גם הלילה: הפשיטה על בית החולים שיפא נמשכת; כוחות צה"ל פועלים בטולכרם

צה"ל תקף עמדות חיזבאללה בדרום לבנון • מזכיר המדינה בלינקן יגיע לישראל בשישי • סעודיה הודיעה על תרומה של 40 מיליון דולרים לאונר"א. • דיווח לבנוני: תקיפה אווירית בפאתי קנטרה, דרום לבנון • אזעקות בקריית שמונה ובגליל העליון

צפו בתיעוד: רגעי חיסול המחבלים בתקיפה אווירית בג'נין // השימוש בהתאם לסעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

היום ה-166 למלחמה: במסגרת פעילות של שב"כ וצה"ל בבית החולים שיפא נעצר מחמוד קוואסמה, בכיר חמאס אשר היה אחד ממתכנני ומממני התשתית אשר ביצעה את פיגוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים ביוני 2014. נתניהו על שיחתו עם הנשיא ביידן: "בשעה שאנחנו נערכים להיכנס לרפיח, וזה ייקח קצת זמן". כלי טיס תקף רכב בג'נין. שני מחוסלים בזירה. לפיד על החלטת קנדה להשעות מכירת אמצעי לחימה: "החלטה שגויה, מזיקה ומסוכנת".

 

עדכונים שוטפים

23:39: כוחות צה"ל החלו במבצע חטיבתי גדול במחנה נור א-שמס בטולכרם. שני מחבלים שאיימו על הכוחות חוסלו בפעולה אווירית. המבצע צפוי להימשך לאורך הלילה. 

21:47: רשת "אל-ג'זירה" דיווחה על ארבעה פצועים, אחד מהם בראשו, כתוצאה מירי של מנגנוני הביטחון הפלשתיניים לעבר פלשתינים. האירוע התרחש בצעדה שיצאה בעקבות חיסול שלושת מחבלי הג'יהאד האסלאמי מוקדם יותר היום. (שחר קליימן)

21:33: צוות הקרב של חטיבה 401 יחד עם שייטת 13, לוחמי יחידת דובדבן וכוחות שב״כ בפיקוד אוגדה 162 ממשיכים בפשיטה בבית החולים שיפאא׳. במסגרת הסריקות בבית החולים הכוחות איתרו 11 מיליון שקלים בדולרים ודינר ירדני אשר יועדו לטרור.

במהלך הפעילות, כ-3,700 עזתים עברו בנקודת הזיכוי סמוך לבית החולים ומשם נעו דרומה, מתוכם למעלה מ-300 נעצרו. מתוכם עשרות מחבלים בכירים ובעלי תפקידי מפתח. אמש, כוחות צה״ל ומנהלת התיאום והקישור לעזה במתפ״ש תיאמו והכניסו משאית סולר ומשאית סיוע הומניטרי לאוכלוסייה אזרחית, הכללה כ- 100 ליטר מים ומזון העומד על כ-3.8 טון של מזון. (לילך שובל)

תיעוד מהכנסת ציוד הומניטרי לבית החולים // דובר צה"ל

20:35: ערבים יידו בקבוקי תבערה לעבר רכבים בכביש ירושלים גוש עציון בין צומת אל חאדר למחסום המנהרות. אין נפגעים. (חנן גרינווד)

20:09: צה"ל תקף מבנים צבאיים ועמדות תצפית בדרום לבנון (לילך שובל).

צה"ל תוקף מבנים צבאיים ועמדות תצפית בדרום לבנון // דובר צה"ל

19:15: בתקיפה מהאוויר במרחב ג'נין; צה״ל ושב"כ חיסלו את הרוצח של מאיר תמרי ז"ל: במסגרת פעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, כלי טיס של חיל האוויר תקף כלי רכב בו היו שני מחבלי גא״פ בכירים במרחב ג׳נין. בתקיפה חוסל אחמד ברכאת אשר ביצע את פיגוע הירי בחרמש במאי 2023, בו נרצח מאיר תמרי ז"ל וכן הותקף מחמד חוואשין, מפקד תשתית הטרור של הגא״פ בג׳נין, לצד שני מחבלים נוספים.

שני המחבלים שהותקפו קידמו גם בימים אלו פעולות טרור משמעותיות ופיגועים לעבר אזרחי ישראל. השניים עמדו מאחורי ניסיון הכנסת מפגע ללב ישראל, אשר סוכל ב-11.3, והכווינו את פיגוע המטען שבוצע נגד כוחות צה״ל ב-8.3 במהלכו נפצעו שבעה חיילים באזור צומת חומש. (לילך שובל)

הנרצח מאיר תמרי על רקע זירת הפיגוע, צילום: TPS, באדיבות המשפחה

18:34: הרכב פונה - ומתפוצץ. צפו ברגע חיסול שלושת המחבלים בג'נין. 

צפו בתיעוד: רגעי חיסול המחבלים בתקיפה אווירית בג'נין // השימוש בהתאם לסעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

18:30: הפשיטה על שיפא: כוחות צה״ל ושב״כ עצרו עד כה כ-350 חשודים במקום, ואיתרו אמצעי לחימה ברחבי בית החולים, ביניהם: רובי קלאצ’ניקוב, מקלעים, מחסניות, מרגמות, רימונים, אר פי ג'י ומדי לחימה. לצפייה בתיעודים הדרמטיים

18:29: החיסול בג'נין: שלושת המחבלים שחוסלו השתייכו ל"גדוד ג'נין" של הג'יהאד האסלאמי (שחר קליימן)

המחוסלים בגנין, צילום: רשתות ערביות

18:11: אזעקות בגליל העליון: כפר גלעדי, מרגליות, משגב עם, קריית שמונה, תל חי.

17:57: מקורות פלשתיניים מדווחים כעת על חיסולו של מוחתאר נוסף, עימאד עיסא, שנהרג עם כמה מבני משפחתו. (שחר קליימן)

עימאד עיסא, צילום: רשתות ערביות

17:48: דיווח על תקיפת רכב מהאוויר בג'נין. הסהר האדום מדווח על שני הרוגים במקום. בצה"ל מאשרים כי כלי טיס תקף פעילי טרור במרחב ג׳נין. (שחר קליימן)

תקיפת הרכב בג'נין || רשתות ערביות

17:39: הותר לפרסום כי במסגרת פעילות של שב"כ וצה"ל בבית החולים שיפא נעצר מחמוד קוואסמה, בכיר חמאס אשר היה אחד ממתכנני ומממני התשתית אשר ביצעה את פיגוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל ביוני 2014.

קוואסמה גורש לרצועת עזה במסגרת ״עסקת שליט״ ומשם עסק בהכוונת פעילות טרור של חמאס בשטחי איו"ש, כולל מספר פיגועי ירי שבוצעו בשנים האחרונות. קוואסמה הועבר להמשך חקירת שב"כ בישראל. (לילך שובל)

קיבל אחריות לחטיפתם ולרציחתם של שלושת הנערים ב־2014, צילום: ללא

17:26: אזעקות בקריית שמונה ובגליל העליון. שני שיגורים נפלו בשטח פתוח במרחב מרגליות ברכס רמים. לא ידוע על נזק או נפגעים. (עידן אבני)

17:13: דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, התראיין היום (רביעי) לערוץ "אל חורה" המשודר בארצות הברית בשפה הערבית והתייחס לפלישה שביצע הצבא על בית החולים שיפא: "חמושי חמאס נמצאים בבית החולים שיפא בעיר עזה, ויש לחסל אותם. אף אחד מהצוות הרפואי או האזרחים לא נהרג בשטח ההתקפה על בית החולים". לידיעה המלאה

17:05: דיווח לבנוני: תקיפה אווירית בפאתי קנטרה, דרום לבנון. 

16:57: סעודיה הודיעה היום על תרומה של 40 מיליון דולרים לאונר"א.

16:55: בכיר חמאס אוסאמה חמדאן במסיבת עיתונאים: "המתווכים העבירו לנו אתמול בערב את עמדת הכיבוש לגבי ההצעה שארגון חמאס מסר ביום חמישי שעבר, ומדובר בתשובה שלילית באופן כללי שלא עונה לדרישות עמנו אלא משקפת נסיגה של הכיבוש מהסכמות קודמות שהגיש למתווכים. זה בא במסגרת מדיניות הסחבת שעלולה להפריע למו"מ ואולי להוביל אותו למבוי סתום". (דנה בן שמעון)

16:50: נתניהו על שיחתו עם הנשיא ביידן: "בשעה שאנחנו נערכים להיכנס לרפיח, וזה ייקח קצת זמן, אנחנו ממשיכים לפעול בכל העוצמה. ממשיכים לפעול בח׳אן יונס, במחנות המרכז, בחיסול ובתפיסת בכירי החמאס כפי שעשינו עכשיו בשיפא, בחיסול מאות רבות של מחבלים". (אריאל כהנא) 

"אישרתי את התוכנית המבצעית של צה״ל": ראש הממשלה בנימין נתניהו בעדכון על שיחתו עם ביידן // צילום: עומר מירון / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ

15:23: נתניהו צפוי לשוחח היום עם סנאטורים רפובליקנים בפגישת הצהריים השבועית של הסנאטורים.

15:05: שר הביטחון גלנט בכנס תוכנית העבודה השנתית של משרד הביטחון: ״שנת 2024 תהיה שנת מלחמה ושנת ניצחון. נדרש לגיוס של כל חלקי העם והחברה - כדי להבטיח את יתרוננו האיכותי והמספרי״.

14:58: פיקוד המרכז של ארה"ב וחיל האוויר המלכותי הירדני הצניחו סיוע הומניטרי לצפון רצועת עזה. הסיוע כלל אורז, קמח, חלב, פסטה ומזונות משומרים.

14:05: בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב״כ, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו וחיסלו שלשום  בכירים בוועדות החירום של חמאס במרחב רפיח, שסייעו לזרוע הצבאית של ארגון הטרור לבסס המשך שליטה ופעילות בשטח. (לילך שובל)

חיסול בכירים בוועדת החירום של חמאס ברפיח, צילום: דובר צה"ל

12:00: דיווח בסקיי יוז בערבית: בפסגה מדינית של שישה שרי חוץ ערביים מחר בקהיר תוצג תוכנית למו"מ בחסות ערבית-בינלאומית על "פתרון שתי המדינות". (שחר קליימן)

12:00: תיעוד: מתחילת הלחימה, צה"ל פועל כנגד התעצמות חיזבאללה, פוגע ביכולות של הארגון להעביר אמצעי לחימה ותוקף תשתיות ייצור אמצעי לחימה. ארגון הטרור ממקם את תשתיות הייצור שלו בלב אוכלוסיות אזרחיות בדרום לבנון, בבקאע ובבירות, ומשתמש בעם הלבנוני כמגן אנושי. כפי שניתן לראות בתיעוד, גודל התקיפות, ריבוי פיצוצי המשנה ומשך השריפה בנכס מהוות הוכחה נוספת לשיטת הפעולה של חיזבאללה במסגרתה מאחסן חומרי נפץ וחומרים כימיים מסוכנים בכפרים אזרחיים.

תיעוד מתקיפות של תשתיות אמל"ח בלב אוכלוסיות אזרחיות בלבנון // צילום: דובר צה"ל

09:50: מקורות פלשתיניים מדווחים על חיסולו של איסמאעיל א-נונו, המוח'תאר של חמולת א-נונו וראש ועדת סלאח א-דין ברצועת עזה. לפי הדיווחים הוא נהרג עם כמה מבני משפחתו בתקיפה על ביתו. (שחר קליימן)

09:47: כוחות צה"ל ושב"כ בלחימה ממוקדת בבית החולים שיפאא: הלוחמים חיסלו עד כה כ-90 מחבלים, ולמעלה מ-300 חשודים נחקרו במתחם על ידי חוקרי יחידה 504 באגף המודיעין ורכזי שב"כ. מעל ל-160 חשודים נלקחו להמשך חקירה בשטח הארץ. כל זאת תוך הימנעות מפגיעה באזרחים, חולים, צוותים רפואיים וציוד רפואי במרחב בית החולים. (לילך שובל)

מחבלים שנתפסו ברצועה, צילום: רשתות ערביות

09:44: כוחות שייטת 13 וצוות הקרב של חטיבה 401 בהובלת אוגדה 162, חיסלו ביממה האחרונה מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה. הלוחמים חיסלו עד כה כ-90 מחבלים, ויותר מ-300 חשודים נחקרו במתחם על ידי חוקרי יחידה 504 באגף המודיעין ורכזי שב"כ. יותר מ-160 חשודים נלקחו להמשך חקירה בשטח הארץ.

09:40: בלינקן יגיע לישראל בשישי הקרוב לביקור קצר בן כמה שעות.

07:55: "עד כה לא צלחו המאמצים של מצרים - בין אם באופן ישיר ובין אם דרך הממשל האמריקני - למנוע ביצוע מבצע צבאי של ישראל ברפיח", כך מסר הבוקר (רביעי) מקור מצרי לעיתון הקטארי "אל־ערבי אל־ג'דיד".

המקור המצרי הוסיף כי גורמים מצרים קיבלו לאחרונה מסר ברור מעמיתיהם הישראלים בנוגע לביצוע מבצע ישראלי ברפיח. לפי הדיווח, ישראל מעבירה איומים רשמיים ובלתי רשמיים בעניין מבצע בעיר בדרום רצועת עזה, מבלי לציין את מועד הפעולה ואם זאת תהיה פלישה קרקעית גדולה או "פעולות איכותיות רחבות היקף".

בה בעת, אחד מדוברי חמאס, ג'יהאד טהא, אמר הבוקר ל"אל־ערבי אל־ג'דיד" כי "ההערכות שלנו הן שכל מתקפה על רפיח תהיה בעלת השלכות גדולות על העקורים ועל המשך המו"מ וחסימת הדרך בפני כל הסכם". לדבריו, המתווכים כבר "הזהירו מפני צעד כזה, ודרשו להתמקד בהפסקת התוקפנות ובהצלחת המאמצים, שנמשכים להפסקת אש".

בתוך כך, מקורות בארגוני הטרור הפלשתיניים שצוטטו בעיתון הקטארי טענו כי לאחרונה "התבצעה פריסה חלקית של כוחות משטרה פלשתינית ברצועת עזה (של חמאס) במספר אזורים בצפון הרצועה. זאת לאחר מתן ערבויות מצד המתווכות במהלך המגעים שהתקיימו בימים האחרונים". כאמור, בימים השבוע חוסלו שלושה בכירים במשטרת חמאס - ביניהם פאיק אל־מבחוח ושני קצינים בכירים נוספים.

05:57: שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, אמר ביום כי חיוני לעצור את הלחימה בין ישראל לארגון החמאס כדי לאפשר את שחרור בני הערובה בעזה, ""חייבים לנסות ולהפוך הפוגת אש להפסקת אש קבועה בעזה. אנחנו חייבים להוציא את מנהיגי חמאס מעזה ולפרק את תשתית הטרור", אמר לרויטרס.

05:00: משרד החוץ הבריטי הודיע כי שלחו יותר מ-2000 טון של מזון, סיוע לרצועה. הסיוע הועבר דרך ירדן ומופץ באמצעות תוכנית המזון העולמית של האו"ם (WEP). בנוסף לכך, נשלחו 150 טון של סיוע הכולל אוהלים ושמיכות יחולקו ע"י קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים (UNICEF)

04:50: דייוחים פלשתינים מדווחים על הרוגים מהפצצת בניין באזור ארד אל-שאטי, מצפון-מערב לעזה.

הצנחת סיוע הומניטרי ירדני ברצועה, צילום: אי.אף.פי

03:56: ממשל ביידן יציע חלופות לפלישת רפיח למשלחת ישראלית שתבקר בוושינגטון, כך אמרו פקידי ממשל בארה"ב לאקסיוס.

03:08: דיווחים ערביים: תקיפות במרכז העיר עזה ובבית להייה.

02:35: ארה"ב הודיעה כי מקפיאה את המימון לאונר"א עד שנת 2025.

מטה אונר"א בעזה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

00:58: דיווח ברויטרס: על פי גורמים פלשתינים, חמושים מחמולות ופלגים בכזה החלו לספק אבטחה לשיירות סיוע בעזה.

23:45: חיל האוויר של צבא ארה"ב הודיע כי ערך ניסוי מוצלח של נשק היפר-סוני, כך דווח ברויטרס.

תקיפה לילית בסוריה, צילום: ללא

23:18: דיווחים בסוריה: בתקיפה במזרח סוריה נהרגו אנשי מיליציות, כולל מפקד בחיזבאללה. (שחר קליימן)

23:07: יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, בתגובה להחלטה הקנדית על השעיית מכירת אמצעי הלחימה לישראל: "החלטתה של קנדה שגויה, מזיקה ומסוכנת. זה אינו משנה את העובדה שאנחנו חוזים בהתרסקות של יחסי החוץ של ישראל בגלל ממשלה רעה ורשלנית שמנהלת את זה איום ונורא". (שירית אביטן כהן)

23:02: המרכז הסורי לזכויות אדם דיווח על פיצוצים בעיר אל-מיאדין במזרח סוריה, במקביל לטיסות של כטב"מ לא מזוהים. (שחר קליימן)

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, דנה בן שמעון, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר