מאז המלחמה: מספרים חסרי תקדים בבקשות לגיוס בקרב בני החברה הבדואית

ב־7 באוקטובר רצחו וחטפו מחבלי חמאס עשרות מבני העדה • מאז חלה עלייה משמעותית ברצון לתרום, כאשר כבר בשבוע הראשון התקבלו במערכת כ־400 פניות • באגף הביטחוני־חברתי במשרד הביטחון מנהלים בימים אלה קמפיין גיוס שלא היה כמותו

לוחמי הגדס"ר הבדואי. צילום: אורן כהן

על רקע המלחמה בעזה, מעשי הטרור הנפשעים של חמאס וחטיפתם ורציחתם של אזרחים וחיילים בדואים, ל"ישראל היום" נודע כי במערכת הביטחון התקבלו מאות בקשות מקרב בני העדה הבדואית להתגייס לצה"ל - בסדיר ובמילואים - ולתרום למדינה.

מדובר במספרים חסרי תקדים של פניות ובקשות של בני העדה הבדואית להתגייס, שהגיעו למשרד הביטחון ולצה"ל בימים האחרונים במסגרת קמפיין גיוס לזכרו של מפקד החטיבה הדרומית, אל"מ אסף חממי ז"ל. גורמים ביטחוניים מבהירים כי המדינה חייבת לקפוץ על ההזדמנות ולהסיר חסמים בשביל לקרב את בני העדה.

כידוע, האזרחים הבדואים אינם חייבים בגיוס לצה"ל מכוח חוק שירות ביטחון, אך הם יכולים להתנדב לשירות בכפוף לבחינת הצבא ובהתאם לסיווג ביטחוני שהם עוברים.

האסימון נפל

מראשית ימיה של המדינה התגייסו הבדואים לצה"ל, ולאורך שנים שיעור גיוסם ידע עליות ומורדות. אחוזי הגיוס בקרב הבדואים בצפון תמיד היו גבוהים יותר ועמדו על 20-15 אחוזים, ואילו בדרום נעו בין 5 ל־8 אחוזים.

אל"מ אסף חממי ז"ל, צילום: דובר צה"ל

בשבת השחורה סבלה החברה הבדואית לא מעט מפשעי המלחמה של חמאס, כאשר 24 מבניה ובנותיה נרצחו על ידי המחבלים או נפלו בקרב, ושבעה נוספים נחטפו.

גורמים המעורים בפרטים מציינים כי נדמה שב־7 באוקטובר נפל האסימון בחברה הבדואית, כאשר כבר בשבוע הראשון ללחימה התקבלו במערכת הביטחון כ־400 פניות מחיילים לשעבר שביקשו להשתתף בלחימה ולהתנדב למילואים. כמו כן, התקבלו בקשות של אזרחים בדואים שביקשו לתרום, ואף הציעו משאיות.

גם בקרב הצעירים, שיכולים להתגייס לשירות סדיר, מזהים במערכת הביטחון עלייה ניכרת במוטיבציה.

האגף המדיני־ביטחוני בשיתוף אכ"א יוצא לקמפיין לגיוס לצה"ל בקרב העדה הבדואית שלוש פעמים בשנה. הקמפיין הנוכחי אמור היה לצאת לדרך מייד אחרי החגים, ולבקשת מפקד החטיבה הדרומית של אוגדת עזה, אל"מ חממי ז"ל, מחזור הגיוס הקרוב היה צריך להתמקד בגיוס לגדס"ר הבדואי. כעת, לאחר שנפל בקרב וגופתו נחטפה לעזה, קמפיין הגיוס הקרוב יוקדש לזכרו, כחלק מצוואתו.

לחימה ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

בימים "רגילים", בכל יום של קמפיין מתקבלים בין 20 ל־30 "לידים" של מתעניינים. הפעם, בשמונת הימים הראשונים לקמפיין התקבלו כ־1,200 לידים, והיד עוד נטויה. מתוכם, זומנו לתהליך ראשוני לקראת הגיוס של חודש מרץ בלבד כבר 160 צעירים - מספר חסר תקדים.

הזדמנות פז

רק כדי לסבר את האוזן, מדי שנה מתגייסים כ־600 בני העדה הבדואית, מצפון ומדרום, לכל גופי הביטחון - לצה"ל, למשטרה, לשב"ס ועוד. ההערכה היא שבמחזור הגיוס הקרוב יתגייסו לתפקידי לחימה כ־70 מבני העדה הבדואית, בהשוואה ל־25 במחזור הגיוס הקודם.

אין להתעלם מהעובדה שמדובר בהזדמנות פז שבה חלק ניכר מהעדה הבדואית מרגישים שותפות גורל עם שאר חלקי החברה הישראלית. חלקים נכבדים באוכלוסייה הבדואית מבינים את גודל השעה, סולדים מהמעשים הנפשעים של חמאס ומבינים שגם הם מטרה לפשעי המלחמה של הטרוריסטים.

פיני גנון, ראש החטיבה לבדואים, מוסלמים ונוצרים באגף הביטחוני־חברתי במשרד הביטחון, סיפר: "מתחילת המלחמה קיבלתי עשרות רבות של פניות מאנשים שביקשו להתגייס למאמץ המלחמתי.

"את הקמפיין אנחנו מייעדים ללוחמה - לגדס"ר 585 ולגששים. אנחנו רק באמצע הקמפיין ועד כה נרשמת היענות גבוהה. אל"מ אסף חממי ז"ל קיים איתנו פגישה וביקש להעצים את הגיוס לגדס"ר. הקמפיין הזה הוא לזכרו כי מבחינתנו זוהי צוואתו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר