הרמטכ"ל על הריגת החטופים בשוגג: "אירוע קשה וכואב - צה"ל, ואני כמפקדו, אחראיים על מה שקרה"

רב אלוף הרצי הלוי התייחס לראשונה לאירוע הטראגי במהלכו לוחמי צה"ל הרגו בשוגג את יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה ז"ל • הרמטכ"ל סיפק פרטים על האירוע: "שלושת החטופים עשו הכל בכדי שאנחנו נבין – הם נעו ללא חולצות כדי שלא נחשוד במטען לגופם ואחזו בבד לבן כדי שאנחנו נבין" • לאחר שלקח אחריות בשם צה"ל, לימד כף זכות על החיילים: "לוחמינו נלחמים מזה שבעים ימים בעזה ובשאר החזיתות, בגבורה ובנחישות וברגע אחד, באה לידי ביטוי המורכבות של המלחמה הצודקת שלנו בעזה"

הרמטכ"ל על הטרגדיה בסג'עייה: ״צה"ל, ואני כמפקדו, אחראיים על מה שקרה" // דובר צה"ל

רב אלוף הרצי הלוי, רמטכ״ל צה"ל התייחס לראשונה לאירוע הטראגי במהלכו לוחמי צה"ל הרגו בשוגג שלושה חטופים ישראליים בלב עזה. "צה"ל, ואני כמפקדו, אחראיים על מה שקרה, ונעשה הכל בכדי למנוע הישנותם של מקרים כאלה בהמשך הלחימה".

בהצהרה שסיפק בעת שהותו בפיקוד דרום, הרחיב הרמטכ"ל על פרטי המקרה המצער באירוע בו לוחמי צה"ל הרגו בשוגג את יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה ז"ל. "האירוע הוא קשה וכואב" אמר הרמטכ"ל. "שלושת החטופים ששרדו שבעים ימי תופת, נעו לכיוון חיילי צה"ל, ונהרגו מאש כוחותינו. אין דבר שחיילי צה"ל ומפקדיו ברצועת עזה רוצים יותר מאשר לחלץ חטופים בחיים. בכך לא הצלחנו במקרה הזה. אנחנו חשים בצער העמוק של המשפחות על מותם של החטופים".

"צה"ל, ואני כמפקדו, אחראיים על מה שקרה, ונעשה הכל בכדי למנוע הישנותם של מקרים כאלה בהמשך הלחימה".

"במהלך לחימה ובתנאי לחץ - אך מניגוד להוראות הפתיחה באש"

לאחר שלקח אחריות מלאה בשם הצבא ולוחמיו, לימד הרמטכ"ל כף זכות ככלה אפשר על הלוחמים שהיו מעורבים באירוע הקשה. "אני נכנס לראשו של הלוחם בסג'עייה, אחרי ימים של לחימה קשה, היתקלויות מטווחים קצרים, מפגש עם מחבלים לבושים בבגדים אזרחיים המגיעים בדרכי הונאה שונות. הוא חייב להיות ערני ודרוך לכל איום".

יותם חיים, סאמר טלאלקה ואלון שמריז. שלושת החטופים שנהרגו בשוגג מאש צה"ל, צילום: ללא

"החלטה בשבריר של שניה, עלולה לעלות בחיים או במוות. אני חושב ששלושת החטופים עשו הכל בכדי שאנחנו נבין - הם נעו ללא חולצות כדי שלא נחשוד במטען לגופם ואחזו בבד לבן כדי שאנחנו נבין. הירי בחטופים בוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש. אסור לירות על מי שמרים דגל לבן ומבקש להיכנע. אך הירי הזה בוצע במהלך לחימה ובתנאי לחץ".

הלוי ציין עודף כי צה"ל "השלים תחקיר ראשוני של האירוע באופן מהיר ומיידי, כזה שיאפשר לנו להפיק לקחים תוך כדי הלחימה ולהעביר אותם לכוחות הלוחמים בשטח. עדכנו את המשפחות בממצאים הקשים ופרסמנו אותם באופן שקוף לציבור. ייתכן שיהיו מקרים נוספים בהם חטופים יימלטו או יינטשו במהלך הלחימה, ועלינו מוטלת החובה והאחריות לחלץ אותם בחיים. הלחימה היא זו שמביאה את ההזדמנויות להשבת החטופים".

"לוחמינו נלחמים מזה שבעים ימים בעזה ובשאר החזיתות, בגבורה ובנחישות להגן על הבית. ברגע אחד, באה לידי ביטוי המורכבות של המלחמה הצודקת שלנו בעזה. יצאנו להילחם בכדי לפרק את האויב שמעבר לגבול, ולהחזיר את החטופות והחטופים הביתה. ללא הלחימה הנחושה, לא נוכל להשיב את החטופים ולא נוכל להחזיר את היישובים בביטחון. עלינו להמשיך בעוז בלחימה, מבלי שנסיט את המבט ממטרותיה".

צעקות "הצילו", הרמת בד לבן וירי בניגוד להוראות

התקרית המצערת אירעה במרחב שבו לא שהו אזרחים, ושבו רוב האנשים שמזוהים על אזרחי הם מחבלים שמנסים לפגוע בכוחותינו. לצד זאת, בימים האחרונים נתקלו הכוחות במקרים שבהם מחבלים ניסו להכניס אותם למלכודת . לפי גורם בכיר, בצה"ל לא הכירו תרחיש מסוג זה של אפשרות שיבחינו בחטופים מסתובבים. כמה עשרות מטרים הפרידו בין הכוח מגדוד 17 למבנה שבו שהן החטופים.

לפי תחקיר האירוע, שלוש הדמויות החשודות שזוהו יצאו מממבנה שנמצא עשרות מטרים בודדים מהמבנה בו היה הכוח, עם בד לבן עם מקל. אחד החיילים חש סכנה, צעק "מחבלים" וירה לעברם בניגוד להוראות פתיחה באש. ההנחיה בצה"ל היא לא לירות על מי שמרים דגל לבן. החייל פגע בשניים מהחטופים, ואז חטוף נוסף רץ בחזרה למבנה. בשלב הזה נשמעו צעקות "הצילו" בעברית.

יצוין, כי יומיים לפני הטרגדיה, כמה מאות מטרים מהמקרה שבו היא אירעה אותר מבנה שעליו נכתבו בספריי אדום כיתובים כמו "שלושה חטופים", "SOS" ו"הצילו". נבדק הקשר לאירוע שבו החטופים נורה למוות בשוגג. הכוחות כבר נתקלו בכיתובים כאלה על בתים, שהסתבר שהיו ממולכדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר