כרטיסי הסים הופעלו - אך באמ"ן חשבו שמדובר רק בתרגיל | חשיפה

פרטים חדשים מהשיחה הלילית בין הלוי והאלופים, שעות לפני המתקפה • הרמטכ"ל דרש תגובה מדודה, ראש אמ"ן חליוה לא קיים הערכת מצב של האגף • "אנשיו הרימו טלפונים, אבל לא העלו כוננות" • צה"ל: התחקיר הפנימי טרם החל

הלוי, אתמול. שיחה מהרל"ש שהובילה לדיון. צילום: דובר צה"ל

כאשר ההתרעה על הפעלת כרטיסי הסים הישראליים בתוך עזה מגיעה בצינורות המקובלים משב"כ לאמ"ן, מתישהו סביב חצות הלילה שבין 6 ל־7 באוקטובר, אגף המודיעין לא נראה מטולטל. התחושה בפיקוד דרום, למשל, היא שהתגובה של אמ"ן להתרעה נמצאת איפשהו על גבול הנונשלנטיות.

הרמטכ"ל: "ההחלטה על התחקיר - צורך מבצעי" // צילום ארכיון: שמואל בוכריס

"אמ"ן לא נמצא באירוע", אומר גורם בצבא. "ראש השב"כ קופץ למטה וכך גם ראש מרחב דרום, אלוף פיקוד דרום נוסע לבסיס מחופשה - ובאמ"ן לא מתעוררים. הם אומרים שזה תרגיל ושאפשר לחזור לשגרה".

רק בדרגי הביניים

לדבריו, אם באמ"ן היו מנהלים באותו הלילה הערכות מצב מסודרות, ייתכן שהדברים היו נראים אחרת. "הערכת מצב היא לא רק פגישה ושיחה בין גורמים שונים", הוא מסביר, "זה תהליך שבו לקראת הערכת המצב אנשים מדברים, אוספים מידע, מרימים טלפונים ומנסים לחבר את הנקודות. אבל אין הערכת מצב באמ"ן במהלך כל הלילה".

באמ"ן הודפים את הטענות ל"נונשלנטיות" ואומרים שהגיבו להתרעה, ולראיה הצליחו להשיג מודיעין נוסף, שנותח בחטיבת המחקר.

לדברי גורם צה"לי, באמ"ן כן נערכות באותן שעות הערכות מצב בדרגי הביניים, למשל בחטיבת המחקר וב־8200, יחידת האיסוף היוקרתית של אמ"ן.

אבל מה שלא מתבצע לאורך כל הלילה הוא הערכת מצב אינטגרלית בראשותו של ראש האגף, אלוף אהרון חליוה, שנמצא בחופשה באילת.

ראש אמ"ן חליוה. לא לקח חלק בשיחה, צילום: גדעון מרקוביץ'

גם בבסיס ההאזנה המרכזי של 8200, שיושב לא רחוק מרצועת עזה, לא נראה שמישהו נוקט באותן שעות קריטיות פעולות דרמטיות. משמרת הלילה, שבאותה שעה - בין שישי לשבת, ועוד בערב חג - מצומצמת מלכתחילה, ככל הנראה לא מתוגברת.

גורם לשעבר ב־8200, שקיבל לאחרונה תדרוך על אירועי אותו לילה, טוען ש"אנשים ביחידה הרימו טלפונים וכדררו ביניהם מידע באותן שעות, אבל למיטב הבנתי הם לא העלו כוננות".

לקראת השעה 03:30 מחליט רל"ש הרמטכ"ל, סא"ל מתן פלדמן, להעיר את רא"ל הלוי. עוד לפני שהוא מספיק לעדכן את הרמטכ"ל בפרטים מבקש הלוי, שמבין כי מדובר בהתרעה מודיעינית שמצריכה את הקשב שלו, לעצור.

הלוי דורש מהרל"ש לארגן שיחת ועידה טלפונית בעוד כמה דקות. הלוי לא נוקב בשמות הגורמים שנדרשים להשתתף בשיחה. בחיתוך המצב שמנהל הרמטכ"ל - לב־ליבו של אותו לילה סהרורי - משתתפים לבסוף, מלבד הרמטכ"ל, אלוף פיקוד דרום אלוף ירון פינקלמן וראש אגף מבצעים אלוף עודד בסיוק.

בבסיס ההאזנה המרכזי של 8200 משמרת הלילה שהיתה מצומצמת מלכתחילה, ככל הנראה לא מתוגברת

הלוי, כך לפי גורם שבקיא בפרטים, שואל מדוע אין בשיחה גם גורם מאמ"ן, אך לא מתעקש על כך. את רוב הדיבורים במהלך השיחה עושה פינקלמן, שמקבל את עיקר המודיעין שלו באמצעות קצין המודיעין של פיקוד דרום. פינקלמן מגולל בפני הלוי ובסיוק את הפרטים.

אלוף פיקוד דרום פינקלמן. גולל בפני הלוי את הפרטים, צילום: דודו גרינשפן

השיחה עם הלוי התקיימה מתישהו בין השעה 03:30 ל־04:00. ככל הנראה, חיתוך המצב באותו לילה לא נמשך יותר מרבע שעה. סביר להניח שהשיחה הקצרה גם הוקלטה במערכת של לשכת הרמטכ"ל. היא תהיה אחד המוצגים העיקריים שאותם תבקש לבדוק ועדת החקירה למלחמה כשתוקם.

הבדלי גרסאות

בתום חיתוך המצב עם פינקלמן ובסיוק אחת ההנחיות של הלוי היא לפעול מבלי שחמאס ייחשף למהלכיו של צה"ל. הרציונל מאחורי ההנחיה הזו הוא הרצון שלא לשרוף מקורות מודיעיניים.

לקראת 03:30 הלוי דורש לארגן שיחת ועידה טלפונית. הוא שואל מדוע אין בה גם גורם מאמ"ן, אך לא מתעקש על כך

הכתבה המלאה, שתפורסם במוסף "שישבת", מבוססת על שיחות עם גורמים בהווה ובעבר במטכ"ל, באמ"ן, בשב"כ ובפיקוד דרום - ארבעת הגופים שהיו מעורבים בניסיון להבין את תמונת המודיעין של 7 באוקטובר ולהגיב לה. השיחות שבכתבה מגוללות את עיקרי אותו לילה, שהמילה "גורלי" קטנה עליו, וחושפות הבדלי גרסאות ונרטיבים סותרים.

מצה"ל נמסר: "הצבא מצוי כעת בלחימה וטרם התחיל בתחקור אירועי 7 באוקטובר, לרבות אירועי הלילה שקדם להם. התחקירים יתחילו בימים הקרובים, ובסיומם הממצאים יוצגו בשקיפות לציבור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר