נלחמו 100 ימים בעזה, זומנו לתעסוקה מבצעית - וכעת נדרשים להגיע לאימון נוסף

הצורך בהכנת הכוחות לתמרון בצפון מכביד את הנטל על כוחות המילואים • לצד השירות הארוך במלחמה ובקווים המבצעיים, המשרתים נאלצים לעזוב את הבית לאימונים נוספים • צה"ל: "מודעים לעומס"

לוחמי מילואים באימון בצפון הארץ. צילום: דובר צה"ל

במקביל לדיונים על חוק הגיוס: ל"ישראל היום" נודע כי חיילי מילואים שהיו מגויסים כחמישה חודשים, וזומנו כבר לחודש נוסף במהלך השנה הקרובה, קיבלו בשבועות האחרונים צו לשירות מילואים נוסף: הפעם לטובת אימון לקראת תמרון אפשרי בלבנון. מדובר באימון קצר יחסית, שיארך עד ארבעה ימים - ובכל זאת, מדובר בהכבדה נוספת על אנשי המילואים שימצאו את עצמם שוב הרחק ממשפחותיהם.

בצבא ינסו להצמיד את אימוני המילואים לתעסוקות המבצעיות שהם כבר זומנו להן. אך לא בכל המקרים ניתן יהיה להצמיד את האימון לתעסוקה המבצעית, ולכן חלק מהיחידות יקבלו כאמור זימונים מיוחדים לאימון של כמה ימים.

נתניהו: "הלוחמים שלנו נלחמים על האדמה שלנו ומגיע להם חלק באדמה שלנו" // צילום: עומר מירון/לע"מ, סאונד: יחזקאל קנדיל/לע"מ

בצבא מבינים את הקושי של אנשי המילואים, מציינים שהביקורת שלהם לגיטימית, אך מדגישים כי המציאות המבצעית מחייבת את ביצוע האימונים בסד הזמנים הקשה. האימונים כוללים בין היתר מבצוע של מערכת השליטה והבקרה המבצעית צי"ד 750 ("צבא יבשה דיגיטלי") לכל חטיבות המילואים באופן שיטייב את יכולותיהם לתמרון בלבנון.

תקופת ההמתנה

הצורך המבצעי בהכנת הכוחות לתמרון בלבנון ברור. זה כ־170 ימים שתושבי הצפון מחוץ לבתיהם, ונדמה שהמציאות לאורך הגבול הולכת ומחריפה. רק שלשום שיגר חיזבאללה שני כלי טיס בלתי מאוישים שנשאו חומר נפץ והתרסקו באזור כפר בלום, וירה כ־50 רקטות לעבר רמת הגולן בתגובה לתקיפת צה"ל בעומק לבנון.

נכון לרגע זה ישראל הגדירה את הדרום כזירה העיקרית, אך חזרתם של תושבי קו העימות בצפון לבתיהם לא נראית באופק.

הרמטכ"ל עם לוחמי מילואים בצפון (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

בצה"ל ממתינים כרגע להתפתחויות במשא ומתן בדוחא, משום שעסקה שתכלול הפסקת אש תאפשר לעמוס הוכשטיין, שליחו של הנשיא ביידן, להביא להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה על בסיס החלטה 1701.

בין אם ישראל תבחר לצאת למהלך צבאי כדי להחזיר את הביטחון לצפון, או תסתפק בהמתנה להסדר מדיני, קיים החשש שהחלפת המהלומות תידרדר למלחמה מלאה. מסיבות אלה ועוד צה"ל מכין ברצינות את כוחותיו לקראת אפשרות שיידרש לתמרן ללבנון כדי להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם.

"מוקירים את המשרתים"

אם תפרוץ מערכה בצפון, הכוחות המתמרנים יגיעו אליה מוכנים בהרבה משהיו לתמרון הקרקעי בעזה, אך תוואי השטח השונה בלבנון, לצד היכולות של חיזבאללה, מחייבים להכין את הכוחות לאתגרים בצפון. 

בימים אלה מתאמנים הכוחות הסדירים במתווה הצפוני, והצבא דואג להפיץ תמונות מהאימונים הללו כדי להרתיע את חיזבאללה. כאמור, בתקופה הקרובה יזומנו גם אנשי מילואים לאימונים דומים. בצה"ל מתכוונים להשלים אימון לכל חטיבות המילואים בתוך כמה שבועות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הצבא נמצא בתהליך מתמשך של האצת מוכנות לתרחישים אפשריים בזירה הצפונית, וכחלק ממנה תחל בשבועות הקרובים לבנת תרגילי חטיבה המיועדים להגביר את כשירות הכוחות במגוון יכולות.

"צה"ל מוקיר את אנשי המילואים ומודע לעומס שבו נתונים אנשי המילואים השנה. לצד זה, הצבא מחויב בהמשך חיזוק המוכנות של כוחות המילואים לכל תרחיש ועושה כל שביכולתו כדי לאפשר את התנאים המיטביים בהתאם לצורך המבצעי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר