בן גביר סגר שתי מאפיות בבתי הכלא שסיפקו פיתות למחבלים

השר לביטחון לאומי נחרד לגלות: אסירים ביטחוניים מייצרים פיתות טריות לעצמם בתוך בתי הכלא • "מה זה הלאפות האלה? פשוט השתגענו", הוא זעם • גורמי שב"ס: זה קיים כבר 17 שנה, מאז שהאחריות לבתי הכלא הועברה מצה"ל אלינו

אסירים ביטחוניים בכלא (להמחשה), צילום: GettyImages

בדרך להסלמה? השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הורה לשב"ס לסגור מיידית מאפיות שפעלו בתוך שני בתי כלא ביטחוניים וסיפקו מדי יום פיתות טריות למחבלים. "מה זה הלאפות האלה? השתגענו, פשוט השתגענו", זעם בן גביר כשנודע לו על קיומן של המאפיות, בשיחה סגורה שפרטיה הגיעו לידי "ישראל היום".

עם כניסתו לתפקיד, הבהירו גורמים המצויים במגע עם האסירים את חששם שהשר החדש יפעל להרעת התנאים.

ואכן, בסביבת השר טוענים כי בכוונתו להביא לדיון בקבינט את דו"ח קעטבי, שבו לפחות 20 המלצות כיצד ניתן להחמיר את תנאי המחיה של המחבלים בכלא, בהקדם האפשרי.

הסוף לפיתות בבתי הכלא הביטחוניים? (להמחשה), צילום: קוקו

מה שבן גביר לא ידע אז הוא שבבתי הכלא הביטחוניים "רמון" ו"קציעות" פועלות מאפיות, שבהן מייצרים האסירים את הפיתות בעצמם ולעצמם.

לדברי גורם שנכח בדיון, הדבר עורר את חמתו של השר. "מה זה, שכונת התקווה בכלא?", אמר בזעם, בשיחה שפרטיה לא הוכחשו. "לא ייתכן שמחבלים שפלים יזכו לפריבילגיה כזו, ואפילו יותר מכל אזרח אחר. איך יכול להיות שרוצחים עם דם על הידיים מקבלים כל יום לאפה, מה זה האבסורד הזה?".

בעקבות הגילוי שוחח בן גביר עם נציבת שב"ס, רב־גונדר קטי פרי, והורה לסגור לאלתר את המאפיות. תחילה נסגרה המאפייה בכלא נפחא, ולאחרונה נסגרה גם זו שבכלא קציעות.

"מה זה, שכונת התקווה בכלא?", בן גביר זעם על מאפיות האסירים הביטחוניים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"אפס סובלנות"

"דין מי שרצח יהודי אינו כדין אסיר פלילי", אמר השר בישיבה, "אסיר ביטחוני צריך לקבל את המינימום על פי החוק, ויש לנקוט כלפיו אפס סובלנות".

גורמים בשב"ס אמרו ל"ישראל היום" כי סיפור הפיתות החל כבר לפני 17 שנה בכלא מגידו, כשהאחריות לבתי הכלא עברה מצה"ל לשב"ס, ומאוחר יותר נפתחה מאפייה גם בכלא אשל.

הגורמים התקשו להסביר מדוע האסירים מקבלים פיתות חמות מדי יום, אך אמרו כי סיבת קיומן של המאפיות היא כלכלית, של חיסכון שנתי בסך כ־1.5 מיליון שקלים, כמו גם ביטחונית - למניעת הברחות באמצעות המאפים.

אכן, השר לביטחון לאומי הורה לסגור מאפיות פיתות בבתי הכלא הביטחוניים רימון וקציעות, שהופעלו על ידי מחבלים הכלואים בבתי הכלא הללו וסיפקו פיתות טריות למחבלים בכלא.

מטעם בן גביר נמסר הבוקר (רביעי): "מדיניות השר היא שיש למנוע הטבות ותפנוקים למחבלים הכלואים בישראל, למנוע מהם 'הטבות' שניתן למנוע על פי חוק ובוודאי שיש למנוע מהם זכויות שמשום מה יש רק למחבלים ולא לאסירים פליליים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר