מהפכה בדרך לכנפיים: תהליך המיונים לקורס הטיס של חיל האוויר משתנה

צה"ל מקשיח את הקריטריונים במיונים, ובמקביל מקצר את משך המיונים כדי לאפשר למועמדים להתמיין ליחידות נוספות • נקבעה מכסת מינימום לנשים

מסיימי קורס טיס 180 (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

מהפכה במיונים לקורס הטיס של חיל האוויר: צה"ל מקשיח את הקריטריונים במיונים לקורס טיס, ובמקביל מבטיח לקצר מאוד את משך המיונים כדי לאפשר למועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) שלא "ליפול בין הכיסאות" ולאפשר להם להתמיין ליחידות נוספות. כך נודע ל"ישראל היום". למרות צמצום מספר המתמיינים הכולל לקורס טיס, נקבעה מכסת מינימום לנשים, וזימונן למיונים יתבצע בשלב הרבה יותר מוקדם.

התקווה בחיל האוויר היא שכתוצאה מכך גם המלש"בים ירוויחו, ולא יצטרכו להמתין יותר משנה בתהליך המיון המפרך, וגם הצבא יצליח ליהנות מכך שהגברים יתמיינו ליחידות נוספות, ובמקביל, יותר נשים מתאימות יתחילו את הליך המיונים.

מנתוני צה"ל עולה כי בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר המתמיינים לקורס טיס. אם בשנת 2018 הגיעו למיונים כ־8,000 מלש"בים מדי שנה, הרי שב־2022 הגיעו כבר 14,000 מלש"בים למיונים, וגם המספר הזה יכול היה להיות גבוה יותר אם חיל האוויר לא היה מגביל את מספר המתמיינים בשל העומס הרב על מערכת המיון. העלייה המשמעותית נובעת בעיקר מהגידול הטבעי באוכלוסייה ומעלייה חדה במספר הבנות שניגשות למיונים.

הקריטריונים משתנים, צילום: דובר צה"ל

לא לפספס תפקידים אחרים

תהליך המיון לטיס ארוך במיוחד ויכול גם להימשך שנה ושלושה חודשים. מכיוון שטיס נמצא במקום הראשון בסדר העדיפויות לגיוס בצה"ל, מלש"בים בעלי נתוני איכות גבוהה מאוד כמעט שלא היו יכולים להתמיין למקצועות נוספים במשך כל אותה תקופה, ואם בסופו של דבר לא היו מתקבלים לקורס, הם היו מפספסים אפשרות להתמיין למקומות איכותיים נוספים ומתגייסים ל"צבא הגדול". כתוצאה מכך, גם הצבא היה "מפספס" את היכולת להשתמש בכישוריהם במקומות הנדרשים לכך.

החשש של צעירים מפני משך המיון הארוך, הסיכויים הקלושים לעבור אותו והסיכויים הגבוהים לפספס תפקידים נחשקים אחרים בצה"ל הביאו לא מעט מלש"בים בעלי איכויות גבוהות מאוד לעשות כל שביכולתם כדי להימצא לא מתאימים.

במסגרת השינוי הנוכחי, בחיל האוויר מבטיחים "לשחרר" את המלש"בים מתהליך המיון בשלב מוקדם הרבה יותר, ולהודיע לרובם המכריע אם עברו את מרבית השלבים לקבלה עד תחילת כיתה י"ב.

סיום קורס טיס, צילום: דודו גרינשפן

כדי להקל על העומס שבמיון אלפי מלש"בים, נקבעה מכסה של מספר מתמיינים שאין לחרוג ממנו: 10,000 מתמיינים בשנה, 5,000 בכל אחד משני הגיבושים לקורס. כדי שלא לפגוע בנשים, נקבעה מכסת מינימום למיון נשים.

כמו כן, המיונים יתקיימו בשלבים מוקדמים יותר, וכ־70%-65% מהמתמיינים ינשרו מהתהליך כבר בתוך חצי שנה, עד תחילת כיתה י"ב. לשם כך, בין היתר, ניתקו בחיל האוויר בין שלב מבחני הכושר ומבדק הסימולטור,  שיתבצעו בכיתה י"א לרוב, לבין שאלוני האישיות שימולאו רק בכיתה י"ב. כמו כן, בדיקות רפואיות מקיפות יתקיימו רק לאחר הגיבוש, מתוך מחשבה שאין טעם לבצע מבדקי בריאות מקיפים לאלפי מתמיינים לקורס כשבסופו של דבר כל מחזור קורס טיס נפתח עם פחות מ־300 צעירים.

במקביל, צה"ל ירחיב את מגוון המקצועות שאליהם יכול מלש"ב להתמיין במקביל לקורס טיס, ואף יאפשר לו "מצנח זהב" לתפקיד גם אם ינשור מקורס הטיס לאחר שנה מרגע גיוסו. בנוסף, בניגוד לעבר, מועד הגיבוש לסיירת מטכ"ל יהיה רחוק מספיק ממועד הגיבוש לקורס טיס, כך שמלש"ב יוכל לגשת לשניהם אם ירצה בכך.

להגדיל את מספר הנשים

גם בנוגע לנשים בקורס טיס חל שינוי משמעותי. מאז פתיחת קורס טיס לנשים, אי אז בסוף שנות ה־90, רק 73 נשים הצליחו לסיים אותו בהצלחה ולענוד את כנפי הטיס הנכספות. מהן, רק 6 סיימו כטייסות קרב.

בניגוד לגברים, נשים צריכות להתנדב לקורס טיס, ואין חוק שמחייב אותן להגיע למיונים הראשוניים. בעשור האחרון מנסה חיל האוויר להגדיל את מספר הנשים שמגיעות למיונים של קורס הטיס ושמסיימות אותו בהצלחה. לצורך כך, החיל מקיים כבר שנים כנסים למלש"ביות ויוצר איתן קשר לפני הגיוס. מסיבות רבות כמו הבניה חברתית או תחושת מסוגלות נמוכה, יכולת הנשים להתמיין לתפקידים במקביל לקורס טיס והעובדה שהזימון למיונים לקורס היה מגיע אליהן לא בסמוך לצו הראשון - רבות בעלות נתונים גבוהים ומתאימים לקורס טיס כלל לא היו מתחילות את התהליך.

רק 6 סיימו כטייסות קרב בעבר, צילום: דובר צה"ל

במחלקת חות"ם (חוגרים, תכנון ומקורות) בחיל האוויר הבינו שכדי לגרום ליותר נשים מתאימות להגיע לקורס, חייבים לשנות את השיטה. במסגרת השינוי ישלח חיל האוויר לצעירות זימונים לקורס טיס בשלב הרבה יותר מוקדם, ולא רק לאחר יום המא"ה, כדי שהן יוכלו להתחיל את הליך המיון לקורס עוד לפני שהן בעיצומו של תהליך קבלה לתפקיד יוקרתי אחר. בחיל מקווים ששינוי זה, בנוסף למכסת המינימום למיון נשים בקורס טיס, יגרמו לנשים רבות יותר להגיע למיונים מבלי לחשוש כי יפסידו תפקיד טוב שהסיכויים להתקבל אליו גבוהים יותר.

בחיל מקווים כי כתוצאה מכך יגדל מספר הנשים שמסיימות בהצלחה את קורס הטיס, והצבא כולו ירוויח - גם מכך וגם משחרור מלש"בים שלא יתקבלו לקורס טיס וימשיכו למיונים נוספים בצבא.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר