכל העולם התמקד בהטלת סנקציות על טהרן כדי לבלום את המרוץ להשגת פצצה, היא פיתחה תעשייה של אלפי טילי שיוט, טילים בליסטיים, חלקם בעלי דיוק גבוה, לצד כטב"מים מתקדמים.

אתר התקיפה באיראן, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

השלישית: שניתן לסמוך לחלוטין על אמ"ן במתן התרעה בזמן אמת מפני פעילות עוינת ובהערכת כוונות האויב. ההתרעה כשלה לפני 7 באוקטובר, בארה"ב טענו שסיפקו את העיתוי של המתקפה האיראנית, וגם ההערכה לגבי התגובה לחיסול בדמשק לקתה בחסר.

הרביעית, אולי החשובה מכולן: שישראל, בזכות עליונותה הצבאית והטכנולוגית, מסוגלת להתמודד לבדה ללא עזרה מבחוץ מול אויביה. המלחמה בעזה היתה נראית אחרת בלי הרכבת האווירית מארה"ב, וכך גם מתקפת הטילים האיראנית - למרות הצלחת חיל האוויר - ללא התגייסותה של הקואליציה המערבית וחלק ממדינות ערב המתונות.

מה שמגביר את הצורך הדחוף בהשתלבותה המלאה של ישראל בקואליציה כזו היא העובדה שאיראן כבר איננה מבודדת בעולם. היא נהנית משיתוף פעולה עם רוסיה וסין. ישראל, בלי עזרה של קואליציה תומכת, תתקשה להתמודד בהצלחה במערכה אזורית. בלי סיוע מבחוץ, היא לא תוכל לבדה למנוע את הפיכת איראן למדינה גרעינית.

הצטרפותה של ירדן לבלימת מתקפת הטילים האיראנית היתה נדבך חשוב בכינון השותפות הצבאית בין מדינות המערב, ישראל והמדינות הסוניות המתונות מול הציר האיראני. גורם בכיר במפרץ אומר כי הסיבה לכך שסעודיה והאמירויות עוד "יושבות על הגדר" היא שעדיין אינן בטוחות כי ארה"ב תתגייס להגן עליהן מול איראן, כפי שהגנה על ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר