מעל הקרקע ובעיקר מתחתיה: מחלקת הסיור של גדוד ההנדסה 8173 פיתחה התמחות מיוחדת - פיצוץ יכולות של חמאס

כל פיצוץ מוקדש לגיבור שנפל, והתיעוד נשלח למשפחתו • סרן (במיל') שחר: "מצאנו פירים ליד כוחות צבאיים שהתמקמו" • סמ"ר עידן: "יש לנו אמצעים מיוחדים שאין למחלקות בסדיר באמצעותם אנחנו מגיעים לפירים, למבנים או למנהרות, ומשמידים אותם"

מחלקת הסיור בפעולות בעזה. . צילום: דובר צה"ל

המשימה: לפוצץ! עשרות פירים, מבנים ומנהרות פוצצו עד כה על ידי סרן (מיל') שחר ואנשיו. באמצעים מיוחדים, שחל איסור לפרסם פרטים על אודותיהם, מחסלת מחלקת הסיור של גדוד ההנדסה 8173 של חטיבת עציוני (גדחה״ן 6) את יכולות התת־קרקע של חמאס, בפיצוצי ענק שמצילים חיים.

לוחמי חטיבה 188 השתלטו והשמידו את מפקדת גדוד ס'געייה של ארגון הטרור חמאס // דובר צה"ל

"אנחנו עובדים מסביב לשעון, כצוות אוגדתי, להשמדת תשתיות אויב תת־קרקע ועל-קרקע", מסביר ללא פירוט שחר את משימתם הקריטית. "לאחר שהחטיבות מסיימות את ההתקפות שלהן וחושפות את התשתיות - אנחנו מטפלים בהם באמצעים שונים. צריך לומר שיש מקומות שבהם הצבא לא ציפה למצוא פירים, ולא קל למצוא אותם, אבל זה מציל חיים, חד־משמעית. חשפנו פירים ליד כוחות צבאיים שהתמקמו. עד כה איתרה האוגדה מאות פירים, רבים מהם פורסמו לאחר מכן בתקשורת".

כידוע, איום התת־קרקע הוא האיום המסוכן ביותר ברצועת עזה - ערים נסתרות מתחת לשכונות ההרוסות, שבהן מתחבאים מחבלים ושמהן הם יוצאים למתקפות העולות בחיי לוחמים ישראלים. לשם כך הוקצה הצוות המיוחד, שפועל תחת אוגדה 36 במרכז הרצועה ובשכונת סג'עייה, שתפקידו אחד - למגר את היכולות של חמאס. בין השאר, הותר על ידי הצנזורה לפרסם, השמיד הצוות הכירורגי מפעל לייצור של חלקי מנהרות, פירים ומנהרות במקומות שונים, ובהן המנהרות שמתחת לבית החולים שיפא.

"בכל יום אנחנו ממציאים את עצמנו מחדש ובונים את תורת הלחימה מאפס",

בצוות המצומצם רק 20 לוחמים. סמ"ר עידן (21) הוא הצעיר שבהם. הוא השתחרר רק לפני ארבעה חודשים משירות בחיל ההנדסה הקרבית, וכמעט מייד נקרא בחזרה למשימה במסגרת המלחמה. "הפסקנו לספור כמה פעמים נכנסנו לרצועה. יש לנו אמצעים מיוחדים שאין למחלקות בסדיר. באמצעותם אנחנו מגיעים לפירים, למבנים או למנהרות, ומשמידים אותם".

בתיעוד שקיבלנו נראה פיצוץ אדיר שביצעה המחלקה ברצועה. מדובר בהיקפים בלתי נתפסים של חומרי נפץ ואמצעים שמאפשרים את הפעילות להחרבת היכולות של חמאס. שחר מספר כי הגיע לפיקוד על המחלקה לפני כשלוש שנים, והוא מוביל אותה בפעילות עם החטיבות השונות. "אין מקום שהאוגדה הגיעה אליו ואנחנו לא", הוא אומר.

"פועלים בתחושת שליחות עצומה"

רס"ר (מיל') גיל, סמל המחלקה, משמש ביום יום מנהל פיתוח עסקי בחברת הייטק. "אנחנו חשים תחושת שליחות עצומה. יש כאן מסירות מדהימה של כל החבר'ה. קיבלנו  מכה מאוד קשה ב־7 באוקטובר, ומבחינתנו אנחנו כאן עד היום שהמלחמה תיגמר. אסור שנגיע למצב שבו יעשו לנו אותו הדבר שוב".

גיל משתף כי הוא סוגר מעגל משפחתי ארוך שנים בלחימה. "התרגשתי מאוד בפעם הראשונה שבה נכנסתי כי אני נכד לשורדי שואה וסבא שלי השתתף בכל מלחמות ישראל. גם כעת זו מלחמה על הבית".

המשימה: לפוצץ! מחלקת הסיור של גדוד ההנדסה 8173 בחטיבת עציוני בפעולה, צילום: דובר צה"ל

שחר, מהנדס בניין בעיסוקו, אומר כי אף על פי שידע מראש על כך שחמאס מסתיר אמצעי לחימה בבתי ספר ובבתי חולים, הוא עדיין נדהם מההיקף. "זה ציני בצורה יוצאת דופן, הזוי. משתמשים בתשתיות רגילות לצורך טרור. מצאנו אמצעי לחימה בבתי ספר, בצמוד למבני ציבור, בכל מקום. אתה רואה שכונה, ואתה יכול לדמיין בה חיים נורמטיביים לגמרי, ואז מגלה פירים. מי חושב לשים תשתיות טרור בבתי חולים? מי נותן לילדים שלו ללמוד בבית ספר כשמתחת יש פיר של מחבלים עם אמל"ח? מצאנו צעצועים של אמל"ח שילדים משחקים בהם, קופסאות טופי עם אמצעים לייצור אמצעי לחימה ורובי קלצ'ניקוב מעץ".

כל פיצוץ שמבצעת המחלקה מוקדש לאחד הנופלים, ופעמים רבות התיעוד מועבר למשפחת הנופל, כדי להוכיח שצה"ל לא שכח את גיבוריו. עידן מספר כי הקדיש בעצמו את אחד מהפיצוצים לחברו הטוב, גיל מישאלוף ז"ל, לוחם ומפקד בגבעתי, שנהרג מפגיעת טיל RPG. "יצאנו מפעילות של 48 שעות, ואז נקראתי הצידה על ידי הרס"פ, שבישר לי את הבשורה. אחי התאום ביקש ממני להתקשר אליו, ויחד התפרקנו בטלפון. הבטחתי למשפחה שאעשה כל מה שאוכל כדי שזה לא יקרה לאף אחד אחר".

גיל מבקש בסוף השיחה להעביר מסר לאזרחי ישראל. "הייתי רוצה שאנשים בבית יידעו שאנחנו עושים את המקסימום האפשרי ומושכים את עצמנו מעבר לקצה גבול היכולת, כדי לשמור על ביטחון המדינה ועל ביטחון החברים שלנו. בכל יום אנחנו ממציאים את עצמנו מחדש ובונים את תורת הלחימה מאפס בשביל לחשוב מחוץ לקופסה. כל הצוות שלנו עושה הכל כדי לשמור על עצמנו ועל חברנו, ולתקן כמה שיותר מהרוע הטהור שנמצא כאן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר