בשב"ס מזהירים: "מותו של בכיר הג'יהאד האסלאמי עלול להביא להתלקחות, כולל פיגועים"

מתיחות בבתי הכלא הביטחוניים בעקבות מותו של שייח' עדנאן, שנמצא מת בתאו בזמן שערך שביתת רעב • בהערכת מצב שנערכה בהשתתפות השר לביטחון לאומי, טענה רב גונדר קטי פרי: "יש התרעות להפרות סדר, שריפות וניסיונות לפגוע בצוות" • ד"ר ליאב גולדשטיין דחה את הטענות הפלשתיניות לטיפול רפואי לקוי: "היה לו לחצני מצוקה וביקורי רופאים פעמיים ביום"

שובת הרעב שנמצא מת בתאו, ח'דר עדנאן (ארכיון).צילום: רשתות ערביות

"התרעות להפרות סדר בכלא ופגיעה באנשי צוות": שעות לאחר שנמצאה גופתו של אסיר הג'יאהד האיסלאמי שייח' חאדר עדנאן, כוננות בשב"ס להסלמה מול אסירי הארגון. במטרה להיערך להפרות סדר אפשריות בתגובה על מותו, נערכה הבוקר (שלישי) הערכת מצב מיוחדת בה השתתפו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ונציבת שב"ס, רב גונדר קטי.

בבתי הכלא של השב"ס עצורים כ-460 אנשי ג’יהאד אסלאמי, כך שמדובר באירוע משמעותי המוביל למספר התרעות כלליות להפרות סדר בכלא הצתות ולפגיעה באנשי סגל ואף השפעה על אירועים חיצוניים, כמו הירי של הג'יהאד מעזה לדרום הארץ בתגובה למותו הבוקר.

במהלך הערכת המצב, סיפרו בשב"ס כי יש צפי לתגובה בתוך בתי הכלא. "יכול להיות מצב של אסירים שיזדהו עם הארוע כמו החזרת ארוחות כדי להפגין סולידריות. ישנם אסירי ג’יהאד קיצוניים ולא צפויים, עם עבר של תקיפות אנשי סגל. אנו מניחים שיהיו גם ארועים חיצוניים של הפרות סדר ואפילו פיגועים", נאמר בפגישה.

המחבל שנמצא מת בתאו חאדר עדנאן, צילום: לפי סעיף 27א'

במהלך הישיבה סיפרה נציבת שב"ס, רב גונדר פרי, כי עם קביעת מותו הוכרז מצב "דום לב" בארגון. "האגפים נותרו סגורים, אנחנו בכוננות להפרות סדר. ההנחיות שלי הם לדריכות מבצעית גבוהה. ברמה הארגונית יש לנו התרעות להפרות סדר שריפות וניסיונות לפגוע בצוות", סיפרה.

"זכה לביקורי הצלב האדום"

בנוסף, היא התייחסה לטענות הפלשתיניות לפיהן הוא לא קיבל במהלך שביתת הרעב ליווי רפואי הולם, וטענה כי "עד מותו נעשו כל הפעולות הרפואיות המתבקשות. הוא זכה לביקורים של הצלב האדום. 

ד"ר ליאב גולדשטיין, קרפ"ר שב"ס (איש רפואה), סיפר על הליווי הרפואי שקיבל העציר. "הוא התחיל שביתת רעב עם כניסתו למעצר ב-5 פברואר. רופאים חובשים ואחיות ביצעו מעקב אחריו. במהלך כל הימצאותו בשב"ס הוא סרב לחלוטין לשתף פעולה עם כל סגלי הרפואה הן של שב"ס והן חיצוניים. מערך הרפואה שלנו בנה מערכות רפואית למעקב אחריו.

נערכים להפרות סדר ופגיעה באנשי צוות, בן גביר וקטי פרי (ארכיון), צילום: דוברות שב"ס

"היה לו לחצני מצוקה וביקורי רופאים פעמיים ביום, כולל ביקור חובש כל שעה. כל ההסברים הרפואיים ניתנו בשפה העברית והערבית וכולם מתואמים. אין לנו ספק שהעצור היה מודע היטב למצבו לסכנות הקשורות לחיו

"בנוסף, למרות שלא שיתף פעולה הוא הופנה לפחות פעם בשבוע לחדרי מיון שונים של משרד הבריאות. בכל המקרים סרב לשתף פעולה ושוחרר לא לפני שהסכנות הוסברו לו והוא חתם שהוא מבין את מה שנאמר לו. אפשרנו באישור הנציבה ביקור של רופא צלב אדום ושל רפואת משפחה של רופאים מזכויות אדם גם הם ניסו לשכנע אותו להפסיק אבל גם להם לא שמע. ערב לפני מותו נבדק על ידי רופאה תורנית. בדיקת החובש האחרונה הייתה חצי שעה לפני מותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר