מבקר המדינה: המשטרה לא חייבת להעביר לצה"ל חומרים שלה לצורך תחקיר המלחמה

בצה"ל פנו למשטרה בדרישה להעביר לידיו חומרים לטובת תחקיר אירועי 7 באוקטובר • מבקר המדינה קבע כי "עצם העברת המסמכים של המשטרה לצה"ל והן השאלה אלו מסמכים יועברו - נתונה לשיקול דעתה" • יתרה מכך, המבקר קבע כי מראש כי ישנם חומרי ביקורת שהמשטרה לא תוכל להעביר

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. צילום: אורן בן חקון

תחקיר אירועי שביעי באוקטובר שאותו החל צה"ל לבצע, מבקש להסתמך גם על חומרים שנמצאים בידי המשטרה - אותם היא התבקשה להעביר לידי הצבא. עם זאת, על פי משרד מבקר המדינה, ההחלטה בנוגע להעברת החומרים שבידיה - נתונה לה.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בעזה. מבקר המדינה מותיר למשטרה את הזכות להחליט אלו חומרים שבידיה יועברולצה"ל לטובת תחקיר, צילום: דובר צה"ל

כמו כן, מבקר המדינה מציב מכשול נוסף בפני הצבא, כשהוא מבהיר, כי המשטרה לא תוכל להעביר כל מסמך שהתקבל אצלה מהביקורת או נוצר בקשר לביקורות שמבצע משרד מבקר המדינה.

"ההחלטה בדבר העברת חומרים של המשטרה לצה"ל, לצורך התחקירים שצה"ל מסר כי החל לבצע באחרונה, נתונה לגורמי המשטרה - הן לגבי עצם העברת מסמכים של המשטרה לצה"ל והן לגבי השאלה אלו מסמכים יועברו", אומרים במשרדו של המבקר מתניהו אנגלמן.

לדברי משרד המבקר: "למול החובה להמציא כל מסמך למבקר הנובעת מכח חוק, המענה לפניית צה"ל מצריך את בחינת המשטרה ואת שיקול דעתה".

מסמכי הביקורת מחוץ לתחום

במשרד המבקר הגבילו את המשטרה ממתן יד חופשית להעברת חומרים לצה"ל. "עם זאת נבהיר כי המשטרה לא תוכל להעביר כל מסמך שהתקבל אצלה מהביקורת או נוצר בקשר לביקורות שמבצע משרד מבקר המדינה. ובכלל זה פניות ובהן דרישת חומרים שנשלחו על ידי גורמי משרד מבקר המדינה".

בהם, "מסמכים הכוללים שאלות שהועברו ממשרד מבקר המדינה לגורמי המשטרה; תרשומות של פגישות עם עובדי משרד מבקר המדינה; עיבודים שנעשו לבקשת צוותי מבקר המדינה והוכנו בעקבות בקשת צוותי הביקורת; וכן כל מסמך אחר שנוצר בזיקה ישירה להליך הביקורת שמבצע בעת הזו משרד מבקר המדינה ולבקשת משרדנו".

המשטרה: שת"פ מלא עם צה"ל

למרות ההגבלות מצד מבקר המדינה, במשטרה מציינים כי העבודה על התחקיר עם צה"ל נעשית תוך "שיתוף פעולה מלא, בשקיפות, ערכיות ובמקצועיות בין כלל הגופים". על החומרים שנוגעים לביקורת מבקר המדינה אומרים במשטרה: "לגורמי המבקר הועברו על ידי המשטרה כלל החומרים בפגישות המתקיימות מזה מספר חודשים, בתחנות המשטרה במרחבים ובקרב המפקדים במחוז הדרומי".

תחנת המשטרה בשדרות בתום הקרב הארוך עם המחבלים בשביעי באוקטובר (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

"כחלק ממאמצי הלמידה תוך מלחמה נפגש מפקד מחוז הדרום עם תת אלוף בצה"ל שמונה לתחקר את אירועי השבעה באוקטובר באוגדת עזה. בפגישה סוכם על שיתוף פעולה ויכולת גישה לכלל החומרים לרבות צוות מחוזי שילווה באופן קבוע את הצוותים המתחקרים של הצבא".

"המשטרה ביקשה את עמדת המבקר לשתף פעולה עם הצבא, מתוך תחושת אחריות לשימור הליך נקי ללא רבב למול המבקר וסוכם כי ניתן להמשיך את ההליך עם צה"ל. כל ניסיון לייצר תמונה אחרת חוטא לאמת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר