נגמר בנס. חלון האוטובוס אחרי הפיגוע סמוך לעוג'ה בבקעה. צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

ביו"ש ניטשת מלחמה, אסור להוריד רגל מהגז

הפיגוע אתמול הסתיים ללא נרצחים רק בזכות האוטובוס ממוגן הירי, אבל לא בכל יום קורים ניסים • צה"ל הסיר את הכפפות גם ביהודה ושומרון כשהמלחמה בדרום החלה, אך כל עוד הטרור גובר - אין שום סיבה לחזור ל־6 באוקטובר

ערבי אלמוני הציב לפני כמה חודשים כרזת הסתה בכניסה לבית לחם. בתוך דקות יצא אולטימטום מהצבא: אם הכרזה לא תוסר על ידי הפלשתינים, הכניסה לעיר הגדולה תיסגר. הכרזה לא הוסרה - והכביש נחסם למשך שעות ארוכות.

תיעוד: קולות הירי סמוך למקום הפיגוע והאוטובוס שנפגע // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

עם פרוץ המלחמה החל צה"ל בפעולות שלא נראו בשטחי יהודה ושומרון במשך שנים ארוכות. בצל החשש מפני התקוממות רבתי, גם ביו"ש הוחלט להסיר את הכפפות ולפעול באגרסיביות רבה.

הסרה טקטית של מחסום כזה או אחר לא בהכרח מלמדתעל ירידה בפעילות הצבאית, אך המגמה בהחלט ברורה:בצה"ל משנים שיטת פעולה, ומבחינת התושבים - לרעה

התוצאות היו חד־משמעיות – ב־7 באוקטובר עוד היו ניסיונות לבצע פיגועים, אך אחר כך ירדה רמת הטרור ביו"ש כמעט לאפס. אחרי יותר משנה וחצי של לחימה מוגבלת ביו"ש נקטו בצה"ל את הפעולות הנדרשות כדי למגר את הטרור בכל הכוח. וזה עבד.

המחבל בעוג'ה (צולם ממצלמת הרכב) במהלך פיגוע הירי בבקעה,

אלא שלאחרונה נראה כי יש מי שמנסה להשיב את האזור למצב שבו היה קודם למלחמה. מחסומים שהוצבו בחודשי המלחמה הראשונים הוסרו וכוחות רודדו, בעוד התושבים הישראלים ביהודה ושומרון מביטים בעיניים נדהמות בנעשה.

אמנם התושבים לא מודעים לכל המניעים והסיבות, ועל כן הסרה טקטית של מחסום כזה או אחר לא בהכרח מלמדת על ירידה בפעילות הצבאית, אך המגמה בהחלט ברורה: בצה"ל משנים שיטת פעולה, ומבחינת התושבים - לרעה.

הפיגוע אתמול בעוג'ה לא מפתיע. שלוש בנות משפחת די נרצחו לפני שנה במרחק של פחות מחצי שעת נסיעה משם. במחנה הפליטים עקבת ג'בר, רבע שעה נסיעה בלבד ממקום הפיגוע, נתפס בשבוע שעבר מחבל מתאבד רגע לפני שיצא לדרכו. האזור, רגוע ושקט עד לפני כשנה וחצי, הוא מוקד של יידויי אבנים כבר תקופה ארוכה. וכמו בכל יו"ש - המתיחות חוצה כל גבול.

כאן צריך לומר בפירוש: צה"ל מבצע פעולות רבות מאוד לסיכול טרור ומנע אינספור פיגועים. גם ברמדאן הנוכחי, בשונה מכל שנה אחרת, הרגל עדיין חזק על דוושת הגז. ועם זאת נשאלת השאלה אם זה מספיק.

לפעול באגרסיביות - גם היום

הפיגוע בעוג'ה נגמר בנס רק מכיוון שהאוטובוסים שחטפו את האש היו ממוגני ירי. אלמלא כן, היו נרצחים ילדים בפיגוע הזה. אך לא בכל מקום האוטובוסים ממוגני ירי, לא בכל פעם יקרה נס ויימנע אסון, והפיגוע הבא עלול להיות קשה בהרבה. כל עוד יש למחבלים מהיכן להגיע ולאן לברוח, זהו רק עניין של זמן עד שהפיגוע הבא יבוצע.

האוטובוס שנפגע, צילום: שימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

ביו"ש מתחוללת מלחמה. היא שונה מהאינתיפאדה השנייה, בדיוק כפי שזו היתה שונה מקודמתה ב־1987, אך זו עדיין מלחמה. ובזמן שהמחבלים מנסים להצטייד, כפי שראינו, ברקטות, במשגרי אר.פי.ג'י ובמחבלים מתאבדים, צה"ל מסיר מחסומים שהיו יכולים לבלום את המחבל מעוג'ה, או לפחות למנוע ממנו לצאת.

זה הזמן לפעול באגרסיביות, בדיוק כפי שנעשה בתחילת המלחמה. אם הטרור ייעצר - יש מקום לשקול הקלות. אך בעוד הטרור רק גובר, אין שום סיבה להוריד הילוך ולחזור חמישה צעדים לאחור, למקום הרע שבו היינו ב־6 באוקטובר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו