מחקר: הריסת בית מחבל אורכת כשלושה חודשים

על פי תוצאות מחקר של תנועת "אם תרצו", למשך הזמן הנדרש להרוס בתי מחבלים יש חשיבות • משיכת הזמן – בעיקר גלל עתירות שמגישים ארגוני שמאל • "גרירת הרגליים תעלה לנו בעוד הרוגים"

הריסת בית מחבל (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

100 ימים, זה הזמן הממוצע שלוקח, לכוחות הביטחון להרוס בית של מחבל – כך עולה ממחקר חדש של תנועת "אם תרצו". המחקר ניתח עשרות פיגועים רצחניים שאירעו בשנים האחרונות, בהתבסס על נתונים של ארגון "המוקד להגנת הפרט". מסתבר שהזמן, מהרגע שבו אירע הפיגוע ועד הרגע שבו הורסים למחבל את הבית, מתארך בעקבות עתירות שמגישים מנגד ארגוני שמאל. לטענת עורכי המחקר, המגמה הזאת עלולה לפגוע באפקטיביות של יצירת ההרתעה.

למשך הזמן הנדרש להרס בתי מחבלים יש חשיבות רבה. מפסקי הדין בנושא עולה כי קידום ההרתעה באמצעות הריסת בתי מחבלים מחייב ביצוע ההריסה בסמוך ככל האפשר למועד הפיגוע, כך שהזיקה בין הפיגוע להריסה תהיה ברורה. "התכלית ההרתעתית מחייבת כי השימוש בתקנה ייעשה בסמוך ככל הניתן למועד אירוע הטרור שבגינו נדרשת הפעלתה", נקבע בעבר בבג"ץ.

בשנת 2022 בוצעו 21 פיגועי טרור בהם נרצחו 31 אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. בפיגועים היו מעורבים 20 מחבלים. מערכת הביטחון הוציאה בגינם עשרה צווי החרמה והריסה, עליהם הוגשו 11 עתירות לבג''ץ. תשע מהעתירות הוגשו על ידי "המוקד להגנת הפרט" ועתירה נוספת הוגשה על ידי "מרכז ירושלים לזכויות אדם". המשמעות היא ש־91 אחוזים מהעתירות נגד הריסות בתי מחבלים בשנה החולפת מומנו על ידי ארגונים שפועלים בתמיכה מסיבית של מדינות זרות.

להוציא מהר את צו ההריסה

משך הזמן הארוך ביותר להריסת בית בשנה החולפת (165 ימים) היה בעקבות הפיגוע הקשה שאירע בתל אביב בחודש מרץ האחרון - אותו ביצע המחבל רעד פתחי חאזם. הזמן הקצר ביותר היה לאחר רצח חמשת הישראלים בפיגוע בבני ברק על ידי דיא חמארשה (65 ימים). מדובר בפער משמעותי ללא כל ספק.

הריסת בית המחבלים, צילום: דובר צה"ל

בהשוואה לאשתקד עולה כי חלה עלייה של 16 אחוזים במשך הזמן עד הריסת בית מחבל בשנה החולפת, ו־40 אחוזים לעומת שנת 2020. ב"אם תרצו" להוציא במהירות את צו ההריסה - שלעיתים לוקח יותר מחודש. כמו כן, לצמצם משמעותית את משך הטיפול בנושא בבית המשפט העליון – מרגע הגשת עתירה נגד ההריסה ועד פקיעת הצו הזמני שמקפיא את ההריסה. כמו כן הם קוראים לקבוע תקנות שיאסרו על ארגונים שעיקר מימונם מישויות זרות לייצג באופן עקיף או ישיר את משפחות המחבלים, על מנת למנוע מעורבות של מדינות זרות במדיניות הביטחונית של מדינת ישראל.

"תמונה מזעזעת"

"התמונה העולה מהדו''ח מזעזעת", אומר ראש אגף מחקר ומדיניות בתנועת "אם תרצו", אלון שוורצר. "ארגונים במימון ממשלות זרות משבשים את מדיניות הביטחון וההרתעה המבצעית של צה''ל באמצעות מבול עתירות לבג''ץ. יתרה מכך, אין ספק שמן הדו''ח עולה גם מגמה חמורה של סחבת ביטחונית, ככל הנראה כתוצאה מגדרות וסייגים שמערכת הביטחון שמה על עצמה. גרירת הרגליים ומשיכת הזמן רק תעלה לנו בעוד הרוגים. אנו מקווים ששר הביטחון הנכנס, יואב גלנט, ושר המשפטים, יריב לוין, ייטיבו לפעול מקודמיהם בנושא ויציג מדיניות תקיפה הרבה יותר בנושא".

מנכ"ל ארגון בצלמו, שי גליק, מסר: ''הרס בתי מחבלים הוא כלי חיוני ביותר למניעת פיגועים והצלת חיי אדם. לצערנו הכלי סורס וכיום למשל לא הורסים בתי מחבלים ש'רק' פצעו. אנחנו קוראים לשר הביטחון החדש ויו"ר וועדת חוץ וביטחון לשנות דיסקט ולהורות על הרס מהיר שלם ומידי של כל בית מחבל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר