בחמאס מתעקשים על מנגנון להפסקת המלחמה: "נערכים לפעולה ישראלית ברפיח"

על פי דיווח בעיתון "אל-אחבאר", חמאס הודיעה למתווכים שהם כבר לא מעוניינים באף דיון אלא בהכרעה בסוגיות מרכזיות • בראשן, הכרזה מפורשת על הפסקת אש סופית בכל רצועת עזה והשלמת תהליך היציאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה • כמו כן דורשים סיוע נרחב עם חזרה כוללת ו"בטוחה" של עזתים לבתיהם

סינוואר, הנייה ובכירי חמאס נוספים (ארכיון). צילום: אי.אף.פי

הנהגת חמאס ערכה דיונים פנימיים אינטנסיביים ב-36 השעות האחרונות והגיעה להחלטה להשיב למתווכות באותה התשובה שהגישו ב-14 במארס - ללא כל שינויים, כך פורסם הבוקר (רביעי), בעיתון "אל־אחבאר".

לאחר שנפגש עם משפחות החטופים האפיפיור כינה את חמאס "רוע"// רויטרס

מקורות המעורים במשא ומתן בעזה, שצוטטו על ידי עורך העיתון איברהים אל-אמין, טוענים כי הנהגת חמאס הגיעה למסקנה שישראל לא תתגמש לוויתורים נוספים שיביאו מבחינת חמאס להסכם שיבטיח הפסקת אש מעשית ואת סוף המלחמה בעזה. על פי הפרסום, הלחץ שמופעל על חמאס מצד כל המתווכים הערביים והבינלאומיים - לא יצליח לשנות את העמדה הזאת.

לא מודאגים מכניסה לרפיח

המקורות מסרו כי למתווכים, לרבות לאמריקנים, הועברה עמדה שלפיה חמאס לא מוכן לוותר על הדרישה למנגנון ברור עם לוחות זמנים לסיום המלחמה באופן כולל. עוד נטען כי חמאס כבר לא מודאג מהאיומים של ישראל בעניין הרחבת המלחמה והכניסה לרפיח.

לפני פעולה יש לפנות 1.4 מיליון פליטים. רפיח, צילום: אי.פי
רפיח. רה"מ נתניהו אומר שיש תאריך כניסה, צילום: אי.אף.פי

בין היתר, נכתב כי הזרוע הצבאית של חמאס כבר נערכה עם "תוכניות לעימות מול כל מבצע ברפיח", ואפילו לפשיטה מיותר מכיוון אחד. כמו כן, המקורות אמרו כי ייתכן שהמשלחת של חמאס שעזבה את קהיר לא תחזור במהירות לבירה המצרית - ותסתפק בהעברת מסמך חדש למתווכים ממצרים ומקטאר (נוסח ה־14 במארס ללא שינוי).

עוד מסרו המקורות כי חמאס הודיעה למתווכים שהם כבר לא מעוניינים באף דיון אלא בהכרעה בסוגיות מרכזיות - 1. הכרזה מפורשת על הפסקת אש סופית בכל רצועת עזה. 2. השלמת תהליך היציאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה. 3. סיוע נרחב עם חזרה כוללת ו"בטוחה" של עזתים לבתיהם (בצפון הרצועה למשל). זאת בנוסף על התחלה של פינוי ההריסות, שיקום הרצועה ומתן מקלט זמני לעקורים. 4. השגת עסקת חטופים שכוללת שחרור פרופורציונלי של מחבלים לפי קריטריונים ברורים.

עוד סבב כושל בקהיר

בהמשך לכך נטען כי התוצאה של הסבב בקהיר היתה שלילית. לפי הדיווח נערך בעיקר דיון של ארה"ב ומדינות ערב מול ישראל והניסוח הסופי ממתין לחוות דעת רשמית מחמאס. "הרעיונות לא עמדו בדרישות של חמאס להפסקת אש ולנסיגת הכוחות".

בלינקן בביקורו במצרים, לצד הנשיא א-סיסי (ארכיון). "זה לא באינטרס המצרי לנתק קשרים עם ישראל", צילום: אי.פי.אי

אחד הרעיונות של ארה"ב שעלו לפי הדיווח הוא להציב כוחות מצריים שיערכו בידוקים של העוברים בין דרום לצפון הרצועה. עוד נכתב בעיתון שישראל דרשה שחרור של 40 חטופים חיים, וכי השחרור של המחבלים לא יעלה 900 אסירים ביטחוניים שישראל תבחר בעצמה.

בעיתון "אל־אחבאר" גם פרסמו את הטיוטה של חמאס מה־14 במארס שכוללת שלושה שלבים. בין היתר צוין בו כי כל הפוגה תימשך שישה שבועות וכי השלב הראשון יכלול "הפסקה זמנית" של הפעולות הצבאיות והפסקת הטיסה של כלי טיס והתפרסות מחדש של הכוחות הישראליים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר