"הם פוגשים ברגעים אלה את עוצמת צה"ל": לאחר סג'עייה - אוגדה 36 מסתערת על מחנות המרכז

"סג'עייה כבר לא תהיה מרכז טרור של החמאס", קובע מפקד האוגדה תא"ל דדו בר כליפא • כעת לוחמיו פועלים ביעד הבא של התמרון הצה"לי: שכונת אל בורייג' שבמחנות המרכז • כבר בשעות הראשונות של הלחימה במחנה אותר פיר מנהרה המוביל לתוואי תת קרקעי רחב • בהתאם ללקחים שהופקו מהתקרית הקשה בסג'עייה: החיילים תודרכו כיצד לנהוג באם ייפגשו בחטופים נוספים

תיעוד של מתחם אימונים שאותר במחנה בורייג׳ // דובר צה"ל

לאחר כמה ימים של התרעננות קצרה, אוגדה 36 בפיקודו של תת אלוף דדו בר כליפא, חוזרת לרצועה. כוחות האוגדה החלו בפעולה התקפית במחנות המרכז ברצועה, שמפרידים בין צפון הרצועה שם השיג צה״ל אחיזה מבצעית על מרבית השטח, למעט שכונת דראג׳ תופח, לבין חאן יונס.

״הלחימה בסג'עייה הייתה קשה ומורכבת והצלחנו להביא במהלכה הישגים משמעותיים", אומר מפקד האוגדה דדו בר כליפא, "סג'עייה כבר לא תהיה מרכז טרור של החמאס".

פיר המנהרה שאותר במחנה אל בורייג', צילום: דובר צה"ל

בחטיבת מחנות המרכז של חמאס ארבעה גדודים - אחד מהם הוא אל בורייג׳, שמונה כ-1,000 מחבלים ומולו פועלת האוגדה כעת. מפקד חטיבת מחנות המרכז בחמאס, איימן נופל, חוסל לפני כחודש בתקיפת חיל האוויר. כבר בשעות הראשונות של הלחימה במחנה אל בורייג׳, איתרו כוחות חטיבת בית הספר לחי"ר איתרו פיר מנהרה המוביל לתוואי תת קרקעי רחב. בנוסף איתרו מתחם אימונים של החמאס ובו אמצעי לחימה רבים.

"צה״ל לא עוצר. אוגדה 36 נעה למשימותיה במחנות המרכז, הלחימה בטרור במחנות תהיה מהלך יסודי. גדודי מחנות המרכז פוגשים ברגעים אלו את עוצמתו של צה״ל. הם יחדלו מלתפקד כפי שחדלו גדודים אחרים. נכה בחמאס גם במרכז הרצועה. הכל על מנת לעמוד במטרות שהצבנו לעצמנו", המאו"ג בר כליפא.

תיעוד של מתחם אימונים שאותר במחנה בורייג׳ // דובר צה"ל

תודרכו על התנהלות מול חטופים

בהתאם ללקחים שהופקו מהתקרית הקשה ב-15 בדצמבר, במהלכה נהרגו שלושת חטופים מאש כוחות צה״ל בסג׳עייה, הכוחות שפועלים כעת במחנות המרכז תודרכו לקראת אפשרות שיתקלו בחטופים ישראלים - לאו דווקא באופן שבו ניסו אלון שימריז, יותם חיים וסאמר טאלקה לגשת לכוחות.

על פי ההערכות, הפיקוד והשליטה בגדודי מחנות המרכז של חמאס לא נפגעו עד כה באופן משמעותי טרם תחילת המתקפה של צה״ל במקום, ורק באל בורייג׳ לבדה יש כ-1,000 מחבלים. בינתיים. בצה"ל מציינים כי מודיעין זמן האמת הוא עדכני וטוב.

כוחות אוגדה 36 בפעילות ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

אוגדה 36 פעלה עד לפני מספר ימים במרחב סג׳עייה, שם נתקלה בהתנגדות עזה של אחד מהגדודים החזקים ביותר של חמאס בצפון הרצועה, והיא נצרכה ללמעלה משבועיים על מנת להשיג אחיזה מבצעית במרחב סג׳עייה.

בצבא מציינים כי העבודה בשטח היא לא איטית ולא מהירה, אלא יסודית. אחד מצווארי הבקבוק המשמעותיים הוא הטיפול בתת הקרקע, שם נעשות פעולות משמעותיות גם להרג המחבלים מתחת לפני הקרקע וגם להברחתם משם. בשכונה נמצאו גם פירי שנועדו להתקרבות מחבלים למרחב הגדר. בהמשך מתבצעת עבודה הנדסית משמעותית להשמדת תוואי המנהרות על מנת שהמחבלים לא יוכלו להשתמש בהם בעתיד. 

כוחות אוגדה 36 ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

בצבא מדגישים כי המלחמה מתקיימת באיזור אורבני צפוף, מול אויב שנערך לכך במשך יותר מ-15 שנה, חפר את עצמו לדעת והתחמש. לפיכך, אומרים בצה״ל, עם כל הכאב הגדול על כמות הנפגעים הרבה בצד הישראלי, בעיניים מקצועיות בלבד, ובהשוואה למלחמות בעולם כמו מלחמת רוסיה-אוקראינה או המלחמה בעיראק, מספר הנפגעים בקרב הכוחות נמוך יחסית, בטח בהשוואה לאלפי המחבלים ההרוגים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר