בלב שכונה שבה 120 רבי קומות: כך טיהר הקומנדו את שכונת חמד בעזה

בעשרה ימי לחימה, בהם ניהלו הכוחות קרבות פנים מול פנים מול עשרות מחבלים, צה"ל הצליח לטהר את אחד מכיסי הטרור המורכבים ביותר בעזה • הכוח שהורכב ממגלן, אגוז, גבעתי, שייטת 13, עוקץ ויהל"ם סגר מעגל עם החזרת נשקו של מח"ט הנח"ל שנפל בשביעי באוקטובר

פעילות כוחות הקומנדו בשכונת חמד. צילום: דובר צה"ל

שכונת חמד בעזה, שהוקמה במימון אמיר קטאר, הפכה במהלך המלחמה לאחד מכיסי הטרור בהם פעלו מחבלים רבים מתוך אוכלוסייה אזרחית. במהלך עשרה ימי לחימה אינטנסיביים, כוחות רבים של מגלן, אגוז, שייטת 13, גבעתי, יהל"ם, עוקץ ועוד יצאו למבצע טיהור השכונה במסגרתו התמודדו עם אתגרים מבצעיים שבראשם העובדה שמדובר בלחימה מורכבת, באזור שכולל 120 מבנים רבי קומות עם בנייה חזקה וריבוי מקומות מסתור.

בכל קומה היו ארבע דירות וכל דירה כשלעצמה היא מאוד גדולה, מה שהפך את האתגר למורכב עוד יותר. המבצע החל במטס פתיחה מתואם ומתוזמן בליווי צמוד לכוחות, בו הותקפו עשרות מטרות טרור כהכנה לתמרון ובסיוע לכוחות המתמרנים.

צפו בתיעוד: פעילות הקומנדו בשכונת חמד בעזה// דובר צה"ל

התוכנית המבצעית של צה"ל נבנתה בהתאם למאמץ המודיעיני. הכוחות החלו בכיתור מהיר של השכונה בעל ובתת קרקע ע״י צוותים חטיבתיים של גבעתי תוך הפעלת אש מאסיבית. לאחר הכיתור כרז צה"ל לאוכלוסייה לצאת לנקז דרומי שממנו הם הובלו למרחב ההומניטרי תוך מאמצים להבדיל את המחבלים מתוך האוכלוסייה.

סגרו מעגל עם נפילתו של מח"ט הנח"ל והשיבו את נשקו האישי, צילום: דובר צה"ל
מגדלי מגורים בבנייה מודרנית שמקשים על פעילות הכוחות, צילום: דובר צה"ל

עם פינוי האוכלוסייה כוחות מגלן ואגוז נכנסו לתמונה וביצעו איגוף שקט וחשאי שהפתיע את המחבלים שפעלו מתוך השכונה. בלילה אחד של פעולה, מתוך עשרה ימים שבהם פעל צה"ל בשכונה הצליחו הכוחות לשבות מחבלים רבים שהופתעו ונכנעו בשלב הראשון, ברגע שרוב האוכלוסייה נעה דרומה. 

במקביל, פעולות סריקה ייחודיות של כוחות עוקץ ויהל״ם ביחד עם שייטת 13 התבצעו במרחב וכוחות עתודה ומיפוי הוצבו מחוץ למבנים למקרה של היתקלות שיחייב חיפוי. 

סגירת מעגל: הנשק של מח"ט הנח"ל

ביומה הראשון של המלחמה, בשביעי באוקטובר, אלוף משנה יהונתן (יוני), אהרן שטינברג, מח"ט הנח"ל נפל בקרב נגד חמאס בסמוך לצומת מגן במתקפת הפתע על ישראל. פעילות הקומנדו הצה"לי בשכונת חמד סגרה מעגל מול המחבלים עם מציאת נשקו האישי.

מח"ט הנח"ל שנהרג בחרבות ברזל, יהונתן שטיינברג, צילום: דובר צה"ל

מורכבות הלחימה כללה סיטואציות בהן מחבלי חמאס השתמשו בתושבי השכונה כמגן אנושי. באחד המקרים הגיע כוח אגוז למתחם לחימה שבו התבצרו מחבלים שאת זהותם הכיר הצבא עם בני משפחה. בתוך הדירה הסתתרו אבא ובן שנלחמו בכוחות - מתוך המשפחה. היו שם אימא, שתי בנות וילד, באירוע שחייב מקצועיות ומיומנות מאוד גבוהה.

מהלכים נוספים של מגלן כללו פשיטות עומק בשכונה שהכיתור שלה גרם למבוקשים רבים להיכנע ולהעביר ליד צה"ל את כל האמל"ח שברשותם. באחת מהפשיטות הללו שבוצעה באמצע הלילה, נכנע אחד המחבלים הבכירים בשטח עם אור ראשון, ללא לחימה.

שכונת חמד לאחר פעילות צה"ל, צילום: דובר צה"ל

הפעילות שהסתכמה בעשרה ימי לחימה אינטנסיביים מסביב לשעון, כל יום כל היום, הסתכמה בלפחות 70 מחבלים הרוגים ומעצר של רבים אחרים בעלי ערך מודיעיני גבוה. המבצע גם גבה את חייהם של שני לוחמי צה"ל ומספר כלבים של יחידת עוקץ שנפלו תוך כדי היתקלויות עם אויב.

בתום המבצע בשכונה, המרחב הדרומי והמערבי הושמד כמעט כולו כולל מבנים רבים. למרות זאת בצבא מעריכים כי כיסי הטרור לא תמו וייקח עוד זמן ומאמץ רב להכריע את המחבלים שעוד נותרו בשטח. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר