החשש: משבר הומניטרי חריף ברצועה שישפיע על ישראל

95% מהעזתים תושבי צפון הרצועה כבר עברו דרומה, שם צפויה האוכלוסייה להישאר במהלך כל ימי הלחימה • 1,700 משאיות עם ציוד הומניטרי הוכנסו דרך מעבר רפיח, וצרפת הודיעה על הקמת בית חולים צף מול אל-עריש • בצה"ל חוששים ממשבר הומניטרי שיהווה קרקע להתפשטות מגפות ויסכן את הלגיטימציה של הלחימה

הלחימה בעזה. צילום: דובר צה"ל

צה"ל מעדכן היום (שלישי) כי 95% מתושבי צפון הרצועה עברו דרומה עד כה, וכעת נעשים מאמצים לפנות את התושבים הנותרים, בעיקר בשכונות המזרחיות - זייתון, סג'עיה וג'באליה. 

תיעוד: תושבי עזה מתפנים במסדרון ההומניטרי // דובר צה"ל

מהיום הראשון ישראל פועלת מול ארה"ב, לאפשר את המשך הלחימה תחת מעטפת לגיטימציה בינלאומי. זהו מאמץ אסטרטגי חשוב שנותן אורך נשימה לדרג מקבלי ההחלטות להמשיך את הלחימה.

למלחמה יש השלכות לא פשוטות. זוהי מלחמה אגרסיבית, לא פשוטה. ההקפדה על הדין הבינלאומי חשובה מאחר והיא נותנת את הלגיטימציה להמשך.

עזתים מתפנים לדרום הרצועה, צילום: אי.פי
אזרחים עזתים נסים לכיוון דרום הרצועה, צילום: רויטרס

כ-25 אלף תושבים פונו בכל יום מצפון הרצועה עד כה, כאשר 15 אלף התפנו במהלך היום. בצה"ל מסבירים כי "דרום רצועת עזה צפוי להיות המקום הכי צפוף בעולם - יותר ממה שעזה הייתה קודם לכן. אנחנו חוששים ממשבר הומניטרי של מחלות קיצוניות ומגיפות ולכן עוקבים אחרי סוגיות אלו בצוות מעקב מיוחד יומי שפועל במערכת הביטחון".

בנוסף אומרים בצה"ל כי בעקבות הפינוי דרומה "הקרדיט הבינלאומי ללחימה עשוי להצטמצם בשבועות הקרובים". עוד מעדכנים בצה"ל כי בדרג המדיני והצבאי מודעים להשלכות הלא פשוטות של הלחימה ואומרים כי מדובר ב"מלחמה אגרסיבית ולא פשוטה. הקפדה על הדין הבינלאומי חשובה מכיוון שהיא נותנת את הלגיטימציה להמשיך בלחימה".

עזתים עוברים מצפון הרצועה דרומה, צילום: ללא קרדיט
עזתים נעים מצפון לדרום רצועת עזה, צילום: איי.פי.

בצה"ל מציינים כי בעקבות היחלשותו של החמאס ואיבוד השליטה על צפון הרצועה, נכון לרגע זה, סוכנויות הסיוע הבינלאומיות הפכו לארגונים היחידים שנותנים שירות לאוכלוסייה האזרחית ברצועה.

במסגרת המאמצים ההומניטריים מעדכנים בצה"ל כי יותר מ-1,700 משאיות ובהן ציוד הומניטרי כבר הוכנסו לרצועה דרך מעבר רפיח. 7,000 אזרחים זרים הוצאו מהרצועה לסיני.

משאית דלק נכנסת לדרום עזה,

בנוסף, נפתחו שני קווי מים לתושבים הנמצאים בדרום, ובמהלך השבוע הקרוב יוכנסו שתי מכליות סולר הדרוש לתשתיות חיוניות, למשאבות מים ולמתקני התפלה מדי יום. בצה"ל הוסיפו כ-60 אלף ליטר של סולר ביום, לעומת יותר משישה מיליון לפני המלחמה, כבר הוכנסו לרצועה.

טורקיה ואיחוד האמירויות קלטו ילדים חולים ופצועים עזתיים שהוצאו על ידי כוחות צה"ל לסיני באופן מבוקר. צרפת הודיעה כי תקים בית חולים צף מול אל-עריש, ובכך היא תצטרף לירדן, שכבר הקימה בית חולים שדה ברצועה, וגם לאמירתים ולמצרים שהודיעו שבכוונתם להקים בתי חולים. 

"הלחימה המתארכת תהפוך למאתגרת יותר," אומרים בצה"ל. "הקרדיט שקיבלנו בתחילת הלחימה עומד להצטמצם ולכן חשוב להשקיע במאמץ ההומניטרי. חשוב לומר כי גם אם איננו קרובים למשבר אמיתי, אנחנו הולכים על חבל דק. לא פשוט להניע מיליון אנשים למרחב צפוף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר