יוסי דגן במכתב חריף לאלוף פקמ"ז ודובר צה"ל: "עצרו את עלילות הדם כלפי ההתיישבות"

ראש המועצה האזורית שומרון פנה אל האלוף יהודה פוקס ותא"ל דניאל הגרי בפנייה דחופה לפרסם את המסמכים המוכיחים כי אין עליה בפשיעה לאומנית ישראלית וכי הסטת כוחות לגזרת שומרון תוכננה מראש, כחלק מתוכנית רבעונית שהיתה קיימת כבר באוגוסט • דגן: "קמפיין ההשחרה הזה פוגע בלגיטימציה של צה"ל במלחמה בעזה"

יוסי דגן במזבח יהושע (ארכיון). צילום: אליחי מנחם

בזמן שצה"ל בעיצומה של המערכה הקרקעית ברצועת עזה, החלו שני קמפיינים נגד ההתיישבות בשומרון מצד גורמי שמאל בארץ ובעולם, והגיעו עד לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שנראה כי אימץ את טענותיהם. כעת, ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אומר כי מדובר בעלילות דם שעושות נזק רב למדינה ולפעילות הצבא, וכי צה"ל מחזיק בשני מסמכים דרמטיים המפריכים את הטענות, ונמנע מלפרסם אותם.

בלב חווארה: הלשכה שהקים ראש מועצת שומרון // שמואל בוכריס

הקמפיינים שפורסמו העלו סוגיות שונות. הראשון עוסק ב"הסטת הגדודים", וטוען כי "הוסטו כוחות" בתחילת המלחמה מעוטף עזה לשומרון. לדברי הארגונים שעומדים מאחורי הקמפיין, כניסת אזרחים ישראלים לקבר יוסף בשכם והמקרה בו העביר ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, את לשכתו למרכז הכפר חווארה כצעד מחאה, הם הגורמים לטענה. הקמפיין השני טוען שישנה עליה בפשיעה לאומנית ישראלית ביו"ש, המכונה: "אלימות המתנחלים".

בעקבות כך, הוציא דגן מכתב דחוף לאלוף יהודה פוקס, מפקד פיקוד מרכז, ולתא"ל דניאל הגרי, דובר צה"ל, ובו הוא דורש מהם לפרסם את המסמכים המוכיחים כי שני הקמפיינים הללו הם שקריים ויש להפריכם מיידית היות והם מביאים לעלילות דם כנגד ההתיישבות, וגם פוגעים בשמה הטוב של מדינת ישראל ובלגיטימציה של צה"ל במלחמה בעזה.

חולצו ישראלים שנכנסו לשכם, צילום: לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים

במכתבו חושף דגן: "צה"ל מחזיק בשני מסמכים דרמטיים, המפריכים שתי עלילות דם כלפי ההתיישבות, הפוגעות לא רק בהתיישבות, אלא גם במדינת ישראל ובצה"ל, ובלגיטימציה שלו לפעול במלחמה הזו. עלילת הדם שישנה עליה בפשיעה לאומנית ישראלית ביו"ש מה- 7.10, זה דבר שמתדלק את הקמפיין האנטישמי והשקרי הממומן ע"י האיחוד האירופי וארגוני שמאל קיצוני ומכונה: "אלימות המתנחלים". ישנו דו"ח של פיקוד המרכז המוכיח כי לא רק שהדברים לא נכונים, אלא להפך. הדו"ח הזה גם מאשש את דו"ח מחוז ש"י של המשטרה, המראה על ירידה משמעותית בפשיעה לאומנית ביהודה ושומרון".

הוא ממשיך ומדגיש כי המסמכים מוכיחים כי אין הצדקה לטענות הקמפיינים: "בשני הנושאים הללו, באופן לא ברור, פיקוד מרכז ודובר צה"ל נמנעים מלפרסם את הדו"חות והמסמכים המוכיחים כי עלילות הדם הללו על ההתיישבות הנן שקריות. הימנעות מפרסום נתונים, שבאופן מובהק עשויים לסייע למדינת ישראל בהסברה הבינלאומית, ולנקות את שם ההתיישבות בשעת מלחמה, פוגעים בישראל. אי הפרסום הזה איננו נותן מענה לכלל הרשויות. גם לשגרירים בחו"ל אין תשובות ביחס לסוגיה של "אלימות המתנחלים", ולכך שמספר מה שנקרא "פשיעה לאומנית" ירד. הם חושבים שהנתונים נכונים בשעה שהנתונים אצלכם לא מפורסמים".

נראה כי אימץ את טענות הקמפיינים. ביידן, צילום: רויטרס

"קמפיין 'אלימות המתנחלים' פוגע בכבודה של ההתיישבות ביו"ש ובחוסן כשהיא מותקפת על לא עוול בכפה, וזאת בשעה שאין אוכלוסייה מגוייסת יותר ממנה, וכאשר 30% מהחיילים ההרוגים מתחילת הלחימה הם מיו"ש. פי 3 מיחסם באוכלוסייה. אולם גרוע מכך, קמפיין ההשחרה הזה פוגע בלגיטימציה של צה"ל במלחמה בעזה. וביכולת של צה"ל להשלים את המשימה", הוא אומר בנחרצות.

"התקשורת הבינלאומית, ארגוני השמאל הקיצוני, ובעקבותיהם האיחוד האירופי ואף נשיא ארה"ב עצמו, מציבים את עלילות הדם הללו כתמונת מראה שקרית אל מול מעשה הטבח בשבעה באוקטובר. כאילו יש כאן שני צדדים שהם טרוריסטים. ולא צד אחד רצחני וצד שהוא קרבן. כמו כן, גם יחסי החוץ של מדינת ישראל נפגעים בשל כך ועל כן גם היכולת המבצעית של צהל בשל לחצים בינלאומיים".

האיחוד האירופי מושפע מהטענות של ארגוני השמאל. מטה האיחוד בבריסל, צילום: ללא

דגן מתייחס במכתבו גם לשמועות שהופצו, כאילו הוסטו כוחות לפני השבעה באוקטובר מעוטף עזה לשומרון בשל הסוכה של ח"כ צבי סוכות ובשל כניסות לקבר יוסף. שמועות אותן צה"ל הכחיש בתחילה, ולאחר מכן אישש. במכתבו הוא אומר כי המסמך מוכיח כי למעשה הייתה העברת כוחות על פי תוכנית רבעונית מסודרת של צה"ל להזזת כוחות, ולא מהסיבות שצויינו. לדבריו: "אנו יודעים בוודאות כי לא רק שלא הוסטו כוחות, כוח 'אגוז' שהיה בתגבור בגיזרת שומרון הוא חלק מתוכנית קבועה, הנמצאת בחלק מהגאנט של סדר הכוחות של פיקוד המרכז וחטיבת השומרון ברמה האג"מית, כך לדוגמה חיילי אגוז החליפו את חיילי בה"ד 1, ובשבועיים לאחר מכן היו אמורים להחליף אותם לוחמי גדוד 'קדם' של פיקוד העורף".

"פוגעים בלגיטימציה של צה"ל במלחמה בעזה". חיילים סמוך לגבול רצועת עזה, צילום: איי.אף.פי

"מדובר בתכנון מראש", הוא מדגיש. "הגנט נמצא אצלכם, המוכיח כי העברת הכוחות נעשתה כחלק מתוכנית רבעונית שתוכננה כבר באוגוסט להעברת כוחות מסודרת בין הגזרות השונות עד נובמבר, ולא בשל איום כזה או אחר, כפי שפורסם וכפי שאישרתם כי אכן קרה בתקשורת. הדברים בתדרוך של דובר צה"ל שהסטת הכוחות תיחקר, לא נכונים, כי הרי לא הוסטו כוחות". לבסוף, דורש דגן לקבל לידיו את המסמכים ולפרסם אותם באופן רשמי ע"י דובר צה"ל.

גורם בטחוני מסר בתגובה לדברים: "נראה שיוסי דגן יודע להיות אסרטיבי ותקיף. לצד החשיבות הרבה בהפרכת קמפיין 'אלימות המתנחלים', מציע שיפעל באותו אופן לגנות בפומבי את הפעולות של קומץ קיצוניים ואת הקמפיין על אלוף פיקוד המרכז". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר