הערכה במערכת הביטחון: שחרור מחבלים עלול להוביל לתסיסה ביו"ש

לאחר 7 באוקטובר אהדת הפלשתינים ביו"ש לחמאס עלתה בצורה דרסטית • עם זאת, ההתעוררות בשטח מתוך הזדהות עם המתרחש ברצועת עזה עדיין אינה דרמטית • בצה"ל ובשב"כ מודים כי המוטיבציה לפיגועים גבוהה וכי על אף הסיכולים המשמעותיים הרבים - לעולם לא ניתן יהיה להצליח בכולם

לוחמים בפעילות בכפר הפלשתיני חוסאן . צילום: חנן גרינווד

כשברקע המו"מ לשחרור החטופים, בצה"ל מעריכים כי לא רק שהפסקת אש ברצועת עזה לא תחול על שטחי יו"ש, אלא להפך - ששחרור מחבלים ומרצחים במסגרת עסקה, בוודאי אם חלקם ישובו ליו"ש, עשוי לתת רוח גבית לטרור ולהתסיס את האזור.

אינפו הצעת חמאס החדשה, צילום: ישראל היום

אין זה סוד שלאחר טבח 7 באוקטובר התמיכה בחמאס ביהודה ושומרון גברה באופן ניכר, לאחר שארגון הטרור הוכיח "הצלחה" בפעולת טרור משמעותית שהביאה, ושכנראה עוד תביא, לשחרור אסירים פלשתינים מהכלא הישראלי.

לפי מערכת הביטחון, נקודת האור היא שכמעט חצי שנה לאחר 7 באוקטובר, ושבוע וחצי מתחילת הרמדאן, עדיין לא ניכרת התעוררות המונית של הציבור הפלשתיני בדמות יציאה לרחובות והפרות סדר המוניות, או עלייה דרסטית במספר פיגועי הבודדים כהזדהות עם המתרחש ברצועת עזה.

לוחמים בפעילות בכפר הפלשתיני חוסאן, צילום: חנן גרינווד

במערכת הביטחון מסבירים זאת, בין היתר, בכך שהפלשתינים רואים "אור בקצה המנהרה" ומזהים את הפסקת הלחימה בעזה בעקבות עסקה שמתגבשת, ומעריכים שביום שאחרי יוכלו הפועלים הפלשתינים לשוב לעבוד בישראל.

עם זאת, בצה"ל סבורים שככל שהלחץ הכלכלי על הציבור הפלשתיני ביו"ש יגבר - אם בשל העובדה שהרשות לא משלמת לפקידיה לנוכח סוגיית כספי הסילוקים, ואם משום שישראל עצרה את כניסת הפועלים לשטחה - כך יהיו מי שיחפשו פתרונות אחרים כדי להתפרנס, ולשם כך הם עשויים לפנות לטרור. 

כוחות צה"ל בג'נין, צילום: אי.אף.פי

באופן לא מפתיע, איראן וארגוני טרור נוספים מבינים זאת ומנסים להזרים ליהודה ושומרון לא מעט כספי טרור, שחלקם נתפסים בידי צה"ל במבצעים מיוחדים - הודות להתארגנויות מיוחדות שהוקמו לטובת העניין בפיקוד המרכז, וששיפרו מאוד את הלחימה הן בכספי הטרור והן בהסתה ההולכת וגוברת ברשתות החברתיות וברחוב.

אין דרך אחרת

ככלל, בצמרת מערכת הביטחון תומכים בעסקה לשחרור חטופים, מתוך הבנה שנכון לרגע זה לא ניתן לשחרר אותם בדרך אחרת. עד כה הצליחו כוחות הביטחון לשחרר רק שלושה חטופים בכוח הזרוע. אך למרות הרצון העז להגיע לעסקה, לא כל מחיר יתקבל בצמרת הביטחונית.

מאז החל הרמדאן לפני כשבוע וחצי נרשמה אמנם עלייה מסוימת במספר הפיגועים, בין היתר בצומת המנהרות, בבית קמא, בחברון ובמקומות נוספים - אך הודות לפעילות מערכת הביטחון, רובם המוחלט של הפיגועים מסוכלים.

פעילות בסמוך לטול כרם, צילום: אי.אף.פי

ל"ישראל היום" נודע כי רק בימים האחרונים סוכלו כמה פיגועים במתווים משמעותיים של ארגוני הטרור, שכללו גם ניסיונות של ארגוני טרור להשתמש באמצעי חבלה. רק אחד מהסיכולים המשמעותיים פורסם, וגורמים בכירים במערכת הביטחון ציינו כי המחבל שחוסל היה בדרכו לבצע פיגוע משמעותי באחת הערים הגדולות בישראל.

בצה"ל מתמקדים בעיקר בחמאס ובארגוני טרור נוספים כמו הג'יהאד האסלאמי, שמשתמשים בבתי עסק ובבתי דפוס להדפסת כרוזים מסיתים. לאחר כמה מבצעים מסוג זה, בצה"ל ציינו כי בתי עסק רבים הפסיקו לפרסם כרוזים מסיתים של ארגוני הטרור.

נכון לרגע זה, העבודה העיקשת של צה"ל ושב"כ בסיכול פיגועים היא זו שמצליחה לשמור על מיעוט יחסי שלהם, בוודאי בהשוואה להתרעות הרבות הקיימות.

עם זאת, במערכת הביטחון מזהים כי המוטיבציה בשטח לביצוע פיגועים גבוהה מאוד, וכי למרות ההצלחות בסיכול הפיגועים המשמעותיים - גם בצה"ל וגם בשב"כ מודים שלעולם לא ניתן יהיה לסכל מאה אחוזים מהפיגועים ולמנוע את כולם.

זירת הפיגוע בגוש עציון, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

לחזות את הפיגוע הבא

אם מנסים לנתח אילו גורמים עשויים להצית את השטח, מלבד שחרור אסירים במסגרת עסקת חטופים עם חמאס - אירוע משמעותי בהר הבית, כמו גם פיגוע משמעותי בעורף ישראל, עשויים להתסיס את האזור ולשמש השראה לפיגועים נוספים.

במערכת הביטחון מבינים שבמצב הנוכחי קשה לחזות את מה שיגרום לטרור להרים את הראש, בוודאי כשמסתכלים על הדברים בעיניים מערביות. ובכל זאת, אם מגמת היחלשותה של הרשות הפלשתינית תימשך - הדבר יגדיל את הסיכויים לכך שהפיגועים יתגברו.

נדמה כי גם ברשות הפלשתינית מבינים זאת, וזו אחת הסיבות המרכזיות לכך שבמערכת הביטחון מזהים מוטיבציה גדולה יותר של הרשות לפעול נגד ארגוני הטרור. כאמור - לא מתוך אהבת ישראל, אלא מתוך חשש אמיתי ליציבות של שלטון הרשות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר