התחילו ב"שומר החומות" והמשיכו בפעילות טרור עד היום. אילוסטרציה. צילום: גיל אליהו ג׳יני וGetty- images

פרשה ביטחונית חמורה: תושבי סכנין הקימו תא חמאס בגליל ותכננו להוציא פיגועים

חלק מהעצורים השתתפו ביידוי בקבוקי תבערה עוד בזמן "שומר החומות" • כעת מתגלה כי מאז חלקם עמדו בקשר עם תשתית חמאס בעזה שסיפקה להם הנחיות להכנת מטענים וביצוע פיגועים • בין המטרות: בתי הזיקוק • ה"גיוס" נעשה דרך פייסבוק וטלגרם, מחבלי החוליה נפגשו במספרה • "פוטנציאל פגיעה ברוב הנורמטיבי בחברה הערבית"

גיוס מחבלים בישראל, תכנון פיגועים והכנת מטענים - והכל בהכוונת חמאס: 13 תושבי הצפון ניהלו פעילות עם ארגון הטרור במטרה להוציא פיגועים במקומות אסטרטגיים בשטח ישראל.

במסגרת החקירה נעצרו במהלך החודשים האחרונים מספר חשודים, ביניהם ראש החוליה, סגנו ו-11 נוספים. רובם תושבי סכנין וביניהם אכרם חלאילה, מחמד מוסא אבו צאלח, עלי חלאילה, מחמד שוהאנה מחמד עיוש. בנוסף נעצר חשוד בסחר באמל"ח, תושב איו"ש, צוהיב ג'לבוש.

החקירה שנוהלה ביחידה המרכזית במחוז הצפון ובשב"כ העלתה כי המחבלים התכוונו לפגוע בבתי הזיקוק, במתקן אסטרטגי ולהוציא לפועל פיגועי ירי בכוחות הביטחון וחיילי צה"ל. מפקד ימ"ר צפון, נצ"מ אייל הררי: "החקירה העלתה כי הם הגיעו למקומות אסטרטגיים ושלחו משם מיקומים לחמאס עזה על מנת לדייק פגיעה במקומות האלו ולהכווין טילים מדוייקים למקום. זה מסוג הפיגועים שיש בהם פוטנציאל נפץ".

תכננו לפגוע בבתי הזיקוק בחיפה, צילום: הרצי שפירא

ארבעה כלי נשק הוחרמו, וכן תחמושת ואפודים שנועדו לשמש את החוליה לטובת פעילות טרור בישראל. על פי המידע שנחשף בחקירה בשב״כ ובמשטרה, גייסו חברי החוליה, מוחמד חאלד ומוחמד יוסף, חברים נוספים מסכנין, וכל זאת לצורך קידום פעילות טרור בשטחי ישראל. במסגרת ההתארגנות, רכשו חברי החוליה אמצעי לחימה שמקורם באיו״ש.

עוד עלה כי אחד החשודים, מוחמד חאלד חלאילה, עמד בקשר עם תשתית חמאס מרצועת עזה שסיפקה לו הנחיות להכנת מטענים והנחתה אותו לגייס נוספים לטובת קידום פעילות טרור.

מכונית שרופה בשומר החומות (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

כמו כן, ממצאי החקירה לימדו כי נוסף לפעילותם במסגרת התארגנות הטרור, השתתפו חלק מהעצורים ביידוי בקבוקי תבערה לעבר היישוב אשבל במהלך אירועי הטרור של מבצע "שומר החומות" במאי 2021.

מהפייסבוק לטלגרם

במהלך שנת 2023, אדם שזהותו אינה ידועה למאשימה, יצר קשר עם הנאשם מוחמד חאלד חלאילה באמצעות פייסבוק ומסר לו שהוא מעוניין לשוחח עימו אודות נושא חשוב, והשניים עברו לדבר בטלגרם. במסגרת ההתכתבות ביניהם, הציג עצמו המפעיל בפני הנאשם כתושב רצועת עזה המשתייך ל"גדודי עז אלדין אלקסאם" של החמאס.

המפעיל אמר לנאשם שברצונם לגייס אותו על מנת שיעבוד איתם ויגייס נוספים, זאת בכדי שיבצע פיגועי טרור בישראל. בהמשך לאמור, גייס הנאשם מוחמד חאלד חלאילה את הנאשם מוחמד יוסף חלאילה ועדכן את המפעיל על הגיוס והשניים תאמו ביניהם שהחוליה תהיה משוייכת לחמאס.

מפגשים במספרה

מוחמד חליאלה החל ללמוד לפני שנתיים במכללה בג'נין על מנת להתקרב לפעילי חמאס בג'נין ללמוד מהם כיצד להרכיב מטעני חבלה. הוא נפגש בעזרת אחד הסטודנטים עם פעיל חמאס שלימד אותו להכין מטענים ולהפעילם מרחוק.
שם החולייה – חוראס קלעת אל תווחיד (שומרי מבצר האל). חברי החוליה נתנו כינויים לכל אחד מהם. חברי החולייה נהגו להיפגש במספרה של אחד מהחברים.

באחד המפגשים שוחחו על האפשרות להתגייס למשטרה או לצה"ל בכדי לרכוש מיומנות לחימה ולגנות אמצעי לחימה מהצבא. או מנגד לנסוע לחו"ל להתאמן בנשק.
חברי החוליה תכננו לבצע פיגוע בצומת הצ' פוסט בחיפה, ולהניח מטען בתחנת הסעה לחיילים בנוסף לצלם מפעל שרפא"ל ולשלוח לפעילי חמאס שיירו טילים מדוייקים למקום. החוליה תכננה לפגוע בעמוד של בזק על מנת לגרום נזק לתשתיות המדינה.

בימ"ר צפון מדגישים כי מאז תחילת המלחמה היתה עלייה באירועים הביטחוניים בקרב ערביי ישראל. נצ"מ הררי אומר כי "אנחנו רואים את החשיבות המאוד משמעותית בשיתוף פעולה עם שירות הביטחון הכללי. הכל בעידוד חמאס, חיזבאללה ומעצים את עצמו עד איראן. יצאנו עם החשודים לשטח ושיחזרנו אירועים משומר החומות וגם את האירועים הנוכחיים. הם למדו להכין מטענים וקנו כלי נשק". 

הבוקר (ראשון) עם סיום החקירה בשב״כ ובמשטרה פרקליטות מחוז חיפה תגיש כנגד 13 חשודים כתבי אישום ובקשה למעצרם עד תום ההליכים. מדובר בפעילות חמורה כנגד הביטחון של אזרחים ישראלים אשר רקמו תוכנית טרור במעורבות ארגון הטרור של החמאס ברצועת עזה, באופן שיש בו גם פוטנציאל פגיעה ברוב הנורמטיבי בחברה הערבית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו