צה"ל פתח במבצע "מגן וחץ" וחיסל שלושה בכירים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה

בין המחוסלים: חליל בהיתני, האחראי על הירי הרקטי למרחב העוטף בחודש האחרון • שר הביטחון יואב גלנט אישר מצב מיוחד בעורף, הכולל סגירת צירים ואתרים • נוסף על כך, אישר גיוס מילואים בהתאם לצורך • דובר צה"ל: "מדובר בתקיפה אווירית מורכבת, בלב שטח בנוי, נגד בכירים שהיוו גורם מערער ליציבות הביטחונית" • הקבינט הביטחוני יתכנס בשעה 19:00 • כל העדכונים

תקיפה בעזה. צילום: אי.אף.פי

חיל האוויר חיסל הלילה (בין שני לשלישי) שלושה בכירים בג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ופתח במבצע "מגן וחץ". צה"ל תקף עשרה אתרים לייצור אמצעי לחימה ומתחמים צבאיים של הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני. משרד הבריאות ברצועה: 13 הרוגים ובהם ארבעה ילדים וארבע נשים.

תיעוד מתקיפת מטרות טרור של הג'יהאד | דובר צה"ל

לאחר שהוצגה ליועצת המשפטית לממשלה תמונת המצב הרלוונטית של הערכות גורמי הביטחון, מצאה גלי ברהב-מיארה כי בהתאם להוראות החוק אין צורך בכינוס הקבינט כדי לנקוט בפעולה הצבאית.

לאור האירועים, תתקיים הערכת מצב בראשות רה"מ נתניהו בשעה 10:00, הקבינט הביטחוני יתכנס בשעה 19:00. שר החוץ אלי כהן יקצר את ביקורו המדיני בהודו וישוב ארצה. 

כוחות כוננות בגבול רצועת עזה | יניב זוהר

בשלב הזה מעריכים כי המערכה הנוכחית בעזה תהיה קצרה, אך גם מציינים כי ערוכים לכל תרחיש.

בתקיפה שהתרחשה הלילה בעזה, חוסלו השלושה: חליל בהיתני, האחראי על הירי הרקטי למרחב עוטף עזה בחודש האחרון; טארק עז אלדין, האחראי על הכוונת פעולות הגא"פ באיו"ש מרצועת עזה; ג'אהד ע'נאם, מזכיר המועצה הצבאית של ארגון הטרור.

מבנה שבו חוסל אחד מבכירי הג'יהאד האסלמי, צילום: השימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א׳ לחוק זכויות יוצרים

בעקבות התקיפות קיים חשש לירי לעבר הדרום והתושבים הונחו להישאר בבתים.

שר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה יחד עם הרמטכ״ל הרצי הלוי, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט אישר מצב מיוחד בעורף, הכולל סגירת צירים ואתרים, ומעבר לנסיעה בצירים חלופיים באזורים הסמוכים לגדר המערכת בעוטף עזה.

מחוסלי הג'יהאד האסלאמי במבצע "מגן וחץ", צילום: רשתות ערביות

נוסף על כך, אישר השר גיוס מילואים לתפקידים נדרשים במערכים השונים, בהתאם לצרכי צה"ל.

מבנה שבו חוסל אחד מבכירי הג'יהאד האסלמי בעזה, צילום: השימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א׳ לחוק זכויות יוצרים

בהמשך צייץ: "צה"ל ושב"כ ביצעו הלילה במדויק את משימתם כנגד הנהגת הג'יהאד האסלמי ברצועת עזה. כל גורם טרור שיפגע באזרחי ישראל, יצטער על כך. נרדוף ונשיג את אויבינו".

לפנות בוקר התקיימה הערכת מצב של גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. בשעה 19:00 צפויה להתקיים ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני.

ראש הממשלה במטה השב"כ בשישי האחרון באישור תוכניות פרטני ביחד עם כלל גורמי הביטחון,

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, מסר: "צה"ל יצא לפעולה ממוקדת מול הגא"פ ברצועת עזה. הפעילים הבכירים היוו גורם מערער ליציבות הביטחונית. עוד מהרמדאן עקבנו אחר הקבוצה, בשלישי האחרון, לאחר הירי לעזה התגבשה התוכנית, שהבשילה אמש. היינו צריכים לחכות עד שתהיה אפשרות לחסל את שלושתם במקביל".

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, לצד קציני המטה המבצעי של חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל

עוד הוסיף: "הפעולה הייתה בשיתוף פעולה הדוק עם שב"כ ואמ"ן. הייתה מקצוענות בתכנון ובביצוע. הפעולה הייתה ממודרת, תקיפה אווירית מורכבת בלב שטח בנוי. תכנון בפינצטה באזור צפוף. שניות בודדות בחלון זמנים קצר. כמו כן, התקיפה בוצעה בשלושה יעדים במקביל - בהיתני ואלדין בשכונות שונות בעזה וע'נאם ברפיח. 40 מטוסים וכלי טיס שונים היו באוויר בפעולה הזאת. נוסף על שלושת המחוסלים יש עוד שישה-שבעה הרוגים בתקיפות ופגיעה בעשרה תשתיות".

לסיום אמר: "אנחנו מחזקים את תושבי העוטף והדרום, דרך החוסן שלהם אנחנו יכולים לבצע את הפעולות שלנו. השגנו בשלב זה את היעדים, אם יידרש נעמיק את הפעולה. לגבי חמאס, המבצע ממוקד כלפי גא"פ. אנחנו בהערכת מצב על האופן שבו יהיו פעולות מעזה, נגיב לפי מי שמבצע את הפעולות. אנחנו ערוכים בכל הגזרות, בשלב זה ממוקדים בעזה".

"תקיפה מורכבת בלב שטח בנוי". דובר צה"ל דניאל הגרי, צילום: דובר צה"ל

גורם מדיני בכיר מסר: "בתגובה לתוקפנות בלתי פוסקת מצד ארגון הטרור הג'יהאד האסלמי, נתקפו הלילה בכירי הארגון ויעדי טרור של הארגון ברצועת עזה. יוזכר כי ב-2 במאי שיגר הג'יהאד האסלאמי, בהכוונת איראן, 102 רקטות לעבר הדרום, מתוך כוונה להרוג אזרחים תמימים. הבכירים שסוכלו הלילה פעלו גם בימים האחרונים לביצוע פעילות טרור נגד אזרחי ישראל".

עוד אמר: "ישראל הבהירה בעבר ומבהירה כעת: כל מי שיוזם פעילות טרור נגדנו לא ינקה ונגן על אזרחי ישראל בכל מקום ובמלוא העוצמה. אנו קוראים לקהילה הבינ"ל לגנות את הירי לעבר אזרחי ישראל מתוך ריכוזי אוכלוסיה אזרחית בעזה, ולהביע תמיכה ברורה וחד משמעית בזכותה של ישראל להגן על עצמה".

ראש הממשלה במטה השב"כ בשישי האחרון באישור תוכניות פרטני ביחד עם כלל גורמי הביטחון,

בתקופה האחרונה נרשמה מתיחות גבוהה בגזרה הדרומית ובכירים במערכת הביטחונית והמדינית אף התבטאו שפעולה צבאית בעזה היא "עניין של זמן". לפני כשבוע פורסם ב"ישראל היום" כי ברקע המתיחות נמצאים איומים של ארגוני הטרור ברצועה לנסות ולחבל באמצעות ירי רקטי במצעד הדגלים ביום ירושלים הקרוב. על פי הפרסום, בישראל אין כוונה לפי שעה לשנות את נתיב מצעד הדגלים. כזכור, מבצע "שומר החומות" החל במאי 2021 לאחר שחמאס ירה לכיוון ירושלים בזמן הצעדה.

היכן לא יתקיימו קייטנות - ואיפה ניתן לעבוד? | ההנחיות המלאות

פיקוד העורף פרסם הנחיות מיוחדות לאזורים עד 40 ק"מ מרצועת עזה - עוטף עזה, מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב - ואמר כי הן תקפו עד ל-10 במאי בשעה 18:00. בין השאר, נאסרו התקהלויות בשטח פתוח של עד 10 אנשים, ובמבנה של עד 100 אנשים. מחר לא יתקיימו לימודים באזורים אלה.

בשל חופשת ל"ג בעומר, מערכת החינוך אינה פעילה, אולם קייטנות ופעילויות ברמה המוניציפלית שהיו מתוכננות צפויות להתבטל בשל ההנחיות לשהות הסמיך למרחבים מוגנים.

מרחב מוגן בעוטף עזה,

בערים באר שבע, אשקלון, שדרות ויישובי המועצה האזורית חוף אשקלון לא תתקיימנה פעילויות של קייטנות והנחייה להישאר בזמינות מיידית למרחב מוגן.

ביבנה הפעילות במערכת החינוך אינה מתקיימת ובעירייה מציינים כי אין לקיים בשטח העיר פעילויות חינוכיות כולל מעונות יום, צהרונים, קייטנות, אירועים, חינוך מיוחד, מרכזים קהילתיים, חוגים, מועדוני אזרחים ותיקים ופעילויות שתוכננו בחופשת ל״ג בעומר.

מקומות העבודה יהיו פתוחים רק במקומות בהם קיים מרחב מוגן. נוסף על כך, חופי הים זיקים וניצנים סגורים.

מחשש לירי, צה"ל סגר כבישים רבים בעוטף עזה והתנועה בצירים ביישובים סמוכי גדר לא תתאפשר.

מפת החסימות המלאה, צילום: דובר צה"ל

אלו הכבישים: כביש 4 - מצומת זיקים עד נתיב העשרה; כביש 34 - מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם. כמו כן, תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות לא תפעל.

השתתפו בהכנת הידיעה: שירית אביטן כהן, אמיר אטינגר ואפרת פורשר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר