היעד הבא: לייצר קואליציה לפעולה נגד הגרעין האיראני

התקיפה שיוחסה לישראל באיראן השיגה את המטרה - פעולה אמנם מצוצמת אך כזו שמעבירה מסר חד לאיראנים שלישראל עליונות טכנולוגית ויכולת לשתק את מערכיה האוויריים • כרגע, חשוב יותר לשמר את התמיכה הבינלאומית ולהבהיר לעולם עד כמה איראן גרעינית מסוכנת

יירוטים מעל הכנסת במהלך התקיפה האיראנית . צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

התקיפה שיוחסה לישראל בלילה שבין חמישי לשישי השיגה את המטרה: מחד, תגובה קינטית שמעבירה מסר חד בנוגע לעליונות הטכנולוגית של ישראל וליכולתה לשתק את מערכי ההגנה האווירית של איראן. מאידך, פעולה ללא נטילת אחריות, שלאיראנים יהיה אינטרס להקטין אותה או אפילו להכחיש שבוצעה.

המנהיג העליון באיראן, עלי חמינאי, צילום: רויטרס

מי שדיווחה ראשונה על התקיפה לא היתה התקשורת האיראנית, אלא דווקא זו האמריקנית. רק לאחר שכלי התקשורת בארה"ב דיווחו כי ישראל תקפה באיראן, החלו באיראן לדווח עליה תוך ניסיון מיידי לגמדה או אפילו להכחישה. תחילה דיווחו בטהרן על רחפנים קטנים, בהמשך על "ציפורים" ועל נזק קל שנגרם. היו גם שאמרו שלא נגרם כלל נזק. הדיווחים הללו עשויים להעיד על ניסיון להרגיע את הרוחות ולפטור את המשטר האיראני מהצורך להגיב. בדיוק המטרה שהציבה לעצמה ישראל, שלשם שינוי, ככל הנראה לא טעתה הפעם בהערכת תגובת האויב.

על פי דיווחים בארה"ב, מטוסי קרב ישראלים, שלא חצו את הגבול לשטח איראן, שיגרו שלושה טילים ארוכי טווח לעבר אתר מכ"ם הסמוך לאספהאן. כידוע, באספהאן אחד האתרים של תוכנית הגרעין האיראנית, והמכ"מ המקומי ככל הנראה היה אחת משכבות ההגנה על האתר.

ביידן. צריך לרתום את האמריקנים לצידנו, צילום: אי.פי

בישראל נשמו לרווחה לאור ההכחשות. ההנחה היא שנכון לעכשיו העימות חוזר בשלב זה אל מתחת לסף המלחמה הגלויה. אלא שהמתקפה האיראנית בשבוע שעבר על ישראל היא לא פחות מסטייה אסטרטגית, חציית קו אדום ושינוי המציאות לטווח ארוך. לאחר שנים שבהן טיפחה פרוקסי סביב ישראל תוך הימנעות מעימות ישיר, היא תקפה לראשונה את ישראל משטחה באמצעות מל"טים, טילי שיוט וטילי קרקע־קרקע, כנקמה על ההתנקשות בחיי גנרל איראני כשבועיים קודם לכן.

הפעולה האיראנית נובעת כנראה מתחושת עוצמה והערכה כי ישראל חלשה לאחר חצי שנה של לחימה. גם העימות המתוקשר בין נתניהו לביידן לא תרם. אך ברגע שנחצה מחסום הפחד בפעם הראשונה, קיימת סבירות גבוהה ביותר שבפעם הבאה שישראל תעשה פעולה כזו או אחרת נגד יעדים איראניים, טהרן תגיב באופן דומה. 

למרות הציוץ חסר האחריות של בן גביר, התקיפה שיוחסה לישראל אמורה היתה להעביר מסר ברור לאיראנים. לא בטוח אם הם מבינים בכלל איזה טיל עקף את כל מערכות ההגנה האווירית שלהם ופגע באחת מהן במדויק (על פי פרסומים זרים כמובן).

אף שהיה מי שסבר שצריך לנצל את ההזדמנות של המתקפה הברוטאלית של איראן לפעולה משמעותית יותר ואולי אפילו לפגיעה במתקני הגרעין שלה, לישראל חשוב יותר בשלב זה לשמר את התמיכה הבינלאומית ולהבהיר לעולם עד כמה איראן גרעינית מסוכנת.

ישראל תתקשה מאוד לפגוע במתקני הגרעין האיראניים לבדה, ללא סיוע אמריקני. לכן, אם הריסון הישראלי יניע מהלך שירתום את ארה"ב ומדינות נוספות לייצר קואליציה לפעולה משמעותית נגד הגרעין איראני - דיינו. צריך לעשות הכל כדי למנוע מהמשטר הלא רציונלי והבלתי שפוי בטהרן מלשים עליו את ידו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר