דריכות בצה"ל: החמרה באיום על יישובי השרון

גורם המעורה בפרטים הגדיר את ההתארגנות במחנות הפליטים כמקבילה לפעילות של כנופיית "גוב האריות" בשכם • במרחק קצר מנתניה, מחנות הפליטים נור א־שמס וטולכרם הפכו לקיני טרור • גורם צבאי: "זה מטריד"

כוחות צה"ל במחנה הפליטים נור א-שמס . צילום: חנן גרינווד

בצה"ל מסתכלים בדריכות על האיום שמתפתח ממחנות הפליטים נור א־שמס וטולכרם, שהולך ומתגבר חרף מבצעי הסיכול שנערכו שם בחודשים האחרונים. מדובר במחנות פליטים שנמצאים במרחק קצר ביותר מערים מרכזיות בשרון, ושעלולים להוות סכנה לאזרחי ישראל.

פעילות במחנה הפליטים נור א-שאמס // ארכיון | רשתות ערביות

בניגוד למחנות הפליטים ג'נין ובלאטה, שממוקמים בעומק יהודה ושומרון, המחנות בסמוך ובתוך טולכרם הם איום מיידי על הנוסעים בכביש 6 ועל ערים דוגמת כפר יונה ונתניה. מדובר במחנות פליטים שהוזנחו מבחינת פעילות מבצעית לאורך שנים, והפכו לקיני טרור.

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל החלו גדודי המילואים, בהובלת מח"ט מנשה אל"מ איוב כיוף, בפעילות התקפית משמעותית במחנות כדי למגר את האיום. מאז ועד היום נערכו כ־40 מבצעים חטיבתיים, האחרון בשבועיים האחרונים, שבהם חוסלו 185 מחבלים ומאות נוספים נעצרו.

מפגינים תומכי חמאס בג'נין (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

אלא שבתקופה האחרונה נרשם צמצום של ממש בכוח האדם הזמין. בתחילת המלחמה הגיעו כוחות גדולים מאוד ליו"ש, שאפשרו מבצעים כאלו, מה שלא מתאפשר בגדודים סדירים, וכן הוקצו צוותי קרב חטיבתיים אך ורק למבצעים במחנות הפליטים, דבר שלא קיים כעת. התוצאה היא שאמנם עדיין נערכים מבצעים, אך הם מעטים יותר בשל שיקולי כוח אדם ובהתאם למידת האיום המיידי.

העובדה שמאות מחבלים חוסלו, ובהם כמה ממנהיגי מחנה הפליטים נור א־שמס, אמנם הצליחה בינתיים למנוע מארגוני הטרור להפוך את כביש 6 ואת יישובי השרון לזירת מלחמה נוספת, אך כעת נרשם גידול משמעותי באיום זה. גורם המעורה בפרטים אף הגדיר זאת כמקבילה לפעילות של כנופיית "גוב האריות" בשכם. "זה מטריד אותנו מאוד. זה אותו סיפור כמו שהיה במחנה הפליטים ג'נין, אבל יותר קרוב ליישובים ישראליים ולכביש 6. אנחנו מתעסקים בנושא זה לא מעט", אמר גורם צבאי.

עימותים בין הארגונים לרשות הפלשתינית

לאחרונה נרשמו עימותים בין מחבלים לבין מנגנוני הרשות הפלשתינית, בדגש על גדוד חדש ובעייתי במחנה הפליטים טולכרם. השבוע מחבלים אלו אף גנבו רכב של הרשות והסתובבו בו בלב מחנה הפליטים. בצה"ל מזהים כי ברשות הפלשתינית עושים מאמצים למגר את הפעולות שמכוונות גם נגדה, אך נכון להיום ללא הצלחה.

מפגינים תומכי חמאס בג'נין, צילום: איי.אף.פי

בצה"ל מאפשרים לרשות לבצע מהלכים אלו, כל עוד הם אינם מפריעים לכוחות הצבאיים. לא מדובר בניסיונות כאלו ואחרים לאפשר למנגנונים להשתלט על השטח, אלא מעין שיתוף של אינטרסים - המנגנונים לא מפריעים לצה"ל לעבוד ומחסלים מחבלים. בכל אופן, אומרים בצבא, לא יהיה מצב שבו יהיו מקומות שבצה"ל לא יפעלו בהם. "איפה שיש מחבלים יש גם תוכניות להרוג מחבלים, והם ימצאו את מותם", מדגישים הגורמים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר