רס"ן ר', טייס קרב במיל': "אל תקראו לנו סרבנים, המצב בלתי אפשרי"

"זה לא עניין פוליטי, שומטים את הקרקע מתחת לרגליים שלנו" • "אנחנו מבקשים: תעצרו ותגיעו להסכמה"

טייסי חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל

"אל תקראו לנו סרבנים, אל תמחקו עשרים שנות שירות", הבהיר אמש רס"ן ר', טייס במילואים באחת מטייסות הקרב של חיל האוויר, המתנגד לרפורמה המשפטית ושנכח בפגישה בשבוע שעבר עם מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר.

"אני מאמין בכל ליבי שחשוב שאמשיך לטוס", אמר ר' ל"ישראל היום", "אבל אנחנו במצוקה, ואנחנו מביעים אותה בפני המפקד שלנו. זה ממש לא עניין פוליטי, מנסים לשמוט את הקרקע מתחת למגילת העצמאות".

בחיל האוויר נשמעו בימים האחרונים גם קולות אחרים, שמתנגדים למהלך שמובילים הטייסים במילואים, ואפילו מכנים אותו ניסיון להפיכה צבאית. על כך השיב רס"ן ר': "אני חלק מקבוצה, הלכנו בדרך לגיטימית של פנייה למפקד חיל האוויר כדי להסביר לו שאנחנו נמצאים בסיטואציה בלתי אפשרית".

ביום ראשון האחרון הודיעו 37 טייסים במילואים מטייסת הקרב 69 של חיל האוויר כי לא יתייצבו ליום אימון שנקבע להם ביום רביעי הקרוב. כפי שפורסם ב"ישראל היום", אנשי מילואים משתי טייסות קרב נוספות לפחות - אחת בבסיס תל נוף ואחת בבסיס רמת דוד - מאיימים לנקוט צעד דומה.

גלנט עם לוחמי המילואים, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

רס"ן ר' מציין בשיחה כי הוא מבין את הבעייתיות במהלך שהוא וחבריו מובילים. "הקרע החברתי משליך על הצבא פנימה. היתה עוצמה אדירה בכך שישבנו בפגישה עם המפקד, ששמע את אלה לאחר ששלח אותם לאורך שנים למשימות בכל מיני מקומות בעולם".

לדבריו, נכון לעת הזו אף אחד מהטייסים לא סירב להגיע למילואים, והסרבנות היא לא יותר מספין תקשורתי. "הסיפור עם 69 הוא פשוט ספין שיצא משליטה. אף אחד שם לא אמר שהוא מסרב לשרת. 37 טייסים רצו להיפגש ולדון ביניהם במצב, בודדים מהם זומנו באותו היום למילואים, אז הם ביטלו את הגעתם.

"גם אני מבטל מדי פעם את המילואים שלי מכל מיני סיבות. ואם מישהו מחליט שלא להגיע עוד למילואים - זו החלטה אישית שלו. לא הגענו עדיין לסרבנות", מוסיף ר'. "אנחנו מבינים את המשמעות של הדברים, ולכן מתנהלים בזהירות ובצניעות גדולה".

לדברי ר', חבריו הטייסים במילואים עושים הכל כדי לא להגיע למצב שבו רבים מהם לא יתייצבו לשירות המילואים. "יש אנשים שבכל מקרה יגיעו למילואים, יש טייסים גם בדיקטטורות".

ומה לגבי הטענה שאתם מפעילים מניפולציות על המערכת?

"אנחנו לא משתמשים בכוח שלנו כטייסי קרב כדי להעביר מסר, מותר לנו לפנות למפקדים שלנו. אף אחד מאיתנו לא רוצה להפסיק לשרת, אלא להמשיך לשרת את המדינה שנים רבות. אנחנו בסך הכל מבקשים שיעצרו רגע, ושיגיעו להסכמה רחבה".

אם הרפורמה המשפטית תעבור במתכונתה, האם תפסיק להתייצב לשירות מילואים?

"אני לא מסוגל לדמיין בכלל מצב כזה. אם יגיע הרגע, כל אחד יצטרך לקבל החלטה אישית עם עצמו. באופן אישי, אני לא יודע מה אני אחליט, אבל אני אופטימי לגבי הגעה להסכמות".

מכתב המפקדים

בתוך כך, מחאת הטייסים ממשיכה לעורר דאגה רבה במערכת הצבאית והפוליטית. הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, צפוי להיפגש היום עם מפקדים וטייסים מכמה טייסות שונות בחיל האוויר.

בכוונת הטייסים להפציר ברמטכ"ל כי יפעיל את כל כובד משקלו בקרב הדרג המדיני, ולהביע את דאגתם על כך שהחלשת בג"ץ עלולה להותיר אותם ללא הגנה משפטית מול דעת הקהל הבינלאומית ובבתי הדין.

אתמול שיגרו מפקדי חיל האוויר לדורותיו מכתב לרה"מ בנימין נתניהו ולשר הביטחון אלוף (מיל') יואב גלנט: "אנו מגבים את מפקד חיל האוויר ואנשיו בעת הקשה הזו, ופונים אליך בבקשה לעצור ולמצוא פתרון למצב המתהווה". על המכתב שנשלח חתומים האלופים (מיל') עמיקם נורקין, אמיר אשל, אליעזר שקדי, ועוד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הסרבנות תתפשט ותהפוך לשיטה" (ארכיון), צילום: לע"מ

נתניהו: "גידולי פרא"

רה"מ בנימין נתניהו נאם אמש בטקס הקראת מגילת אסתר עם לוחמי החטיבה הטקטית של מג"ב בבית חורון, והביע התנגדות נחרצת לאיומי הסרבנות. "איננו נלחמים בשדה הקרב כדי לבחון את הדעות הפוליטיות של אחינו. דווקא בחג הפורים צריך לזכור את עקרון האחדות. אני משוכנע שנתגבר על המשבר, אבל הזרעים יכולים להצמיח גידולי פרא".

נתניהו על רקע מכתב הטייסים: "אין מקום לסרבנות" / לע"מ

בתגובה פרסם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בחשבון הטוויטר: "מי שרוצה להוציא פוליטיקה מהצבא - לא עושה פוליטיקה בצבא. הסרבנות היא קודם כל שלך, נתניהו".

בהכנת הידיעה השתתפה שירית אביטן כהן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר