רגעי סיכול חוליית מחבלים מהאוויר בקיבוץ בארי

מפקד שלדג: "אני רואה את הקטסטרופה, אני מבין את זה, אנחנו נלחמים עם ברק בעיניים"

סא"ל ב', שחמישה מלוחמיו נהרגו בקרבות מאז יום שבת, נמצא עם הכוחות בשטח מהרגע הראשון • "אנחנו נלחמים פה מבית לבית, הקשה והמורכב עוד לפנינו ואנחנו הולכים לנצח - יש ביקורת, זה בסדר, אך תנו לנו להילחם"

"מהרגע הראשון אמרתי ללוחמים שלי שאנחנו במלחמה, הקשה והמורכב עוד לפנינו ואנחנו הולכים לנצח. יש לנו נפגעים, אבל אנחנו מסתכלים על המשימה הבאה, על האזרח הבא שמצילים, ועל המחבל הבא שהורגים. הלוחמים נלחמים פה כמו אריות. הלכנו קדימה, חטפנו חזק, אנחנו וכל הצבא שפה. אנחנו ננצח, אין לי ספק בזה. אני רואה את הברק בעיניים של האנשים", כך אומר הבוקר (שני) מפקד יחידת שלדג, סא"ל ב', שחמישה מלוחמיו נהרגו בקרבות מאז יום שבת.

"התעוררתי ביום שבת ב-07:00 בבוקר במושב ארבל. אמרו לי שיש מטחים כבדים מעזה, מייד עליתי לאוטו. בדרך הספקתי לחבר את פורום מפקדים ולהגיד להם: התחילה מלחמה, להביא את כולם. הספקתי להתקשר למנהל הלחימה של היחידה במילואים ועוד איש מילואים שיסע לאוגדת עזה, יתחבר לקצין האג"ם ויגיד לי מה המשימה. בדרך הקפיצו צוות כוננות מטכ"לי על מסוק ינשוף, דיברו איתי מהדרך וטסו.

כוחות צה"ל בבארי / דובר צה"ל

"בדרך עוד ביקשתי מהאג"ם לארגן את הכוח הבא ועוד מסוק. ב-8:30 צוות הכוננות הראשון נוחת בבארי, 12 לוחמים שנלחמים על הקיבוץ. אני מגיע ב-9:30 במסוק בדרך לרעים, עם הצוות הבא. לפני שאני טס אני תופס את הסגן שלי ואומר תביאו אחרינו את כולם.

"בשעות הבאות כל היחידה מגיעה למטה (לעזה, ל"ש) ביסעורים, ברכב וברגל. מפלגת אימונים ועד אחרוני אנשי המילואים. עד שעה 14:00 אנחנו עם 200 לוחמים כבר בדרום", הוא מספר.

"בקיבוץ בארי הצוות הגיע ב-8:30 והתחיל להיתקל במחבלים. חוטף הרבה אש, פצוע והרוג. הקיבוץ מלא במחבלים, הצוות מתחיל להילחם", הוא מתאר. "בחמש השעות הבאות הצוות נלחם שם לבד, והרג 20 מחבלים. מגיעים עד הכדורים האחרונים, כולם עד המחסניות האחרונות".

סא"ל ב' עצמו נחת בש"ג של אוגדת עזה ברעים. "כבר בש"ג זיהינו הרבה מחבלים ואופנועים. חובר לקצין הגששים של האוגדה, שומעים הרבה ירי. הבסיס שקט, אין כוחות כי כולם יצאו ליישובים. מזהים את ריכוז המחבלים, חותרים למגע, חוטפים היתקלות בטווחים קצרים, חמישה נפגעים. הקרב הופך לכמה דקות של קרב חילוץ כי הכוח נפגע. חילצנו את הפצועים, פצוע קשה מפונה במסוק. אחרי החתירה למגע חבורת המחבלים המשמעותית שיורה בתוך רעים מנוטרלת ולא יורה יותר. פה ממשיכים לטהר את המחנה, בשעות הראשונות חוברים לכוח שלי שמגיע עם יסעורים, ואח"כ פלגה נוספת מסיירת מטכ"ל מטהרים את המחנה. הוצאנו את חיילי המפקדה, חלקם ירויים, חלקן חיים.

"חזרתי למחבלים החיים עם הכוח הגדול יותר, תקפנו אותם עם טילי מסק"ר במחנה. חלקם יוצאים, יורים בהם בחוץ. נכנסים פנימה ומטהרים את המחנה. ב-18:30 הלכתי למפקד האוגדה ואמרתי לו שהמחנה נקי ממחבלים. הסגן שלי, שמגיע למקום, עלה על מארב, השמיד מארב על הצירים. אנחנו מאבדים שם עוד לוחם. כוחות שלנו חברו לכוחות בבארי ובכפר עזה.

"מאז תחילת אנחנו בלחימה עם הכוחות בבארי, כפר עזה. עכשיו רודפים אחרי מחבלים שנשארו בשטחים הפתוחים", אמר סא"ל ב'.

"סיפרתי את הסיפור מנקודת המבט שלי כמפקד שלדג. אבל האירוע פה הרבה יותר רחב. הכוחות פה. כוחות הקו לא לא היו פה כי הלכו לישון. הם יצאו להילחם ביישובים. מי שלא יצא להילחם ביישובים פשוט נלחם במוצבים שהותקפו. ראיתי את המפקדים בצידי הדרכים, רצים לכוחות וליישובים", אמר סא"ל ב'.

"איש המילואים שלי נסע לאורים, ובדרך מתקשר אליו קצין מהאוגדה ואמר שגם באורים יש מחבלים. הוא בכלל הגיע עם אקדח מהבית, ההורג איתו מחבלים. ואז לוקח רובה מאיזה שוטר, תופס מחלקה מקורס מ"כים, מחבר להם אוטובוס, ומטהר את המחנה, מוציא את חיילות המפקדה שנעולות בחדרים.

"הגענו מהר עם מסוקים, לא חסמו לנו את הכבישים. דילגנו על כל המחסומים. הכוחות הנוספים היו בדרכים – סיירת מטכ"ל, גדוד 890 שעזר לחלץ את גופת הלוחם שלנו. כולם היו פה. חתרו למגע. נלחמו. וגם ביישובים. נלחמים פה מבית לבית. אני איתם בלחימה. אני רואה את הקטסטרופה בעיניים, אני מבין את זה. אבל אנשים פה נלחמים, הלוחמים שלי ושל כל הצבא – החיים שלנו הם מאחורה, חיי האזרחים מקדימה. אין פה הססנות ואין פה המתנה. כשיש אזרחים אנחנו רצים קדימה! כל הזמן, מהרגע הראשון, מהרגע שהעירו אותי, ועד הרגעים שיש לי כוח עכשיו שחותר למגע לאות חיים. כל הצבא, זה לא רק האנשים שלי. מפקדי הקו וכל הכוחות שהגיעו בדרך".

עד כה ספגה יחידת "שלדג" חמישה הרוגים, בהם מפקד פלגה ומפקד צוות. "מפקד הצוות היה נצור בבית בשדרות, יצא על אזרחי עם הנשק של אחיו, חבר לסוואנה של סיירת מטכ"ל, נלחם איתם ונהרג איתם", ציין סא"ל ב'. לדבריו, "לוחם ותיק נוסף, עם אישה ושלושה ילדים, שאף אחד לא היה אומר כלום אם לא היה מגיע, הסתער על מחבלים בעלומים ונפל, קצין נוסף נפל בהסתערות במחנה רעים". ליחידה כ-15 פצועים נוספים.

"אני לא רוצה להיות דרמטי, אבל מהרגע הראשון אמרתי ללוחמים שלי שאנחנו במלחמה, הקשה והמורכב עוד לפנינו ואנחנו הולכים לנצח", אמר סא"ל ב'. "ראיתי פה חיילי מפקדה שעליהם יש מחבלים שירויים אחד בשני, כולם נלחמים. הביקורת בסדר, אבל הם לא צריכים לשמוע שהם לא בסדר. הם לא עושים את ההפרדה אם הביקורת היא כלפי האלוף או כלפיהם.

"יש ביקורת, וזה בסדר. אבל תהיו הוגנים, עזבו אותנו מהביקורת ותנו לנו להילחם. זה לא משנה כרגע. צה"ל נלחם פה בלי הפסקה עם ברק בעיניים עם הבנה שמגנים על האזרחים. ולפני הכל נכנסים פה להיתקלויות בלי להסס. אני רואה את האנשים, לא מעניין אותם שום דבר. רצים לחלץ את האזרחים ולחסל את המחבלים. אנחנו צה״ל. אנחנו מדינת ישראל. אין אחרים עכשיו. אני מבקש מכם, בשביל המדינה ובשביל הלוחמים, תהיו הוגנים. הביקורת מוצדקת, אבל שימו אותה על מי שצריך, לא עכשיו על צה״ל הלך ימינה או הלך שמאלה. צה״ל פה וצה״ל נלחם בכל הכוח עם ברק בעיניים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו