חשש בגבול הארוך ביותר: חיזבאללה ינסה לפרוץ מכיוון ירדן

הקמת מכשול חדש לאורך הגדר, עמדות תצפית, אמצעים טכנולוגיים ושמירה הדוקה יותר - כך מתכוונת ישראל למנוע פיגועים מהשכנה ממזרח • בין יתר התרחישים: פריצה של מיליציות פרו־איראניות אל אחד היישובים הסמוכים לגבול • צה"ל בקשר עם צבא הממלכה, שמנסה מצידו לבלום פולשים לשטחה

משולש הגבולות ישראל-סוריה-ירדן . צילום: משה שי

צה"ל משנה מן היסוד את היערכותו המבצעית בגבול עם ירדן, בעקבות זינוק בהברחות הנשק מהממלכה והחשש מפיגועים בחסות איראנית שעלולים להתרחש לאורכו בשנת 2024.

ל"ישראל היום" נודע מפי גורם בצבא, כי תרחיש הייחוס שאליו נערכים בפיקוד המרכז הוא ניסיונות של חיזבאללה, או של מיליציות פרו־איראניות אחרות, לפרוץ מהגבול הירדני אל אחד היישובים הסמוכים לגבול.

סוכלה הברחת אמצעי לחימה בגבול ירדן

הגבול המזרחי עם ירדן נמתח לאורך 309 ק"מ והוא הארוך ביותר שיש לישראל עם אחת משכנותיה. בשנתיים האחרונות חלה עלייה דרמטית בהברחות הנשק מירדן ליו"ש, וההערכה בצה"ל היא שאיראן עומדת מאחורי המשלוחים. מדובר על יותר מ־1,000 כלי נשק מסוגים שונים שנתפסו לאורך הגבול. בין היתר, המבריחים עושים שימוש ברובי אוויר מסוג M-16, כאשר בארץ המכלולים המותאמים לכדורי אוויר מוחלפים לכאלה המתאימים לקליעים תקניים. במקרה אחד אף נתפס מטען כלימגור מתוצרת איראן בגבול. בצה"ל יודעים שרק חלק מההברחות נתפסות. זה אחד ההסברים לעלייה בפיגועים ולזמינות הנשק במרחב יהודה ושומרון בשנתיים האחרונות.

בצבא שוללים תרחיש של "היפוך קנים" מצד הצבא הירדני, אך מסכימים כי ייתכנו חיילים בודדים שיפתחו במסע ירי, כפי שכבר קרה בעבר

ההברחות מתבצעות לאורך כל הגבול - מהערבה, דרך ים המלח ועד משולש הגבולות בין ירדן, ישראל וסוריה. לנוכח העלייה בהברחות ובאיומים, צה"ל כבר הכפיל את היקף הכוחות לאורך הגבול. תוכנית העבודה לשנת 2024 נרחבת אף יותר. הצבא צפוי לבקש מהקבינט בניית מכשול לאורך הגבול, כפי שיש בין ישראל למצרים. נוסף על כך, יוקמו עמדות תצפית, תעובה השמירה ויותקנו אמצעים אחרים, כדי להתמודד עם ההברחות ולסכל פיגועים אפשריים.

קולות ירי תכופים

שינוי ההתייחסות מ"גבול שלום" ל"גבול חם" מגיע בעקבות אתגור הולך ומחריף של גרורות איראניות את הממלכה ההאשמית בחודשים האחרונים. כוחות בחסות איראנית מנסים לפרוץ אליה, גם מעיראק וגם מסוריה, ומסכנים את ריבונות הממלכה. הירדנים, מצידם, מתאמצים מאוד לבלום את הפולשים.

נשקים שנתפסו מגבול ירדן, צילום: דודו גרינשפן

לפני שבועיים התרחשה מתקפה קשה במיוחד, שעל פי הודעת צבא ירדן "נמשכה 14 שעות, ונתפסו בה כמויות גדולות של אמל"ח, רקטות וכלי נשק מסוגים שונים". באותו אירוע אף הופעל מטוס F-16 של חיל האוויר הירדני נגד הפולשים, כדי להדוף את ההתקפה.

צה"ל שומר על קשר עם צבא ירדן, כדי להיאבק יחדיו בתופעה. קשר זה נשמר גם בשבועות האחרונים, שבהם מדווחים תושבים ישראלים לאורכה של בקעת הירדן על קולות ירי תכופים מאזור הגבול. לרשתות החברתיות אף הועלו סרטונים המתעדים את קולות הירי הנשמעים מאשדות יעקב ומהסביבה.

תמונת נסראללה בבית שישראל הפציצה במלחמת "חרבות ברזל", צילום: רויטרס

בצה"ל מקבלים את הסברי צבא ירדן כי מדובר בירי אל הסבך ואל המים לאורך הנחל כדי להרתיע מבריחי נשק, שמנסים בחסותו ובחסות הלילה להעביר את אמצעי הלחימה לצד הישראלי של הגדר. בד בבד, בין היתר בעקבות תלונות תושבים וכלקח ממתקפת חמאס, עובו כיתות הכוננות ביישובים, במטרה לעצור פלישה ליישובים, אם חלילה תהיה כזו.

חיילים בגבול ירדן-ישראל, צילום: דו"צ

מהגרים מסתננים מירדן

בצבא שוללים תרחיש של "היפוך קנים" מצד הצבא הירדני, אך מסכימים כי ייתכנו חיילים בודדים שיפתחו במסע ירי, כפי שכבר קרה בעבר (בשנת 1997 פתח חייל ירדני באש לעבר תלמידות. בעקבות זאת נרצחו שבע נערות ישראליות ונפצעו ארבע נערות ומורה אחת - אירוע שכונה "הטבח בנהריים"). עם זאת, בצה"ל כן נערכים לתרחיש חמור לא פחות, שבו אותן מיליציות איראניות יצליחו לחדור לירדן, וממנה בהמשך לתקוף את ישראל. 

ב"ישראל היום" נחשף כי גם במספר מהגרי עבודה הלא חוקיים המסתננים לישראל מירדן, חלה עלייה בשנה האחרונה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר