חשיפה: חמאס פרץ לעשרות מצלמות ביישובי העוטף לפני 7.10

במערכת הביטחון זיהו - אך הנושא לא טופל באופן אינטנסיבי מספיק • ארגון הטרור השתלט גם על טלפונים של חיילים בעזרת יכולות סייבר, ובנה מערך תצפיות הכולל כטב"מים

רואים ושומעים הכל. פיצוץ מערכת "רואה־יורה" בגבול. צילום: ללא קרדיט

בשנים האחרונות החלו לזהות בצה"ל, במוסד ובשב"כ התעוררות אצל חמאס בנוגע לתחום איסוף המודיעין. ככל שחלף הזמן כך היה נדמה שארגון הטרור, שמאז ומעולם ביקש להשיג כמה שיותר מידע על ישראל, שואף להעלות הילוך בתחום, ובאופן דרמטי.

הגוף המרכזי בחמאס שעסק בתחום הוא "מחלקת המודיעין הצבאי" - מוד"צ, כפי שמכנים זאת בישראל - שערב המלחמה מנה 2,100 פעילים וצויד באמצעים ובידע בידי איראן וחיזבאללה. הדמות הדומיננטית במערך המודיעין של חמאס היה איימן נופל, שחוסל בימים הראשונים למלחמה. באמ"ן עקבו מקרוב אחר המוד"צ וחשבו כי הם מכירים את יכולותיה היטב. בתקופה האחרונה נעשו גם כמה מבצעי סיכול לפגיעה בהתעצמות חמאס בתחום המודיעין.

לוחמי שריון ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

אבל רק אחרי שכוחות צה"ל פשטו על הרצועה ונכנסו אל משרדי המוד"צ, אל חוות השרתים שהקים חמאס מתחת לקרקע ואל המחשבים שמחוברים אליהם - נחשף ההיקף האמיתי של יכולות חמאס בתחום המודיעין. מה שהתגלה שם הותיר את אנשי המודיעין בישראל פעורי פה.

כך, למשל, במערך ביטחון המידע של אמ"ן ידעו זה זמן שאנשי המוד"צ הצליחו לפרוץ לכמה מצלמות אבטחה אזרחיות בישראל ולאסוף באמצעותן מידע. רק לאחר הכניסה לעזה התבררו ההיקפים האדירים של הפרויקט המודיעיני הזה, שכלל עשרות מצלמות, מהן רבות בתוך קיבוצי העוטף. בצבא מודים עכשיו שנושא המצלמות זוהה מראש, אך לא טופל באופן אינטנסיבי מספיק.

תחום נוסף שבו התגלו רק בדיעבד יכולותיו של חמאס הוא הסייבר. בשנים האחרונות זיהו בצה"ל ניסיונות רבים של גורמים במוד"צ לפרוץ לטלפונים סלולריים של חיילים. גם במקרה הזה, רק לאחר הכניסה לעזה ותפיסה של שרתי חמאס במנהרות, התברר שהיה מדובר בקצה הקרחון בלבד. בצבא מבינים כעת שהיו ניסיונות חדירה של חמאס שלא זוהו בזמן אמת, ושלמרות יכולות הסייבר המוגבלות יחסית של הארגון, המידע המודיעיני שהוא שלף מהטלפונים שאליהם כן הצליח לפרוץ שימש אותו היטב במהלך 7 באוקטובר. 

מחבלים נכנסים דרך שער קיבוץ כפר עזה ב-7 באוקטובר, צילום: אי.פי

נוסף על כך, הצליח חמאס לפתח יכולות תצפית שכללו כטב"מים, שריחפו מעל שטח הרצועה וביצעו צילום אלכסוני של שטח ישראל. גם במקרה הזה, ישראל ידעה ואפשרה לחמאס לפעול.

לדברי מומחים ששוחחו עם "ישראל היום", קהילת המודיעין הישראלית נטתה לזלזל ביכולות המודיעיניות של חמאס ולהזניח את הטיפול בהן. "התפיסה בישראל היתה שלחמאס אין גופי מודיעין רציניים והם במקסימום יכולים 'להרים משקפת' ולתצפת מרחוק, ושארגוני טרור הם לא רוסיה או סין", טוען ד"ר נתנאל (נתי) פלמר, מרצה בכיר במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר־אילן. "זו טעות מאוד גדולה. יש לחמאס גופי מודיעין איכותיים, אבל המשמעות של האיום המודיעיני לא היתה מוטמעת מספיק במערכות הביטחון בישראל. 7 באוקטובר שם את הדברים האלה על השולחן".

הסיפור המלא על "מחלקת המודיעין הצבאי של חמאס" ועל היחס שקיבלה ממערכת הביטחון הישראלית, מחר במוסף "שישבת"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר