מעקב אחר מתיישבים ודירוג יחידות צבאיות: המדריך של פעילי השמאל הקיצוני

חוברת ארגון השמאל ISM שהגיעה ל"ישראל היום" מכילה דירוג יחידות צבאיות לפי אגרסיביות, מעקב אחר לוחמים והמלצה לנסות להפריע לעבודת המשטרה והצבא • הפעילים מונחים להיות חשאיים ולהסתיר את זהותם בכל מחיר: "אם פושטים על דירה שלכם, יש להיפטר מהמדריך במהירות!"

הארגונים עוקבים אחרי פעילות צה"ל בשטחי יהודה ושומרון, צילום: רויטרס

המדריך המסווג של פעילי השמאל הרדיקלי נחשף לראשונה, ומעלה חשש כבד לגבי הסכנה כלפי ישראלים אם והוא יגיע לידי מחבלים. בחוברת של ארגון השמאל ISM, שהגיעה לידי "ישראל היום", מסבירים לפעילים בחברון כיצד יש לפעול במקרה שחיילי צה"ל מנסים להיכנס פנימה. "אם פושטים על דירה, קודם כל היפטר מהמדריך הזה במהירות! אסור שזה יגיע לידי הצבא. ניתן לבעוט את דלת העץ פנימה בתוך פחות מדקה". הסיבה לכך היא התוכן הרגיש שנמצא במסמך - שצריך להטריד כל אחד.

המסמך חושף לראשונה כיצד עוקבים פעילי השמאל הרדיקלי אחר לוחמי צה"ל ומתיישבים ומתעדים אותם בחברון, נתונים שעלולים להעמיד ישראלים בסכנה ברורה ומיידית. כך, ציינו הפעילים לגבי עופר אוחנה שנפצע קשה בפיגוע במוצ"ש, שני מספרי לוחיות זיהוי של אמבולנסים שבהם הוא נוהג - מידע שיכול להיות שימושי ביותר עבור מחבלים.

עופר אוחנה, ב-2016, צילום: יוסי זליגר

חומר ריגול

בכל שנה מגיעים לחברון, אולי העיר המתוחה ביותר בעולם, עשרות פעילים בינלאומיים. מטרתם הרשמית היא לשמור על הסדר ולמנוע הפרת זכויות אדם. בפועל, פעמים רבות הם משתפים פעולה עם הפלשתינים באופן מלא. המסמך, שנכתב ב־2017, ואשר הגיע לארגון "עד כאן" על ידי סוכנת חשאית שהוחדרה לארגון, הוא מסמך מודיעיני לכל דבר, שנועד רשמית להדריך את הפעילים הבינלאומיים שמגיעים לחברון.

לאורך 56 עמודים מפרקים פעילי הארגון, שבין היתר רייצ'ל קורי היתה מהפעילות הבולטות בו, את פעילות כוחות הביטחון והמתיישבים בחברון. בין היתר, יש תיאור מחסומים לפרטי פרטים, כולל נקודות חוזקה וחולשה, תיאור בסיסים, כולל צילומים, ודירוג לוחמי צה"ל ושוטרים לפי מידת "הסכנה שלהם". מתיישבים שעלולים לעורר בעיה, לטענת הפעילים, ונחשבים "אלימים", מתועדים ומתוארים. מדובר בחומר ריגול לכל דבר ועניין, שאולי נכתב כביכול במסווה של מדריך לפעיל זכויות אדם, אולם אם יגיע למחבלים, הוא עלול לסכן את חיי ישראלים באופן ברור ומיידי.

רייצ'ל קורי, הייתה פעילה בולטת בארגון, צילום: GettyImages

לעקוב אחר צה"ל

בפרק דרישות החובה מונחים הפעילים: "אתם צריכים נכונות לדבר עם חיילים ולהתעמת איתם. זה חובה בחברון. עליכם להכיר את המתנחלים הקולוניאליים הבלתי חוקיים ואת האיום הפוטנציאלי שלהם לפלשתינים. תעקבו אחר כל פלישת מתנחלים. צייצו, צלמו תמונות או וידאו, כתבו דו"ח". הדו"חות, מסבירים הכותבים, יועברו לארגוני שמאל אחרים.

הפעילים מונחים להגיע לבתי ספר ולאירועים גדולים ולעקוב אחר פעילות צה"ל. במקרה שאדם נעצר, עליהם לעקוב אחריו ולנסות להפריע לעבודת המשטרה והצבא: "אם ילד או מבוגר נעצר, נסה לברר את השם והגיל שלו ועקוב אחריו לתחנת המשטרה. נסה לקבל מידע. גם אם אתה גורם לשוטר לצעוק עליך זה טוב, כי הוא יפלוט מידע".

בעוד הפלשתינים מתוארים באופן שיטתי כמסכנים וכנפגעים, ההתעלמות מהסכנה הברורה לחיי מתיישבים והזלזול בה ברורים. הירידה לפרטי היחידות השונות מדהימה ומטרידה כאחת. הפעילים מצרפים לדו"ח את סמלי יחידות החי"ר שמגיעות למקום ומתארים מי בעייתי יותר ומי פחות, בעיניהם. כך, לגבי גולני הם מציינים כי הם "מפורסמים בהתנהגות התוקפנית שלהם כלפי פלשתינים. גולני ידועים כגרועים ביותר כלפי פלשתינים".

משמר הגבול ביו"ש. "הם יכולים להיות די כועסים או מפחידים", צילום: רויטרס

לגבי לוחמי חטיבת כפיר, הם טוענים כי הם "מאומנים להיות כוחות מיוחדים", ומתעדים כיצד לוחם כפיר עוצר פלשתיני. "בנוגע למג"ב", הם מתריעים, "הבחורים האלו יכולים לעצור אותך, אז תיזהר איתם. הם יכולים להיות די כועסים או מפחידים". גם יחידת יס"מ זוכה לתיאור מפרגן: "מדובר ביחידת הלוחמה בטרור. היא צברה מוניטין של מעצר פלשתינים תוך שימוש בברוטאליות מופרזת".

"ארגון חצי צבאי"

החשאיות שנוקטים הפעילים בנוגע לפעילותיהם מטרידה ומעלה תהיות. הם מונחים להסתיר את זהותם בכל מחיר: "אל תהיו ידידותיים, אל תדברו איתם, לעולם אל תגידו שאתם עובדים עם ISM. אתם כאן בביקור, בטיול או תיירים".

בזמן מעצר, הם מונחים להסתיר כרטיסי זיכרון: "גרביים הם מקום טוב להסתיר כרטיסי זיכרון בזמן פשיטה". במסמך יורדים גם לפרטים בנוגע לשימוש בנשק: "הצבא הישראלי פושט בקביעות על בתים בחברון. התירוץ שלהם הוא שהם מחפשים נשק או מחבלים. הם שודדים בתי משפחה פלשתינים, הורסים פריטים סנטימנטליים ועוד".

"גרביים הם מקום טוב להסתיר כרטיסי זיכרון". פעילות ארגון ISM, צילום: ISM

פרק מיוחד מוקדש למתיישבים בולטים ביישוב היהודי בחברון. "באל־חליל יש מתנחלים פנאטיים מאוד, מרושעים ובלתי צפויים". את אחת מהמתיישבות הם מגדירים כ"אגרסיבית מאוד, לעיתים קרובות תוקפת אנשים עם הרכב שלה כדי לדרוס אותם".

אחד המתיישבים הוא עופר אוחנה, שנפצע קשה בפיגוע בחברון במוצ"ש. הם טענו כי הוא "נוהג להטריד, לקלל ולמנוע טיפול רפואי מפצוע". בחלק מהמקרים הם מתארים באילו כלי רכב נוהגים המתיישבים, כולל מספר לוחית הזיהוי.

גלעד אך, צילום: אריק סולטן

"ארגון ISM הוא ארגון חצי צבאי אשר מגייס פעילים, שולח אותם לישראל ואוסף מידע מפורט", אומר מנכ"ל ארגון "עד כאן" גלעד אך. "הארגון פועל בצורה אינטנסיבית כדי להבאיש את ריחה של ישראל תוך העברת מידע כוזב לכלי תקשורת, וכל זאת במימון חמאס אירופה ותנועת האחים המוסלמים. לישראל אסור להתעלם מהקשרים בין ארגוני הטרור ל'ארגוני זכויות האדם'. את ISM יש להוציא מחוץ לחוק ולגרש את פעיליו מישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר