מתואם ויעיל: צה"ל נערך היטב לאתגר הכניסה הקרקעית לעזה

ההשתלטות המלאה על העיר תושלם בתוך כשבוע • במקביל, צה"ל מנהל נכון את האתגר ההומניטרי, מול האוכלוסייה הנעה לדרום הרצועה • בסוגיית החטופים, למרות המאמץ הרב של צה"ל והשב"כ, נראה כי רק עסקה תאפשר פתרון מסוים של החלק הטעון והמורכב ביותר של המערכה הזאת

חיילי צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

מזג האוויר, שאמור להשתפר היום (שלישי), יאפשר לצה"ל להעמיק את אחיזתו במרכז העיר עזה. ההשתלטות המלאה על כלל חלקי העיר תושלם בתוך כשבוע, אלא אם כן יושג הסכם לשחרור חטופים שיוביל להפסקת אש של כמה ימים.

ההשתלטות הזאת הושגה תחת לחימה, לעיתים עזה, בתנאים לא פשוטים. אוגדה 36 בהובלת חטיבת גולני כבשה את שכונת זייתון, ואילו אוגדה 162 בהובלת חטיבת גבעתי נכנסה למחנה הפליטים ג'בליה. צה"ל שילם בקרבות האלה גם מחיר דמים של לוחמים הרוגים ופצועים, אם כי לפחות בשני מקרים הפגיעות היו מאש כוחותינו. זה מחייב את הפיקוד בשטח לדיוק ולהקפדה יתרה, לנוכח ריבוי הכוחות בשטח כל כך צפוף וסבוך.

ועדיין, צה"ל יכול לזקוף לזכותו הישג מרשים בפעילות עד כה. בשנים האחרונות נטען כי כניסה קרקעית לעזה תהיה אתגר מורכב במיוחד, שצה"ל אינו ערוך אליו. האתגר אכן מורכב, אבל מתברר שצה"ל נערך אליו היטב. הריכוך האווירי היה יעיל וממוקד, ופעילות הכוחות מסונכרנת היטב ורווית מודיעין שנצבר בתנועה.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברימאל, שכונת היוקרה של עזה, צילום: דובר צה"ל
פעילות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

בינתיים, מתמודד צה"ל היטב גם עם האתגר ההומניטרי. בג'בליה נותרו עוד עשרות אלפי תושבים, שנעשה כעת מאמץ לשכנעם לנוע דרומה כדי לאפשר לחימה ממוקדת יותר בגדוד חמאס שפועל במקום.

בהמשך לכך יפעל צה"ל גם להורדתם דרומה של תושבי שכונות מרכזיות שטרם נכבשו - וכבר הובהר כי גם לאחר שהפעילות תורחב למרכז הרצועה ולדרומה, לא יורשו התושבים שהתפנו לשוב לבתיהם, עד שהמערכה כולה תושלם.

עזתים נעים מצפון לדרום רצועת עזה, צילום: איי.פי.
עזתים נעים מצפון לדרום רצועת עזה, צילום: רויטרס

הפעילות ההומניטרית מורכבת. כך במבצע הסבוך להוצאתם של הפגים מביה"ח שיפא והעברתם לבית חולים בצד המצרי של הגבול, ומעורבותם של אנשי הרבנות הצבאית בשטח הרצועה, בניסיון לקדם את פתרון סוגיית החטופים.

דוגמה שלישית היא החקירות האינטנסיביות של אנשי חמאס שנעצרים במהלך הפעילות, בעיקר למטרות של מיצוי מודיעין.

מתקפה פרועה של חיזבאללה בצפון

המהלכים הצבאיים האלה מלווים בכוכבית קבועה, בשל סוגיית החטופים. צה"ל והשב"כ אמנם משקיעים מאמץ מבצעי ומודיעיני אדיר במיצוי כל הזדמנות, אולם נראה כי רק עסקה תאפשר פתרון מסוים של החלק הטעון והמורכב ביותר של המערכה הזאת.

על הרקע הזה, אפשר להבין את מצוקתם של משפחות החטופים לנוכח הדיון המיותר שנערך אתמול בכנסת בסוגיית עונש מוות למחבלים. מחברי מפלגתו של איתמר בן גביר לא צריך לצפות לכלום שאינו פופוליזם זול, אבל מחבריו לממשלה ולקואליציה ומהנהלת הכנסת אפשר לדרוש להימנע ממפגני עליבות דומים בעתיד.

נסראללה. גובה ההימור עולה, צילום: רויטרס

ובעוד העיניים נשואות דרומה, מגביהים ישראל וחיזבאללה את גובה ההימור בצפון. העובדה שחיל האוויר השמיד שלשום את מה שכונה כ"סוללת טילי קרקע־אוויר מתקדמת" חמקה כמעט מתחת לרדאר, אבל היא הובילה אתמול למתקפה הפרועה של חיזבאללה על מפקדת האוגדה בבירנית. ההערכה ששני הצדדים אינם מעוניינים במלחמה אמנם נותרה כשהיתה, אבל מבט מודאג צפונה נדרש כעת יותר מתמיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר