"נלחמים על כל מטר": הלחימה בשכונת הפאר בחאן יונס | מבט מבפנים

תחושת הדשדוש במלחמה שחשים אזרחי ישראל נעלמת ברגע שנכנסים אל תוך חאן יונס • בשכונת חמד המפוארת, אל מול חורבות נצר חזני וקטיף, פועלים מיטב הכוחות המובחרים של צה"ל מול כמות חריגה של מחבלים • הלחימה היא פנים אל פנים וחיילינו נלחמים בחירוף נפש • "מדובר בזירה מאוד מורכבת, אין בית שלא מצאנו בו אמל"ח", אומר מפקד חטיבת הקומנדו אלוף משנה עומר כהן

חנן גרינווד, כתב ישראל היום עם כוחות צה״ל בלב חאן יונס

"אנחנו נלחמים כבר חמישה חודשים, אבל זו זירת הלחימה הקשה ביותר שבה היינו עד כה. המחבלים כאן מתאבדים, נלחמים על כל מטר", מגלים קציני חטיבת הקומנדו עמם הסתובבנו ברצועת עזה.

נעמדנו מחוץ למבנה רב קומות בלב שכונת חמד המפוארת. המבנים היוקרתיים, שנבנו על ידי קטאר, ממוקמים כמה מאות מטרים בלבד מהים, עם נוף לחורבות היישובים נצר חזני וקטיף. בל נטעה, המבנים הגדולים נבנו לא רק למגורים. הם מתאימים במיוחד למחבלים, חלקם מחבלי נוחבה, שעושים הכל כדי להרוג את לוחמינו.

לוחמי גבעתי בפעילות בשכונת "חמד" ברצועה // דובר צה"ל

התחושה בקרב אזרחי ישראל היא של דשדוש, של המתנה וחוסר פעילות, אך ברגע שעוברים את גדר המערכת אל תוך חאן יונס, התחושה הזאת נעלמת. קילומטרים של בתים הרוסים, שבורים, מרוסקים ניבטו מבעד לאבק שפיזר לכל עבר נגמ"ש האכזרית. ביקרתי בזירות לחימה בעבר, כולל באזור קייב - אך זה לא נראה אפילו קרוב למה שביצעו כוחות צה"ל בחאן יונס. העיר מחוקה.

בשכונת חמד פועלים כבר 11 ימים חלק מהכוחות המובחרים ביותר של צה"ל – אגוז, מגלן, שייטת 13 וסיירת גבעתי - יחד עם כוחות שריון, הנדסה וחיל האוויר. כל מבנה רב קומות הוא זירת לחימה נפרדת, וסדר גודל של פלגת לוחמים מטהרת אותו קומה אחר קומה. "מדובר בלחימה מאוד מורכבת בבניינים רבי קומות, אין כאן בית שלא מצאנו בו אמל"ח ושלא היו בו פעילי אויב שעובדים בצורה מסודרת ומתואמת", אומר לנו מפקד חטיבת הקומנדו אלוף משנה עומר כהן.

מתחם לחימה גדול

אנו מתקדמים בריצה אחרי סגן אלוף מ', מפקד יחידת אגוז. הוא אב לחמישה, תושב השומרון, שלמד במכינת עצמונה, לא רחוק מהמקום שבו הוא נלחם כעת עם לוחמיו. ב-7 באוקטובר הוא נפצע בקרבות אך חזר לאחר זמן קצר ללחימה. מדובר בזירה פעילה, שבה מתבצרים מחבלים, ועל כן כל תנועה מחוץ לשטח מוגן נעשית במהירות רבה, לעיתים תחת אש.

"השכונה הזו נראית יפה, אבל היא בפועל מתחם לחימה אחד גדול",

"השכונה הזו נראית יפה, אבל היא בפועל מתחם לחימה אחד גדול. אין פה איתור אחד שלא פגשנו בו מחבלים או אמל"ח", אומר סא"ל מ'. "מדובר בקרב מאוד משמעותי עם הישגים מאוד משמעותיים. לצערי נהרגו ממש פה, במרחק עשרות מטרים, גם שני לוחמים שלנו – סמ"ר דויד ששון, לוחם מיחידת עוקץ, ורב סרן עמישר בן דוד. יש כאן לוחמים מדהימים שנלחמו בחירוף נפש ועשו כאן דברים גדולים".

בקומה השלישית של אחד המבנים מוצב ארסנל נשק, שנתפס בתוך בניין אחד בלבד. קלצ'ניקובים, M-16, שכפ"צים, מטענים וקופסאות שבהם קליעים מתוצרת ישראל. באחד המבנים הסמוכים נמצא נשקו של מח"ט הנח"ל יהונתן שטיינברג ז"ל שנהרג בהיתקלות ב-7 באוקטובר. המחבלים נמלטו משכונות אחרות אל שכונת חמד ככל שהלחימה ברצועה הדרימה ונערכו לקרב. לצד הנשקים גם ספרים שבהם פירוט מרשים על היחידות השונות של צה"ל. אחד מלוחמי אגוז פתח את אחד הספרים בעמוד שבו מוסבר על יחידתו.

היתקלויות יום יום

כשאנחנו יוצאים מהמבנה אנו מגלים שהבניין הסמוך הפך לזירת לחימה של ממש. טנקים דוהרים אל תוך המתחם, יורים במקלעים ומהתותחים. הלוחמים מורים לנו לעמוד מאחורי מחסות ופותחים ב"סיר לחץ" על המבנה. לבסוף הם מכווינים כלי טיס למקום ומחסלים את המחבלים.

"המחבלים כאן מתאבדים, נלחמים על כל מטר", צילום: דובר צה"ל

"היתקלויות זה עניין יום יומי. אין יום שאנחנו לא נתקלים פה באויב. יש כאן כמות גדולה מאוד של אויב, בכמות חריגה ממה שחווינו עד כה בחאן יונס", מסביר סגן מפקד חטיבת הקומנדו, סגן אלוף י'. "יש הרבה מאוד מחבלים שהחליטו לסגת בחודשים האחרונים מאזורים אחרים. זה מרכז כובד משמעותי שהגענו אליו בצורה מאוחרת יחסית, ולא נותרה להם לחימה. בנוסף, ייתכן מאוד שיש כאן מרכז כובד שהם מגינים עליו וזו הסיבה לריכוז המאמץ של האויב להגנה על השכונה הקטארית".

מחוץ לאחד המבנים בין אכזריות לרכבי דפנדר פגשתי את הרופא של אחת היחידות הוא מילואימניק שמשרת מאז השביעי לאוקטובר ונלחם בעזה לצד הלוחמים, פסיכיאטר למחייתו. על כתפו היה פץ' חריג בנוף פרצוף מחייך. לשאלתי השיב "הרוח של החיילים פה איתנה, זה מדהים הלוואי וכולם היו ברמת התעוזה והרצון לנצח כמו הלוחמים האלה".

"לא הספקתי לפגוש במשפחות"

באזורים אחרים ברצועה היו מקרים שבהם הכוחות כמעט פגשו במחבלים, אך כאן הלחימה היא פנים אל פנים. המחבלים עצמם אינם בוחלים באמצעים. באחד המבנים השתמש מחבל בבני משפחתו כמגן אנושי. הלוחמים זיהו אישה ושני ילדים כשהם מרימים ידיים, ומאחוריהם הקנה של המחבל. הכוחות הצליחו לחסל את המחבל כשהאישה נפצעה באורח קל בלבד. "המחבלים עושים כאן שימוש איום במשפחות שלהם", אומר סא"ל מ'.

ארסנל נשק, שנתפס בתוך בניין אחד בלבד בשכונת חמד,

במקרה אחר היו הלוחמים בקומה השלישית, כשבקומה הרביעית עומדים מחבלים עם משגר אר-פי-ג'י. כוחות שהיו בבניין סמוך זיהו את האיום וחיסלו אותו. במקרה שלישי הציתו הלוחמים רכב והכניסו אותו לתוך הבניין כדי לגרום למחבלים לצאת החוצה וכך לתפוס אותם.

מאחורי המבנים עומד מסגד חמד. זהו מבנה מרהיב, אך הוא ספג פגיעה במהלך הלחימה. במקום מתנהלות חפירות מתוך הבנה שייתכן שהמחבלים השתמשו בו כפלטפורמה לירידה אל מנהרה, שימוש ציני במבנה נוסף שנבנה על ידי קטאר - כאמור אחד מני רבים. "הנחת העבודה היא שבכל מקום בעזה יש לחימה מעל ומתחת לקרקע", מבהיר אל"מ כהן.

"יש כאן כמות גדולה מאוד של אויב", צילום: חנן גרינווד

אחד הדברים שחשובים יותר מכל למפקדים הוא להביע תנחומים למשפחות הנופלים ולרפואת הפצועים. כבר חמישה חודשים שהם לוחמים כמעט בלי הפסקה בחלק מהזירות הקשות ביותר, החל מכפר עזה ועד שכונת חמד, ולא היה להם זמן להגיע לכל הפצועים והמשפחות השכולות.

בשבת האחרונה נפל בשכונה רס"ן עמישר בן דוד, שהיה מפקד חפ"ק מפקד החטיבה, עשרות מטרים מהמקום שבו אנו עומדים עם אל"מ כהן. "הוא היה גיבור ישראל", מספר מפקד הקומנדו. "לצערי עדיין לא הספקתי לפגוש את ההורים. אני מוסר את תנחומי לכל המשפחות השכולות שעדיין לא הספקתי להגיע אליהם בגלל אינטנסיביות המלחמה. הלב שלי איתם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר