חלום בלהות בפקק: מתן אלמליח בן ה-26 נרצח ו-11 נפצעו בפיגוע ירי סמוך למעלה אדומים

צעיר בשנות ה-20 לחייו נרצח לאחר ששלושה מחבלים, תושבי בית לחם פתחו באש לעבר מכוניות שעמדו בפקק תנועה בכביש 1 • המחבלים: מחמד וכאד'ם זוהרה חוסלו במקום • אחמד אלוחש, שביצע יחד איתם את הפיגוע, ניסה להימלט ונוטרל • בין הפצועים: אישה בהיריון במצב קשה, ארבעה פצועים במצב בינוני, אישה כבת 59 שנחבלה וארבעה נפגעי חרדה

בן גביר בזירת הפיגוע: "לפני חצי שנה אמרתי שהזכות לחיות גוברת על הזכות לחופש התנועה של הפלשתינים" // יוני ריקנר

מחבלים פתחו באש ונוטרלו: מתן אלמליח בן ה-26 ממעלה אדומים נרצח הבוקר (חמישי) בפיגוע הירי בכביש 1, בין ירושלים למעלה אדומים.

 

שלושה מחבלים ניצלו את פקק התנועה בדרך למחסום א-זעיים ופתחו בירי לעבר מכוניות בכביש העמוס. בין הפצועים: אישה בהיריון במצב קשה. המחבלים נוטרלו, אדם נוסף נעצר בזירה.

פיגוע בכביש 1: שמונה נפצעו מירי ליד מעלה אדומים // השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

פיגוע ליד מעלה אדומים: שני מחבלים פתחו באש ונוטרלו // השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מהמשטרה נמסר: "שלושה מחבלים ירדו מרכבם והחלו לירות מנשק אוטומטי לעבר מכוניות שעמדו בפקק תנועה בדרך לכיוון ירושלים. כוחות הביטחון שהיו במקום וניטרלו שני מחבלים. בסריקות שנערכו בזירה אותר מחבל נוסף שניסה להימלט וגם הוא נוטרל. מהמקום פונו על ידי גורמי רפואה בסך הכל 11 נפגעים בדרגות פציעה שונות לקבלת טיפול רפואי".

המחבלים: תושבי בית לחם

שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע: מוחמד זואהרה, בן 26, תושב תעמרה/בית לחם ואחיו - כאד'ם זואהרה, בן 31. כאד'ם היה כלוא ב-2017 בישראל על רקע שהייה בלתי חוקית. יחד איתם ביצע את הפיגוע אחמד אלוחש, בן 31, תושב זעתרה/בית לחם.

זירת פיגוע הירי ליד מעלה אדומים, צילום: אורן בן חקון
זירת פיגוע הירי ליד מעלה אדומים, צילום: אורן בן חקון

האזור שבו בוצע הפיגוע הוא ציר עמוס בשעות הבוקר עם מאות כלי רכב בדרך לירושלים. על פי החשד, המחבלים פתחו באש באמצע הציר כלפי נהגים ישראלים ופגעו בהם. לפי עדי ראייה שהיו בזירה שלושת המחבלים החמושים הגיעו לצומת, שהיה פקוק בשעות הללו של הבוקר, עברו בין המכוניות וירו בנוסעי כלי הרכב.

חנניה בן שמעון, לוחם שחזר מחאן יונס רק לפני שבוע וחצי, חיסל את אחד המחבלים. את הקליע הראשון ירה דרך השמשה הקדמית של הרכב, ולאחר מכן חתר למגע וחיסל את המחבל. איש כוחות הביטחון אמר כי במעשיו "הציל חיים רבים".

חנניה נפצע משני קליעים בבטנו ובאגנו. אביו אמר ל"ישראל היום" כי הוא יצטרך ניתוחים ולפניו שיקום. "הבן שלי גיבור. אני נושם בהקלה גדולה שהוא חי. לפנינו דרך ארוכה של שיקום, אבל היו שעות של חרדה. נס גדול שגם אשתי ניצלה בפיגוע, ללא שריטה. היא הייתה לידו ברכב".

מחבלים יצאו מרכב סמוך למחסום א-זעיים ופתחו בירי מנשק אוטומטי, צילום: עמית אררט יו״ר עמיתים לטיולים
הפיגוע במעלה אדומים, צילום: דוברות המשטרה

גורם ביטחוני מסר: "מתיחקור ראשוני נראה ששני המחבלים הגיעו אל הפקק שנוצר עקב העומס בכביש 1 סמוך לירושלים בעלייה של מחסום א זעים, שלפו נשקים וביצעו ירי ביושבי הרכבים העומדים בפקק".

אברהם בקר, חובש איחוד הצלה, סיפר: "מדובר במספר זירות, באחת הזירות הענקתי סיוע רפואי ראשוני לשתי נשים שנפגעו מירי ונפגעת נוספת מחרדה. חובשים נוספים של איחוד הצלה פעלו בזירות הנוספות והעניקו סיוע למספר נפגעים נוספים במצבים שונים".

פיגוע בכביש 1, צילום: דוברות המשטרה
מחבלים יצאו מרכב סמוך למחסום א-זעיים ופתחו בירי מנשק אוטומטי, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

עמית אררט, אח ב״הדסה״ ותושב מצפה יריחו סיפר: "טיפלתי בפצועה בערך בת 45 שיצאה מהרכב וברחה 150 מטר מהפיגוע. שמתי לה חוסם עורקים, היא הייתה בהיסטריה והיה לה דימום פורץ ביד שמאל, היא סיפרה שהספיקה לראות את המחבל יורה".

"שוב קמים לבוקר קשה"

עד ראייה שהיה בזירה סיפר שנסע בכביש הפקוק כשהחל הירי. "הבנתי מיד שזה פיגוע, ראיתי את המחבלים. יצאתי מהרכב. הכדורים שרקו מעל הראש שלי. התקרבתי וחבטתי באחד המחבלים. אם לא הייתי עושה את זה הוא היה ממשיך לירות".

באירוע נכחו גם לוחמי יחידת נחשון שבמקרה עברו שם כשעשו ליווי לעצור. הם עצרו את הרכב, השאירו לוחם נחשון על העצור והשתתפו בלחימה.

חשד לפיגוע ירי ליד מעלה אדומים // השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

פיגוע בכביש 1: שמונה נפצעו ליד מעלה אדומים, 3 באורח קשה, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

חובש בכיר במד"א, דוד תורג'מן, סיפר: "הזירה הייתה מורכבת, בשעה הזו הכביש בדרך כלל עמוס מאוד ברכבים. המכוניות של הנפגעים היו במרחק אחד מהשני. ביצענו סריקה מהירה ורצנו מרכב לרכב שבהם היו הפצועים והתחלנו לטפל בהם".

פראמדיק מד"א, נדב טייב, שהיה מהראשונים שהגיעו למקום, סיפר: "מדובר בזירה מורכבת שהייתה פרוסה לאורך של כחצי קילומטר. הבחנו בחמישה כלי רכב עם פצועים, באחד מכלי הרכב ישב צעיר בשנות ה-20 לחייו כשהוא מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה עם פצעי ירי בפלג גופו העליון. ביצענו בדיקות רפואיות ולצערנו נאלצנו לקבוע את מותו. ברכב אחר ישבה צעירה כבת 23 בהכרה מלאה, היא סבלה מפצעי ירי בפלג גופה העליון, הענקנו לה טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותה לבית החולים שערי צדק. בנוסף היו זירה ארבעה פצועים בינוני, אישה שנחבלה ומספר נפגעי חרדה".

המפכ"ל קובי שבתאי בזירה, צילום: אורן בן חקון
המפכ"ל קובי שבתאי בזירה, צילום: אורן בן חקון

דובר המשטרה, אלי לוי, עדכן כי: "שוטרים שהיו במקום נטרלו את שני המחבלים אבל יש עדויות על כך שמחבל נוסף נמלט מהמקום. האירוע עדיין מתגלגל ולא שללנו את האפשרות שיש מחבלים נוספים. קוראים לציבור שלא להגיע לאזור, ומבקשים לנסוע בדרכים חלופיות".

מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי אמר בהערכת מצב בזירה: "שני מחבלים הגיעו ברכב אחד, השלישי הגיע ברכב נוסף. הציר שעולה ממעלה אדומים למחסום חיזמה הוא פקוק בבקרים, בעקבות בדיקות שעושים במחסום. המחבלים פרקו מהרכבים ופתחו באש לעבר אזרחים. הם היו חמושים ב-M16, קרלו, רימונים ומחסניות. שוטרים ושוטרי תנועה ממחוז ש"י שהיו בפעילות פתחו באש לעבר המחבלים והרגו שניים, אחד נפצע אנוש".

מפקד מחוז ש"י, ניצב עוזי לוי: "המחבלים פרקו מהרכבים כשהם היו חמושים ב-M16, קרלו, רימונים ומחסניות" // קרדיט: דוברות המשטרה

זירת פיגוע הירי ליד מעלה אדומים, צילום: אורן בן חקון

חמישה פצועים פונו לבית החולים שערי צדק בירושלים, בהם אישה בהיריון במצב קשה אשר לא נשקפת סכנה לחייה או לחיי העובר. בנוסף, הגיעו לבית החולים שלושה פצועים במצב בינוני ופצועה נוספת במצב קל. פצוע באורח בינוני, בשנות ה-20 לחייו, פונה לבית החולים הדסה הר הצופים.

מאור צמח, יו"ר ארגון "לך ירושלים", התייחס לפיגוע: ״שוב אנחנו קמים לבוקר קשה של פיגוע ירי היוצא ממרחב ירושלים. לא מעט פיגועים בחודשים האחרונים יוצאים מהכפרים הסמוכים למעלה אדומים. על כוחות הביטחון להטיל עוצר וסגר מוחלט ולייצר מרחב סטירלי ובטוח למעלה אדומים ולבאים בשעריה. הגיע הזמן לחשוב אחרת מאז 7 באוקטובר. יש לטפל בעזריה, אבו-דיס א-טור ושועפט כפי שמטפלים בטרור בג'נין״.

"זירה גדולה ומורכבת": מפקד תחנת מעלה אדומים יפתח אורי במקום הפיגוע ליד מעלה אדומים // אפרת פורשר

שני מחבלים נוטרלו במקום - ומחבל נוסף נוטרל בזמן שניסה להימלט, צילום: אפרת פורשר

לזירה הגיע גם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שאמר: "נמנע אסון מאוד גדול בזכות העובדה שלכל השוטרים יש נשק ולאזרחים יש נשק. ני מזכיר שלפני חצי שנה אמרתי שהזכות לחיות גוברת על הזכות לחופש תנועה של תושבי הרשות הפלשתינית. הזכות לחיים של תושבים יהודים ביהודה ושומרון גוברת על חופש התנועה של תושבי הרשות. צריך לשים מחסומים גם סביב הכפרים. צריך להגביל את חופש התנועה, מספיק להיות יפי נפש".

ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, מסר כי "מתווה הפיגוע הבוקר וניצול פקקי התנועה באזור המחסום הוא חלום הבלהות של כל מי שעומד לקראת מחסום המנהרות. על מערכות הבטחון לשנות גישה לאלתר ולייצר מרחב בטוח לתושבים שמבקשים להגיע לירושלים. צריך לייצר יכולת לתנועה לזרום, לספק אבטחה גם לקראת הבידוק ולא פחות חשוב מכך להיות קצת יותר קשובים להערות והארות שלנו כמנהיגי ציבור".

הפיגוע מתרחש כשבועיים לפני תחילת חודש הרמדאן, ובצל כוננות גדולה של משטרת ירושלים. במערכת הביטחון חוששים מהתלקחות מהומות במהלך החודש הקרוב, השנה הוא נפיץ במיוחד בעקבות המלחמה.

בחמאס בירכו על הפיגוע ומסרו שהוא "תגובה טבעית לפשעי הכיבוש ומעשי הטבח שלו בעזה ובגדה". עוד אמרו בארגון הטרור: "עמנו ימשיך להתקומם נגד הכיבוש עד הבסתו", כלשונם. "התוכנית למנוע ממוסלמים להגיע לאל-אקצא בחודש הרמדאן לא תספק לו ביטחון. אנו קוראים לעמנו להסלים את העימות עם הכיבוש ומתנחליו בכל מקום במולדת ובירושלים".

השתתפו בהכנת הידיעה: יורי ילון, אבי כהן, מתי טוכפלדף, דנה בן שמעון ולילך שובל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר