"אם אתה לא מרגיש את הלחימה שלנו ביו"ש - זו הצלחה": כתבנו התלווה לגדוד שמסכל התלקחות

מאז פרוץ המלחמה נאבקים לוחמי גדוד 21 לסכל מעשי טרור, שעלולים להדליק את הגדה • חנן גרינווד הצטרף לפעילות הכוחות בכפר ליד ביתר עילית ושמע על סכנות והרתעה

"אם אתה לא מרגיש את הלחימה שלנו ביו"ש - זו הצלחה": גדוד 21// חנן גרינווד

תושבי העיר החרדית ביתר עילית הביטו בתדהמה בעשרות הלוחמים שגמאו, מצוידים וחמושים בכבדות, את המרחק הקצרצר לכפר הערבי חוסאן - הממוקם מהצד השני של כיכר הכניסה לעיר. "ברוכים הבאים לביתר עילית, עיר התורה והחסידות", כתוב על שלט אחד. "הכניסה לישראלים אסורה", זועק כיתוב אדום בשלט אחר. 200 מטר, עולם ומלואו.

"קיוסק השלום". לוחמי הגדוד, השבוע בחוסאן, צילום: חנן גרינווד

"השם יברך אתכם, שמרו על עצמכם", לחץ את ידי הלוחמים גבר מבוגר שלראשו כיפה שחורה. החייל במדים חייך והודה, ואז המשיך בדרכו לפעילות בלב הכפר.
"גוש עציון הוא כמו הבית שלי, אני במילואים פה כבר 20 שנה", מספר סא"ל (מיל') עידו גרינשפן, מפקד גדוד 21, בעודו מוביל אותנו בצעידה במהירות מסחררת היישר ללב ליבו של הכפר.

סא"ל (מיל') גרינשפן. "כמו הבית שלי", צילום: חנן גרינווד

בארבעת החודשים האחרונים גרינשפן מוביל בגזרתו פעילות התקפית בהיקף בלתי נתפס, במושגי יהודה ושומרון. הוא נשוי ואב לשניים, אך הוא כמעט לא ראה את משפחתו במהלך התקופה האינטנסיבית של הפעילות שמטרתה להכניע את הטרור שמבקש להרים ראש.

פעילות הכוחות של גדוד 21, צילום: חנן גרינווד

חטיבת עציון מחזיקה בשיא הפעילויות ההתקפיות באוגדת איו"ש מאז פרוץ המלחמה. 1,370 פעולות כאלו בוצעו בגזרת החטיבה, מתוכן 400 על ידי לוחמי גדוד 21.
מאות מעצרים, תפיסת יותר מ-2.7 מיליון שקלים מכספי טרור, לצד פעולות תחת אש במחנות הפליטים, הפכו לסטנדרט.

"צריכים להבין את העוצמה"

חוסאן היא דוגמה לחיים המשותפים שמנהלים פלשתינים וישראלים זה לצד זה, על כל המורכבויות. מצד אחד, הרחוב הראשי שבו אנו צועדים מלא בחנויות עם שלטים בעברית צחה, וברור היטב מי קהל היעד של הסוחרים - הישראלים מהעיר הסמוכה. אך זה רק חצי מהסיפור, כי מדי כמה ימים יוצאים משטח הכפר מחבלים שמיידים אבנים ובקבוקי תבערה על מכוניות שנוסעות בציר הראשי.

לפני כמה שנים נפצעה קשה במקום רעייתו של הזמר איציק קלה. באפריל 2022 ניסו מחבלים לבצע לינץ' בנהג שהגיע לתקן את מכוניתו ברחוב, שבו אפשר למצוא בית עסק עם השם "קיוסק השלום".

הכוחות בחוסאן, צילום: חנן גרינווד

"אלה מחבלים שהורסים לרוב האוכלוסייה שמתגוררת כאן ורוצה שקט", מסביר גרינשפן. זו גם מטרת המבצע הנוכחי. בכפר סמוך, נחלין, הניחו לפני כחודשיים מטעני חבלה בסמוך לעיר ביתר עילית, אך לאחר מבצע ממוקד התופעה הופסקה. המטרה, לצד תפיסת המחבלים, כוללת גם את החזרת ההרתעה שנשחקה. "הצבא עובד לילה ויום כדי לאפשר לתושבים כאן תחושת ביטחון", הוא מבהיר. "אם אתה לא מרגיש את הלחימה שלנו - זו הצלחה מבחינתי. המחבלים צריכים להבין את העוצמה שלנו - עשרות לוחמים שפושטים על הכפר ומחפשים יעדים מודיעיניים".

פעילות הגדוד בחוסאן, צילום: חנן גרינווד

"לא נשתוק למען התושבים"

בצד השני של הכפר מבצע סגן מפקד הגדוד חסימת צירים כדי למנוע ניסיונות של פיגועי דריסה וירי לעבר הכוח. הסמג"ד הוא יוסי לוי, מנכ"ל עמותת "נצח יהודה" ואחד ממובילי גיוס החרדים בישראל.

לוי בשטח. ממובילי גיוס החרדים בישראל, צילום: חנן גרינווד

במשך שנים ארוכות הוביל רס"ן (מיל') לוי את פלוגת המשימות המיוחדות של גדוד 21, יוצאי יחידות מובחרות, ומאז פרוץ המלחמה משמש סגנו של גרינשפן.
"למדתי בישיבה בביתר עילית, כך שאני מרגיש שהיא כמעט כמו מקום מגוריי. נוסף על כך, אחי מתגורר בעיר עם ילדיו. לכן, בכל פעם שזורקים אבן או בקבוק תבערה על הציר אני מרגיש כאילו זרקו את האבן על אח שלי.

"אנחנו מבצעים פעילות נחושה נגד הטרור העממי. אני חושב שאפילו התושבים בגזרה לא מבינים כמה אנחנו עובדים קשה כדי להגן עליהם. אין גדוד מילואים שעושה מבצע שכזה, זה לא קורה. אנחנו עושים המון פעולות במקביל כדי לגרום לתושבי הכפר שמייצרים פח"ע - בין שזו אבן שנזרקה לעבר רכב ובין שזה מטען שנזרק לעברנו השבוע - להבין שאנחנו לא נשתוק למען כל התושבים בגזרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר