גדודי חמאס שקורסים והשטחים שבדרך לטיהור: זוהי תמונת מצב הלחימה בעזה

הערכה: כשלושה חודשים אחרי טבח 7 באוקטובר תשעה מהגדודים בחמאס פורקו, שלושה מוגרו, ו-12 אחרים נמצאים תחת מתקפה אינטנסיבית • פירוקם יסיר איום מרכזי על ישראל, אך עדיין יידרש זמן רב לטיהור השטח מתאי טרור • עושים סדר

מחבלי חמאס בעזה. צילום: Getty Images

יותר מ־82 ימים חלפו מאז מתקפת 7 באוקטובר. לוחמי צה"ל נמצאים כעת בעיצומה של המלחמה נגד חמאס ברצועת עזה במטרה לפרק את ארגון הטרור מבחינה שלטונית וצבאית, ולהביא לשחרור החטופים.

כעת ניתן לומר כי בתוך כשלושה חודשים צה"ל פגע באופן משמעותי בתשעה גדודים של חמאס ומיגר שלושה מהם. כך על פי הערכה שפרסם המכון האמריקני לחקר המלחמה (ISW), העוקב אחר עימותים צבאיים ברחבי העולם. כל גדוד כזה מונה יותר מ־1,000 מחבלים, ביניהם כוחות נוח'בה.

המכון מסתמך בחלקו על נתונים של צה"ל, אך גם על מקורות פלשתיניים. יש בו כדי ללמד על המצב בשטח וההתקדמות בהשגת יעדי המלחמה. לצורך כך המכון השתמש בהגדרות הבאות למצב גדודי חמאס: פעיל, לא פעיל ונפגע באופן משמעותי. פגיעה משמעותית, או "פירוק" - כפי שמתאר המכון - הוגדרה כמצב זמני שבו האבידות של גדוד חמאס מקשות עליו לתפקד במידה רבה, אך למחבליו יש עדיין יכולת לפעול.

כך, למשל, אם גדוד סג'עייה איבד את שדרת הפיקוד ומאות ממחבליו מתו, הוא מוגדר ככזה שפורק. אם השטח טוהר, כמו במקרה של בית חאנון, הגדוד מוגדר כ"לא פעיל". לצד הרס המנהרות, פירוק הגדודים הוא אחת המשימות המשמעותיות ביותר בהסרת האיום מעזה. היא תמנע את היכולת לבצע פלישות במתכונת של 7 באוקטובר.

פירוק הגדודים של חמאס, או אפילו השמדתם, לא מונעים לחלוטין יכולות גרילה של מחבלים בודדים ברצועה. משימה זו תימשך זמן רב ותכלול ככל הנראה פשיטות של יחידות מיוחדות בצה"ל. על רקע זה, סקרנו את מצבן הנוכחי של חמש החטיבות בחמאס. 

חטיבת צפון הרצועה

מדובר באחת החטיבות החזקות בחמאס. בראשה עמד מפקד אזור צפון הרצועה בחמאס, אחמד ר'נדור, שנחשב למספר 3 בזרוע הצבאית – אחרי מוחמד דף ומרוואן עיסא.

לחימה בעזה במלחמת חרבות ברזל, צילום: דובר צה"ל

ר'נדור היה אחראי גם על חטיבת העיר עזה, וחוסל יחד עם סגנו וואיל רג'ב ומפקדים נוספים. חטיבת הצפון כללה ערב המלחמה שישה גדודים, שכולם פורקו למעשה ושניים מהם לא מוגרו לחלוטין. לפי הערכת צה"ל, חטיבה זו כוללת 5,500 מחבלים.

חטיבת העיר עזה

החטיבה הגדולה ביותר של חמאס. בראשה עומד עז א־דין אל־חדאד, שהיה כפוף לר'נדור. מתוך ששת המג"דים של החטיבה חוסלו ארבעה. שני המג"דים שנותרו הם עימאד אסלים וג'בר חסן עזיז.

לפי הערכת המכון האמריקני, ששת הגדודים של החטיבה נפגעו באופן כזה שהיא בקושי מתפקדת. לפי הערכות, היא כוללת יותר מ־8,000 מחבלים. כל הגדודים ספגו פגיעה משמעותית, ואחד מהם מוגר (גדוד שאטי). בימים אלה מתרכז המאמץ הצבאי בעיקר מול גדוד דרג' תופאח, שטרם הושגה שליטה מבצעית בשטחו ואסף אליו מחבלים מגדודים שהוכרעו.

חטיבת מחנות המרכז

החטיבה הזו נחשבת לקטנה יחסית וכוללת ארבעה גדודים חלשים יחסית. בימים האחרונים צה"ל הרחיב את פעילותו הצבאית במחנות הפליטים אל־מועזי, אל־בורייג, נוסיראת ודיר אל־בלח. לפי דיווחים פלשתיניים, נערכו תקיפות נרחבות של חיל האוויר וחילופי אש בזירה. 

פעילות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

מפקד האזור, איימן נופל, חוסל בתחילת המלחמה. הוא היה אחראי גם על התיאום מול ארגוני הטרור האחרים. מי שנותר הוא מפקד החטיבה ר'אזי אבו טמאע, שמונה בעת שנופל היה במאסר במצרים.

חטיבת חאן יונס

אולי החטיבה המשמעותית ביותר בארגון הטרור, בעיקר מפני שהיא מגינה על צמרת הפיקוד של חמאס שמתחבאת במנהרות חאן יונס. החטיבה כוללת חמישה גדודים שנמצאים תחת מתקפה מאסיבית של כוחות צה"ל. מי שמפקד על החטיבה הוא ראפע סאלמה. מעליו בשרשרת הפיקוד נמצא מוחמד סינוואר, מפקד אזור דרום הרצועה.

ההרס ברצועת עזה, צילום: איי.אף.פי

חטיבת רפיח

שלושת הגדודים בחטיבה נמצאים תחת פיקודו של בכיר חמאס מוחמד שבאנה. ב־20 באוקטובר דווח על תקיפה של בית משפחת שבאנה. לפי ההערכות היה זה ניסיון חיסול, אך נכון לכתיבת שורות אלה לא התקבל אישור למותו. עד כה התמרון לא הגיע לרפיח, שבה מתרכזים מאות אלפי עזתים שהתפנו מאזורים אחרים. עם זאת, התבצעה סדרה של תקיפות אוויריות בעיר. החטיבה אחראית גם על ההברחות בגבול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר