מופת של יעילות: על פעילות היחידה לשיתוף פעולה של חיל האוויר

היחידה לשיתוף פעולה של חיל האוויר, האחראית לתיאום בין הכוחות היבשתיים והאוויריים, חושפת חלק מפעילויותיה במהלך מלחמת "חרבות ברזל" • מפקד היחידה: "יכולים להגיע למצב של תקיפה בפועל תוך דקות בודדות"

הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בהערכת מצב // קרדיט: דובר צה"ל

בימים האחרונים, עם התחדשות הלחימה ב"מלחמת חרבות ברזל", חזרו כוחות צה"ל לתמרן במקביל באוויר, בים וביבשה - ביעילות גבוהה, הודות לשיתוף הפעולה בין כוחות היבשה לכוחות האוויר, שהפכו לאחד המרכיבים הבולטים וההכרחיים מאז החל התמרון הקרקעי בעזה.

היחידה לשיתוף פעולה של חיל האוויר, זו שאחראית על התיאום בין כל הכוחות, באוויר, בים וביבשה, חושפת חלק מדרכי הפעולה שלה, ובין היתר, את הדרכים שהביאו ליעילותה הגבוהה.
מתחילת הלחימה ועד היום בוצעו כ-10,000 תקיפות אוויריות בהכוונת הכוחות שבשטח, בזמנים קצרים. בזכות שיתוף הפעולה בין הכוחות, נסגרו מעגלים, סוכלו חוליות מחבלים, תשתיות טרור, דירות מבצעיות, פירי מנהרות, מחסני אמל״ח ועוד.

"היחידה הוקמה לפני כ-40 שנה כצורך חד משמעי וערכי ביכולת שלנו להוציא לפועל משימות משולבות", מספר מפקד היחידה. "אנחנו היחידה שדרכה החייל מגיע עד למ"פ שבקצה. היחידה נשענת על מעט חיילים סדירים ובעיקר מילואימניקים, שמתייצבים לפי קריאה".

על התהליך שמקדים לתקיפות אמר מפקד היחידה: "זה תהליך מאוד פשוט שבמהלכו הקצין מדבר ישירות עם תא השליטה ומעביר את כל הנתונים בצורה הכי מקצועית ומדויקת שיש, בזמן של כמה דקות בודדות יש לך תקיפה שיוצאת לפועל. כמות התקיפות שבוצעו עד כה מגיעות למעל מ-10,000 חימושים שמתוכם 8,000 חימושי קרב".

תקיפת חיל האוויר ברצועה, צילום: אי.פי.איי

בהמשך, סיפר מפקד היחידה על מספר סיפורים מהתקופה האחרונה בהם הוכחה יעילותו וחשיבותו של שיתוף הפעולה: "גדוד שיצא להתקפה בבית חנון נתקל בחוליה ממבנה גבוה עם ירי נ"ט וצלפים שיורים לכיוונים, הם הפעילו מסוק קרב אך החוליה שהתה במבנה. הם העלו בקשה ל'הבזק' ותוך זמן קצר היה באזור שקט שאפשר להם להמשיך ולנוע קדימה. במקרה אחר, יוצאת צוות של חטיבה 401 לכיוון ג'באליה ונתקל במרב נ"ט לא צפוי. נכנסו לאירוע מורכב של פצועים עם מסוק קרב שניסה לסייע מקרוב, תוך שעה היו מספר תקיפות של הבזקים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר