כך פעלה ישראל מאחורי הקלעים כדי למנוע אירועי "שומר החומות" 2

ניטור השיח ברשתות החברתיות, שלטי חוצות עם קמפיין "שותפות גורל" בערבית וקשר צמוד עם ראשי הרשויות • במשרד התפוצות פעלו מאז הטבח בעוטף בתוך החברה הערבית במטרה להרגיע את השטח • כעת הפנים קדימה: מזרח ירושלים

אחד השלטים. צילום: משרד התפוצות

החשש מהתקוממות בקרב ערביי ישראל ובערים המעורבות נוסח אירועי "שומר החומות" עמד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות מייד לאחר טבח 7 באוקטובר."ישראל היום" חושף כי ממשלת ישראל, בהובלת משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות בראשות השר עמיחי שיקלי, פעלה מאחורי הקלעים כדי למנוע תסיסה בחברה הערבית.

שיירת תמיכה בחמאס באום אל-פחם

המהלך כלל לא רק מעצרים מתוקשרים ומהירים בעקבות פעילות תומכת חמאס ברשתות החברתיות, אלא גם קמפיין תודעתי יזום על "שותפות גורל" במגזר, שכלל שלטי חוצות, סרטוני הסברה וגיוס ראשי הרשויות המקומיות. העלות עד כה - כ־1.5 מיליון שקלים. באחד המשרדים בבסיס ג'וליס יושבות חמש בנות שירות מהמגזר הערבי, שמנטרות מאז אירועי הטבח את השיח ברשתות החברתיות. מטרתן כפולה: גם להרגיע את השיח וגם להתריע על סכנות מידיות.

הפעילות החלה אומנם כבר ב־2019, ביוזמת המשרד לעניינים אסטרטגיים, אולם מאז הטבח עוסקות בנות השירות במשרד בניטור השיח במטרה למנוע הסלמה בתוככי ישראל. בקרוב צפוי להיבנות במשרד מעין אולפן שידורים, שממנו ייצאו מסרים נוספים תומכי הסברה. בד בבד, פעל משרד התפוצות בשבעת השבועות האחרונים לפרסם סרטונים ובאנרים, שזכו למיליוני צפיות ברשתות התקשורת ובערוצי הסושיאל בערבית, עם המסר: "אנחנו ביחד בזה. המלחמה הזו היא נגד כולנו. יחד ננצח". לצד הסרטונים נתלו 86 שלטי חוצות בעלי אותם מסרים בערים וביישובים ערביים ובערים המעורבות. בימים הקרובים צפוי לעלות אתר ייעודי הקשור במלחמה בערבית.

"בשונה ממה שחשבו רבים, מתחילת הלחימה המגזר הערבי מגלה אחריות רבה". השר שיקלי (ארכיון), צילום: קוקו

הפעולות המהירות, מאמינים במשרד, סייעו למנוע את התחזיות הקשות על התפרצות חזית נוספת בפנים הארץ. כעת, מסתכלים במשרד קדימה - עם שחרורם של עשרות מחבלים למזרח ירושלים. בניסיון להרגיע את השטח, מתכוונים במשרדו של שיקלי לכוון את פעילותם גם לאזורים הללו.

"כולנו זוכרים את התמונות מ'שומר החומות'", אומר שיקלי. "יש חשש בחברה היהודית והוא מובן לנוכח חומרת האירועים. יחד עם זאת, ובשונה ממה שחשבו רבים, מתחילת הלחימה המגזר הערבי מגלה אחריות רבה, וכמו כן יש מספר משמעותי של יוזמות התנדבות וסיוע בקרב חברי המגזר. אנחנו שמים דגש על מאבק בתופעות של פיטורים או יחס מפלה כלפי עובדים מהחברה הערבית ללא צידוק.

"בנוסף, אנחנו נלחמים באופן מתמיד בהפצת סרטוני פייק ניוז ברשתות, ואנחנו יודעים שהאויב מנסה בכל יכולתו להתסיס את השטח - לא ניתן לו. כולנו צריכים לעמוד נגד גילויי שנאה ומידע כוזב. יש בתוך המשבר הזה, לצד סיכון גדול, גם הזדמנות גדולה לחזק את הקשר בין החברה היהודית לערבית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר