לראשונה מזה שנים: בצה"ל מתכננים הקמת מוצבים ביישובי יו"ש

המלחמה נגד ארגוני הטרור ביו"ש בשיאה • 65 מחבלים חוסלו בתקיפות אוויריות • אמצעי לחימה, ובהם נשקים ומטענים, נמצאים חדשות לבקרים • בצה"ל מבינים שהשטח יכול להתלהט עוד יותר בשנייה

לאורך הלילה - כוחות צהל פועלים במחנה הפליטים ג'נין ובקלקיליה // רשתות ערביות

יו"ש בוערת, על כך אין חולק, אך גם מי שיודע ומכיר את שמתרחש בכפרים ובערים הפלשתיניים נדהם למראה אמצעי הלחימה שהתגלו בימים האחרונים בכפר תרקומיא שסמוך לחברון. כ־100 מטענים מוכנים להפעלה התגלו ביום רביעי האחרון בפעילות באזור שנחשב עד למלחמה שקט יחסית ומורתע. ההישג שבתפיסת אמצעי הלחימה לפני השימוש בהם משמעותי - אך בצה"ל מודעים היטב לכך שאם זה מה שנתפס ייתכן שיש מטענים דומים וכלי נשק שטרם נמצאו.

ארגוני הטרור אינם מפסיקים לנסות ולהתחמש כדי לפגוע בכוחות צה"ל ובאזרחים ביהודה ושומרון ובערי ישראל, ומולם פועלים לוחמי צה"ל, מג"ב, שב"כ וכוחות נוספים באינטנסיביות. ל"ישראל היום" הגיעו נתוני הפעילות העדכניים של הצבא מאז פרוץ המלחמה. מדובר בהיקף משמעותי בסדרי גודל למה שהיה קודם לכן - 65 מחבלים חוסלו בתקיפות אוויריות, מספר אסטרונומי בהתחשב בעובדה שעד המלחמה לא היו כמעט חיסולים שכאלו בכלל ביו"ש.

לוחם במחנה נור א־שמס, צילום: דובר צה"ל

עיקר הפעילות מתבצעת במחנות הפליטים בצפון השומרון ובסביבתם. מעל 160 פעולות שכאלו בוצעו עד כה במלחמה, כשחלקן הפכו לשגרה. כך, ביום חמישי חוסל מבוקש בכיר בג'יהאד האסלאמי בכפר ג'בע, בסמוך לג'נין. מוקדם יותר השבוע חוסלו שלושה מחבלים בפעילות של ימ"ס בכפר איכתבא. בסך הכל נהרגו 290 פלשתינים באזור מתחילת המלחמה, מעל 95% מהם מחבלים שמעורבים בטרור, מתוכם 140 מההרוגים היו בלחימה במחנות הפליטים. אלפי חשודים נעצרו ביו"ש, מתוכם 500 במחנות הפליטים.

מידת השליטה בשטח

במהלך השבוע פורסמו ציטוטים של בכירים שהזהירו מפני התפרצותה של אינתיפאדה חמושה ביו"ש. גורמים צבאיים אומרים כי למרות שבהחלט ישנה כוונה להבעיר את השטח: "ההסלמה רחוקה בהרבה ממה שחשבו שתהיה". בצבא מודעים היטב לאיום ומבצעים פעולות משמעותיות למנוע אותו. בין השאר מדובר במבצעים כנגד חמאס שכוללים החרמת כספי טרור ופעילות נגד ארגונים שמגדירים עצמם כעמותות צדקה, במטרה לייבש את מקורותיהם התקציביים של המחבלים.

מטענים שנתפסו בפעילות צה"ל ביו"ש,

לצד ההישגים יש לציין כי השליטה בשטח אינה מושלמת. השבוע נרצח ערבי ישראלי בפיגוע ירי על ידי מחבלים שהתבררו כרופאים, וכן נהרגה לוחמת מג"ב כתוצאה ממטען בדרך למחנה הפליטים ג'נין. גם תפיסות הנשק העצומות, ביניהם 50 כלי נשק שנתפסו בבקעת הירדן ביום חמישי, מוכיחות כי יש כוונה להוציא פיגועים קשים כנגד צה"ל ואזרחים. העובדה כי 100 מטענים, למשל, התגלו באזור יהודה שמזוהה עם חמאס, לצד פיגועים שיצאו בשבועות האחרונים מאותו אזור, מלמדת על כך שייתכן כי אנחנו נמצאים בתחילת הסלמה בשטח שעד כה נחשב לרגוע ושקט.

"ברור שאנחנו מעדיפים להגיע לאדם במיטה שלו מאשר על הציר עם סכין ביד", אומר גורם בצה"ל. "אנחנו מזהים השפעה של מה שקורה בעזה על מה שמתרחש באיו"ש ברמת הרצון לצאת לפיגוע וההשראה, ופועלים באופן אינטנסיבי לחסל את המחבלים קודם ליציאתם, בצירים לפני ביצוע פיגוע, או לסגור מעגל כמה שיותר מהר אחרי פיגוע שקרה כדי לבלום השראה". 

"לא יהיה שינוי מהיר"

לצד האתגרים הדחופים, עמלים בפיקוד מרכז ובאוגדת איו"ש על היום שאחרי גם ביהודה ושומרון. כרגע יש כוחות גדולים באזור, שכוללים אלפי לוחמים שמוצבים בכל יישוב ויישוב, אך לאחר כמעט 100 ימי צו 8 יודעים בצה"ל כי יש צורך להגיע להחלטות מה לעשות ביום שאחרי מבחינת סדרי הכוח.

מעצר מבוקשים ביו"ש, צילום: דוברות המשטרה

"לא יהיה שינוי בבום", אומר גורם צבאי באשר לכוונה להוציא כוחות מילואים מהיישובים. בפיקוד מרכז עמלים על תוכנית רחבה שתופעל ברחבי יהודה ושומרון בתקופה הקרובה כדי להגן על היישובים ועל הצירים באופן מיטבי לאור מה שהתרחש ב־7 באוקטובר.

בצה"ל הרכיבו סולם שכולל את מדרג היישובים המאוימים, ועל פיו הם ממגנים ומציידים אותם באמצעים מתקדמים. בין היתר הוקמו תשתיות משופרות, מכשולים וכניסות שיבלמו ניסיון של מחבלים לבצע פיגוע משמעותי כנגד תושבים.

לראשונה מזה שנים רבות גם מתוכננת הקמה של מוצבים בתוך חלק מהיישובים, דבר שבצבא נמנעו מלעשותו עד כה, כדי לדאוג לכוח אדם זמין במקרה של פיגוע מורכב. גם הכנסה של אמצעים מתקדמים נמצאת על הפרק, בהם כלי רכב ממוגנים ליישובים על מנת שיוכלו להגן באופן מיטבי על התושבים, אמצעי שלא סופק לרוב המוחלט של היישובים מאז האינתיפאדה השנייה.

באופן חריג: שוטרי להב פעלו ביו"ש עם צה"ל ושב"כ להחרמת כספי טרור // צילום: דובר צה"ל, דוברות שב"כ ודוברות המשטרה

בינתיים, מבהירים בצה"ל, הכוחות שמאבטחים את היישובים ואת הצירים יישארו על כנם, לא רק בגלל האיום הנשקף מצד מחבלים אלא גם כדי להחזיר את תחושת הביטחון שאבדה. אך לצד זאת, הם מוסיפים, יהיה שלב שבו יצטרכו להוציא את חלקם.

"אנחנו רוצים להיות חזקים ביישובים, מכיוון שזה מייצר שקט וכוח – מענה מתוך יישוב", מסביר הגורם. "יכול להיות מצב של אירוע שיוציא עשרות מחבלים עם מאות פלשתינים לכיוון יישוב, ואנחנו מוכנים לאירוע שכזה. מסיבה זו אנחנו מתעקשים שהלוחמים יישארו. יחד עם זאת, כל תושב רוצה טנק ומסוק קרב מחוץ ליישוב, וזה מובן, אבל לצערנו זה לא אפשרי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר