הסכנה הגדולה ביותר: הצטרפות חיזבאללה למערכה

בחצי שנה האחרונה נראה היה כי ארגון הטרור לא נלהב להצטרף במלוא הכוח למערכה • אך ביממה האחרונה הגזרה הלבנונית הולכת ומתחממת • וגם: סינוואר מקשיח את עמדותיו וכך מביא על עצמו את כניסת צה"ל לרפיח

חיזבאללה. יצטרף למערכה?. צילום: רויטרס
אם בתחילה היתה בצמרת הישראלית דילמה, האם וכיצד להגיב למתקפת הטילים והכטב"מים האיראנית, הרי שכעת ברור שנפל הפור. ישראל מתכוונת להגיב למתקפה חסרת התקדים של טהרן, אך השאלה שנותרת פתוחה היא כיצד, וכמובן מתי. משבחרה הצמרת המדינית־ביטחונית שלא להגיב במהלך התקיפה, או ביממה שלאחריה, מצד אחד היא אולי איבדה משהו במומנטום, אך מצד שני זה מאפשר לה להגיב בצורה מתוחכמת, באופן שמצד אחד יכאיב לאיראנים ויהווה תגובה הולמת, ומצד שני יהיה מדוד באופן שלא יביא למלחמה אזורית, ולא יכעיס את האמריקנים ואת בעלות הברית שסייעו לישראל בסיכול המתקפה. אלא שהשבועות האחרונים, ויש שיגידו החודשים האחרונים, הוכיחו שהמודיעין הישראלי לא תמיד מצטיין בקריאת כוונותיו של האויב. לסיטואציה הנוכחית הגענו לאחר שבישראל לא העריכו נכונה את הביטחון העצמי האיראני ואת עוצמת תגובתם לחיסול בכיר משמרות המהפכה, חסן מהדווי, ב-1 באפריל. כעת, כך נדמה, מלבד אפשרות לגלישה למלחמה אזורית, הסכנה הגדולה ביותר האורבת בפתח היא הצטרפות חיזבאללה למערכה, על כל המשתמע מכך. עד כה, במשך יותר משישה חודשים, נראה היה כי חיזבאללה לא נלהב להצטרף במלוא הכוח למערכה מסיבות שונות, למרות שהיו לו כמה וכמה הזדמנויות לאתגר את ישראל ולהוכיח את כוחו. גם השבוע, בלילה ההיסטורי של 14 באפריל, בחר נסראללה להשתתף במתקפה האיראנית באופן סמלי בלבד, באמצעות כמה עשרות שיגורים לשטח ישראל, אך לא באופן שהרחיב את מספר השיגורים או את טווח הירי.
מחבלי חיזבאללה מתצפתים על מטולה (ארכיון), צילום: אי.פי

כישלון עסקת החטופים

אתמול (שלישי), לעומת זאת, דווקא נרשם יום לחימה עצים מאוד בגבול הצפון, עם עשרות שיגורים לעבר שטח ישראל, וכמה לוחמים שנפצעו כתוצאה מחדירת שני כטב"מי נפץ משטח לבנון לשטח הארץ. בעת החדירה לא הופעלה התרעה במרחב, ובצה"ל מתחקרים את האירוע.
חוסל. מפקד גזרת החוף בארגון הטרור חיזבאללה - איסמאעיל יוסף באז, צילום: ללא
מאוחר יותר הודיע צה"ל כי חיסל את מפקד גזרת החוף בחיזבאללה, איסמאעיל יוסף באז. לפי הודעת דובר צה"ל, איסמעיל שימש כגורם "בכיר וותיק" בזרוע הצבאית של חיזבאללה במספר תפקידים, ודרגתו מקבילה למח"ט. אך ההליכה של שני הצדדים בין הטיפות עלולה בבת אחת להשתנות, והמודיעין הישראלי צריך להיות זהיר מאוד בהערכותיו. סוגיה נוספת שיש לתת עליה את הדעת בימים הקרובים היא כישלון עסקת החטופים. לאחר הודעת המוסד השבוע שלפיה סינוואר השיב בשלילה למתווה המתווכות, בצמרת מערכת הביטחון מתגבשת ההבנה כי אין מנוס אלא להיכנס לרפיח כדי להגביר את הלחץ על חמאס. מעבר ללחץ הבינלאומי, בישראל מודים כי אחת הסיבות לעיכוב הכניסה לרפיח בחודשים האחרונים היתה הרצון הישראלי לתת הזדמנות לעסקת חטופים. אך הריסון הישראלי לא הועיל, ובשבועות האחרונים סינוואר רק הולך ומקשיח את עמדותיו לאור העובדה שאין עליו לחץ צבאי, הומניטרי או מדיני.
סינוואר (ארכיון). אין עליו לחץ צבאי, הומניטרי או מדיני, צילום: אי.אף.פי
חרף הודעת רוה"מ שלפיה נקבע תאריך לכניסה, התאריך טרם נקבע, אך שר הביטחון קיים השבוע דיון מיוחד בנושא, וצה"ל קיבל הנחיה להאיץ את ההכנות לקראת הכניסה. סביר להניח שאם לא יהיו שינויים, ואם באורח פלא סינוואר לא יתגמש ויגיע לעסקה, הרי שבתקופה הקרובה יחל פינוי האזרחים הפלשתינים מרפיח, וכמה שבועות לאחר מכן, עם תום הפינוי, ייכנס צה"ל לפעולה צבאית ברפיח, שנותרה המעוז המשמעותי האחרון של חמאס ברצועה.טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר