מתיישבים. (ארכיון). צילום: ללא

בצה"ל מאשרים: ירידה דרסטית באירועי "אלימות מתנחלים" ביו"ש

אחרי שבועות של הדהוד הטענות לזינוק בתקיפת פלשתינים בידי ישראלים, בצבא מאשרים כעת כי רבים מהדיווחים התגלו כשקריים • במשטרה זועמים על הצבא וטוענים שהתערב בתחום שאינו שלו, מה שגרם לנזק מדיני • גורם ביטחוני: "הירידה - בזכות מאמץ של מערכת הביטחון וראשי ההתיישבות"

נתונים שנאספו גם במשטרה וגם בצה"ל מלמדים כי בחודש השני של המלחמה חלה צניחה במספר "האירועים הלאומניים" מצד ישראלים ביו"ש.

לפי נתוני המשטרה, מדובר בחודש שני ברציפות שבו יש ירידה של כ־50% באירועים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר על כ־50 תקריות בממוצע בחודש, לעומת מספר כפול באותם החודשים אשתקד.

עימותים באזור הכפר סאוויה בין מתנחלים לפלשתינים (ארכיון) \\ רשתות ערביות

לפי צה"ל, בחודש הראשון למלחמה היתה דווקא עלייה באירועים מסוג זה. עם זאת, בחודש השני לחרבות ברזל החלה ירידה של כ־50% בתקריות.

במשטרה, שהיא המוסמכת לאסוף את הנתונים, מסבירים את הפער בספירה במקרים שבהם כיתות הכוננות ביישובים היו מעורבות באירועים שנחשדו כ"אלימות מתנחלים". חברי כיתות הכוננות גויסו לשירות המילואים בצה"ל ופעלו במסגרת זו. בשבועות הראשונים למלחמה הן היו בדריכות גבוהה כלקח ממתקפת חמאס, ולכן הגיבו באגרסיביות.

מהומות (ארכיון), צילום: איי.פי

אף שבוצעו על ידי כיתות הכוננות, צה"ל ספר את התקריות הללו כ"אלימות מתנחלים". נוסף על כך, במשטרה מוסיפים כי מכיוון שמדובר בחיילים, המשטרה מנועה מלחקור אותם ולברר את פרטי האירועים. זהו רק קצה הקרחון של מחלוקת חריפה בהרבה בין המשטרה לצבא בסוגיה הטעונה שיצרה הדים בינלאומיים.

במשטרת מחוז ש"י, האחראית על הטיפול בפשיעה לאומנית ביו"ש, רותחים על הקו שהוביל צה"ל בשבועות הראשונים למלחמה, כאילו יש זינוק באירועים. הזעם מופנה בייחוד לאלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, שהציב את הנושא בראש סדר העדיפויות, כלפי מעלה לצמרת הצבאית והמדינית, וכלפי מטה אל מפקדי החטיבות ביו"ש.

הניצב לא הוזמן

אמנם פוקס אומר בתדרוכים סגורים כי "99.9% מחצי מיליון התושבים ביו"ש הם אזרחים נורמטיביים שומרי חוק, שרבים מהם מגויסים בימים אלה למלחמה", וגם מדגיש כי האלימים הם "קומץ פורעי חוק". ואולם, אותו קומץ זוכה ממנו לתשומת לב רבה מאוד. כך, למשל, בישיבת הקבינט שנערכה לפני חודש וחצי בפיקוד המרכז הוא הציג לנתניהו ולשרים את הנתונים שאסף על זינוק באירועים.

מי שלא הוזמן על ידי פוקס לישיבה הוא מפקד מחוז ש"י במשטרה, ניצב עוזי לוי, אף שזה תחום אחריותו. גורמים במשטרה סבורים שלוי הודר מהדיון כדי שהדרג המדיני לא ייחשף לנתונים שאספה המשטרה, ולפיהם חלה דווקא ירידה באירועים ולא עלייה. עוד מציינים במשטרה כי לפני שנתיים נעשתה עבודת מטה כדי לאפיין ולספור על פי מדד אחיד את האירועים החשודים, ולהטיל על המשטרה את איסוף הנתונים.

מפקד מחוז ש"י במשטרה, ניצב עוזי לוי (אמצעי), צילום: אורן בן חקון

המשטרה פועלת על פי המדד המוסכם. הספירה של צה"ל, הם טוענים מנגד, לא מקצועית ולא מדויקת, וגרמה נזק לדימוי של ישראל בעולם. בשיחות עם ראשי ההתיישבות ביו"ש, מפקד המחוז לוי אף טען באוזניהם כי האלוף פוקס נופל בפח של "אנרכיסטים קיצוניים שמחממים את הגזרה. הם באים לערבים, מדליקים את השטח, יוצרים את החיכוך עם ההתיישבות ואז מאשימים אותה. במקרים רבים הם אלה שגורמים לאירועים".

מפקד המחוז אף סיפר לראשי המועצות על מקרה שבו קיבל אישית שיחת טלפון מאלוף הפיקוד, ובה דרישה זועמת לעצור דווקא את הישראלים. "למה עצרת את הפלשתינים ולא את היהודים?", כעס עליו האלוף פוקס. לוי השיב בכעס כי כוחות הימ"ר שהיו בשטח פעלו על פי שיקול דעת מקצועי ובהתאם לממצאים ולא על פי השקפות, וכי הוא מגבה אותם.

האלוף פוקס, צילום: דובר צה"ל

"מחממים את השטח"

"הדעות שלו ידועות, אבל אנחנו מסתכלים רק על העובדות. הדעות והצבע לא מעניינים אותנו", אומר בכיר במשטרה על פוקס. "כל תלונה שיש - אנחנו חוקרים עד הסוף. יש אנרכיסטים שבאים לחמם את השטח. הם לא משתפים פעולה עם חקירות ולא מאפשרים התקדמות בהן. למשל, לא מסכימים לנתיחה שלאחר המוות, כך שקשה מאוד להוציא מסקנה מה קרה באירוע. מה שבטוח, אין זה תפקיד הצבא לבצע חקירות. לכן האמירות שיוצאות מצה"ל ומהאלוף לא מבוססות על עובדות, ואנחנו לא נשתף עם זה עוד פעולה".

הבכיר ציין כי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מגבה את המשטרה, וכעת גם שאר הצמרת המדינית כבר מכירה את נתוני האמת. "חבל שיש מי שלא נפל להם האסימון ב־7 באוקטובר", אמר הבכיר במשטרה. "ההתיישבות הזו היא מלח הארץ, היא מגינה בעצם קיומה על ראש העין ועל כפר סבא, והבנים שלה הם שליש מהנופלים במערכה בעזה. אז שלא יספרו סיפורים".

אם להתרשם משיחות עם גורמים בצה"ל, נראה כי בימים האחרונים הביקורת של המשטרה ושל ההתיישבות על הקו של פוקס הופנמה. גורם ביטחוני מסר ל"ישראל היום" כי "לאור מאמץ משותף של מערכת הביטחון ומנהיגי ההתיישבות בחודשיים האחרונים, יש ירידה משמעותית בכמות האירועים הלאומניים".

נציין כי כל דיווח שמגיע למערכת הביטחון יכול להשפיע על הערכת המצב הביטחונית, ולכן הוא נבדק בקפידה". אותו גורם ביטחוני מדגיש כי "אין דבר כזה 'אלימות מתנחלים'. הרוב המוחלט של ההתיישבות שומר חוק ולוקח חלק מרכזי במלחמה נגד ארגון הטרור חמאס. מי שמבצעים את הפעולות האלו הם קומץ קיצוני".

נזק מדיני כבד

בפיקוד המרכז גם מסכימים כעת כי מקרים רבים שפעילי שמאל דיווחו עליהם כ"התקפות של מתנחלים" התבררו ככוזבים. עלילה אחת מרבות אירעה בחאלת א־דבע שבדרום הר חברון. ארגון בשם "קבוצת הכפרים" פרסם בפייסבוק כי 50 מתנחלים פשטו על הכפר, גרמו נזק עצום, היכו אנשים והחרימו רכוש. אחרי כמה שעות התברר כי מדובר היה בפעולה של צה"ל לאיתור אמל"ח, שאכן נמצאו בכפר, ושנעשתה כדת וכדין.

הצרה היא שהנזק הכבד לישראל כבר נגרם. האישור למעשה של צה"ל לעלילת "אלימות מתנחלים" הוביל לכך שכל הצמרת האמריקנית מדברת בשפה הזו. הממשל אף הודיע על מניעת ויזה מאותם "מתנחלים קיצוניים", וחמור מכך - בשיח האמריקני נוצר מעין "איזון מוסרי" בין פשעי חמאס לבין "אלימות המתנחלים", כיוון שמדינת ישראל שיתפה פעולה עם השקר. חבל שבצה"ל שכחו כי על פי חמאס כל יהודי הוא מתנחל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו