הסבב מול איראן: ישראל ניצחה בנקודות

האיראנים אינם מודים בפומבי בכשלון, אולם הטון הרברבני השתנה • הם מנסים להסתיר את הכשלון הצבאי ואת הכשלון המדיני במטרה לייצר שיח ונרטיב פנימי אחר • הדבר מעיד בעיקר על מצוקה ובלבול • באם הסבב יסתיים ככה, עלינו להפנות פנינו צפונה

נשיא איראן ראיסי בבסיס צבאי. צילום: אי.פי.אי

עד יום שלישי השבוע היו אסמאעיל קווני מפקד כח קודס, חוסיין סולמאני מפקד משמרות המהפכה והרמטכ"ל מוחמד באקרי באופוריה . מתקפת "הבטחת אמת", כפי שמכנים האיראנים את המתקפה חסרת התקדים על ישראל, הצליחה ושרטטה מציאות חדשה.

ערוץ איראן אינטרנשיונל פרסם תיעוד מאספהאן של התקיפה | ללא קרדיט

הם היו משוכנעים שהדיווחים מישראל הם שקריים ומרבית הטילים והכטב"מים פגעו. לקח  להנהגה האיראנית מספר ימים להפנים את גודל הכשלון. ואכן, צהלות השמחה בפרלמנט וההתרברבות התחלפו בטונים אחרים - פחות נחרצים.

האיראנים אינם מודים בפומבי בכשלון. אולם הטון משתנה, הנרטיב החדש הוא: "אנו פעלנו לבד, בעוד הישראלים נזקקו לסיוע המערב". וכמו כן, "שיגרנו רק את הטילים הישנים שלנו, הדור הקודם של טילי חיידר ועמאד, חכו ותראו את הדור המתקדם".

התקיפה האיראנית, צילום: אי.פי.אי

הצמרת האיראנית מודאגת בעליל מהקואליציה הלוחמנית שנרקמה מולה. ניכר שלא צפו זאת מראש, הם מנסים למזער נזקים, בעיקר באמצעות הפצת שקרים לעיתים מגוחכים.

להלן דוגמא קטנה: שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדול לחיאן, התראיין לעיתון איראני בשפה הפרסית וסיפר על שיחה שהייתה לו עם שרת החוץ היפנית, קמיקוואה. לדבריו, השרה גינתה את ההתקפה הישראלית על הקונסוליה האיראנית בדמשק ואמרה שאיננה תורמת ליציבות. כמו כן טען, כי היא ביקרה את מדיניות ההרעבה הישראלית בעזה והביעה רצון להדק את הקשרים עם איראן.

בדיקה קטנה שעשיתי בפרסום התמליל על ידי משרד החוץ היפני, מגלה סיפור אחר לחלוטין, שיחה שונה בתכלית. השרה מגנה באופן נחרץ את התקיפה האיראנית ואומרת שאינה תורמת ליציבות העולמית. היא דורשת מאיראן להבטיח את נתיבי השיט ומבקשת למנוע אסקלציה. אין זכר לציטוט של שר החוץ האיראני, והיפנים תמיד מדייקים על קוצו של יוד.

פיצוצים ליד איספהאן, צילום: רשתות חברתיות

מה אנו למדים מכך? איראן מנסה להסתיר את הכשלון הצבאי ואת הכשלון המדיני במטרה לייצר שיח ונרטיב פנימי אחר. הדבר מעיד בעיקר על מצוקה ובלבול, הצמרת האיראנית בוחנת את משמעות הכשלון ומנסה להפיק לקחים. התקיפה הישראלית המתונה על איספהאן מנסה למסגר את הארועים ולשרטט מחדש את גבולות ההרתעה.

אנו עדים להערכות מבוהלות למדי של האיראנים הן באיראן והן מחוצה לה. קשה לאמוד את התגובה האיראנית ולאן פניהם מועדות, אך כדאי לזכור כי איראן העזה בפעם הראשונה לתקוף בעצמה באופן חסר תקדים את ישראל. הצמרת האיראנית הנוכחית היא המילטנטית ביותר בשנים האחרונות ונמצאת בפרנוייה אסטרטגית. המנהיג הקשיש שלה חולה, חלש ונתון בידי הסביבה.

לא בהכרח מתקיים תהליך רציונלי של קבלת החלטות בניהול הסיכונים שלהם כפי שהיה בעבר. יחד עם זאת, הסימנים מעידים על הכלה, חזבללה נמנע מלהצטרף לעת עתה והתגובות האיראניות עד כה רפות.

באם הסבב יסתיים, ניתן לומר שישראל ניצחה בנקודות ועלינו להפנות פנינו צפונה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר