לאחר כ-30 שנים: כתב אישום בארה"ב נגד בכיר בחיזבאללה שהיה מעורב בביצוע הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס

סמואל סלמן א-רדה סייע בתכנון ובהוצאה לפועל של פיגוע מכונית התופת ב-18 ביולי 1994, שבו נרצחו 85 בני אדם ויותר מ-300 נפצעו • התביעה האמריקנית: "מסר למי שמעורבים במעשי טרור - הזיכרון של משרד המשפטים ארוך"

מחלצים מחפשים אחר ניצולים לאחר הפיצוץ בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס, 1994. צילום: רויטרס

משרד המשפטים האמריקני הגיש היום (רביעי) כתב אישום נגד סמואל סלמן א-רדה, איש מבצעים בכיר של זרוע פיגועי חו"ל של ארגון הטרור חיזבאללה, שבין היתר היה מעורב בביצוע הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס בשנת 1994.

עבאס מוסאווי. מנהיג חיזבאללה בראשית שנות ה-90'. חוסל ב-1992. הפיגוע בבואנוס-איירס - נקמת "הג'יהאד האיסלמי" על החיסול, צילום: ללא

א-רדה הוביל פעילות טרור של חיזבאללה בלבנון, באמריקה הדרומית ובאסיה מאז 1983. בין היתר, כאמור, סייע בתכנון ובהוצאה לפועל של פיגוע מכונית התופת בבניין AMIA של הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-18 ביולי 1994, שבו נרצחו 85 בני אדם ויותר מ-300 נפצעו. לפי כתב האישום, א-רדה העביר לפעילים של יחידה 910 של חיזבאללה מידע ששימש לתכנון הפיגוע ולביצועו.

סמואל סלמן א-רדה, צילום: רשתות ערביות

עוד נאמר בהודעת התביעה כי בשנים שלאחר מכן א-רדה גייס, אימן וניהל פעילי טרור של חיזבאללה ברחבי העולם. הוא חשוד כי היה אחראי להצבת פעילים בתאילנד, בפנמה, בפרו ובמדינות נוספות, על-מנת לאסוף מודיעין לקראת פיגועים אפשריים וכדי לאגור כימיקלים עבור מטעני חבלה. בשנת 2011, הוא אף הנחה פעיל של יחידה 910 לעקוב אחרי תעלת פנמה ואחרי שגרירויות ישראל וארה"ב, ושנה לאחר מכן נשלח פעיל חיזבאללה כדי לבצע שם מעקב נוסף.

כתב האישום נגד א-רדה כולל סעיפים של אספקת סיוע חומרי לארגון טרור מוכרז, קשירת קשר למתן סיוע חומרי, סיוע וארגון של קבלת אימון צבאי מארגון טרור מוכרז וקשירת קשר לקבלת אימון צבאי.

זירת הפיגוע בבואנוס איירס, יולי 1994, צילום: ארכיון

א-רדה כבר הוכנס לרשימת הסנקציות של משרד האוצר האמריקאי ביולי 2019 על "תכנון פיגועי טרור בחצי הכדור המערבי". מחלקת המדינה גם הציעה פרס של עד שבעה מיליון דולר עבור מידע שיביא לאיתורו. "התובעים במשרד הזה לא שכחו את הכאב והסבל שא-רדה גרם לכאורה", אמר התובע הפדרלי של המחוז הדרומי של ניו-יורק, דמיאן וויליאמס, בעת שהציג את כתב האישום, "המחוז הדרומי של ניו-יורק ממשיך להוביל בתביעה של טרוריסטים וארגוני טרור אלימים, ולא ננוח עד שמי שיצרו כאוס והרס יובאו לדין".

"לפני קרוב לשלושה עשורים, פעיל חיזבאללה הוותיק, סמואל סלמן א-רדה סייע לכאורה לתכנן ולבצע את ההתקפה המחרידה על מרכז הקהילה היהודית בבואנוס איירס שרצחה 85 חפים מפשע ופצעה אין ספור אחרים", ציין עוזר התובע הכללי, מתיו אולסן, והוסיף: "כתב האישום הזה משמש כמסר למי שמעורבים במעשי טרור - הזיכרון של משרד המשפטים ארוך, ואנחנו לא נרפה מהמאמצים שלנו להביא אותם למשפט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר