צה"ל מודה: סבירות גבוהה שהעיתונאית שירין אבו-עאקלה נהרגה מאש חיילינו

התחקיר הצבאי שנעשה על ידי צוות ייעודי מצא כי ייתכן והעיתונאית נפגעה בשוגג מירי צה"ל • יחד עם זאת מסייגים כי עדיין קיים סיכוי שאבו-עאקלה נהרגה מאש חמוש פלשתיני • צה"ל: "יודגש ויובהר כי לאורך כל האירוע, אש חיילי צה"ל כוונה ונועדה לפגוע במחבלים שירו על כוחותינו" • הרשות הפלשתינית: "התחקיר - ניסיון נוסף לברוח מאחריות"

תמונתה של שירין אבו עאקלה בבית לחם, צילום: אי.פי.אי

כמעט ארבעה חודשים לאחר מותה של עיתונאית אל-ג'זירה, שירין אבו-עאקלה, צה"ל מודיע כי מתחקיר האירוע הסופי עולה כי קיימת סבירות גבוהה יותר שהעיתונאית נהרגה מאש חייל צה"ל, אם כי עדיין קיים סיכוי שהיא נהרגה מאש חמוש פלשתיני. ברשות הפלשתינית אומרים בתגובה כי התחקיר הוא "ניסיון ישראלי חדש לברוח מאחריות להריגתה".

על פי הודעת הצבא, "לאחר סדרת התחקירים שבוצעו על-ידי צוות ייעודי, עולה כי לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי על-ידי מי נורתה שירין אבו עאקלה, אולם סבירות גבוהה יותר כי שירין נפגעה בשוגג מירי צה"ל שבוצע לעבר מי שזוהו כחמושים פלשתינים, וזאת תוך כדי קרב במהלכו נורה לעבר חיילי צה"ל ירי מסיבי, חסר הבחנה ומסכן חיים". עוד הוסיפו בצה"ל כי "יודגש ויובהר כי לאורך כל האירוע, אש חיילי צה"ל כוונה ונועדה לפגוע במחבלים שירו על כוחותינו. אפשרות נוספת שנותרה בעינה היא כי שירין אבו עאקלה נפגעה מירי חמושים פלשתינים". 

תיעוד ממצלמת הגוף של הלוחמים סמוך לתקרית שבה נהרגה שירין אבו עאקלה // דובר צה"ל

ברשות הפלשתינית אומרים כי דו"ח ממצאי צה"ל בעניין אבו עאקלה הוא "ניסיון ישראלי חדש לברוח מאחריות להריגתה". דוברו של יו"ר הרשות הפלשתינית, נביל אבו רדינה, מסר בתגובה לפרסום הדו"ח כי "כל העדויות, ההוכחות, והתחקירים שבוצעו הראו שישראל היא שביצעה את הפשע, והיא שהרגה את שירין, ועליה לשאת באחריות". הוא הוסיף שההנהגה הפלשתינית תמשיך לעקוב אחר התיק יחד עם כל הגורמים הבינלאומיים. 

התחקיר הסופי בפרשה הוצג בימים האחרונים לרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, על-ידי מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. בצה"ל לא נתנו הסבר משכנע לסיבה שבגינה שינה הצבא את גרסתו, ובמקום לטעון כי קיים סיכוי שווה לכך שהיא נהרגה מאש חמוש פלשתיני או מאש חייל צה"ל, כעת הטענה היא שקיימת סבירות גבוהה יותר שהיא נהרגה מאש צה"ל.

קצין בכיר ששוחח היום (שני) עם הכתבים הצבאיים נשאל בנושא, וענה כך: "המסקנות הראשונות שהצגנו לרמטכ"ל, שבוע או שבועיים אחרי האירוע לאחר התחקירים הראשוניים, הן אותן מסקנות. מאז דייקנו את הדברים. ניסנו גם להשיג דברים שלא השגנו, כמו הקליע. חקרנו והגענו הגענו למסקנות דומות לראשונות". והוא הוסיף: "בסוף זו סבירות גבוהה יותר – אתה מנתח ועושה קלקולציה ולא רוצה להתחמק. האם יכול להיות שחמושים פלשתינים עשו את זה? יכול להיות".

אבו עאקלה נהרגה ב-11 במאי השנה, במהלך פעילות של יחידת "דובדבן" בנפת ג'נין למעצר מבוקשים. הפעילות התקיימה במרחב אורבני צפוף מאוד, ובצה"ל ציינו כי במהלכה נורה ירי "נרחב וחסר הבחנה על-ידי חמושים פלשתינים לעבר לוחמי צה"ל, כולל בזמן ובמרחב בהם נהרגה העיתונאית, לצד השלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים". לקראת סיום הפעילות, כשהכוחות היו בדרכם החוצה, התקבל דיווח על הפגיעה בעיתונאית.

מיקום כלי הרכב של כוח צה"ל, צילום: דובר צה"ל

לפי הקצן הבכיר, "הלוחמים היו בתוך רכב ממוגן. ירו עליהם ממספר כיוונים, לפחות משלושה כיוונים, יש פגיעות ברכבים והם מרגישים את הפגיעות ברכבים כשהם ממתינים לכוחות שיוצאים החוצה. בזמן זה הלוחמים משיבים באש לעבר מספר מקומות כשהם מזהים אש שנורתה לעברם. ייתכן שבאחד האירועים הללו חייל צה"ל ירה ופגע בשירין". לדבריו, "מהמסקנה של התחקיר עולה שאף לוחם צה"ל לא כיוון לעבר בלתי מעורב, לעבר עיתונאית, ופגע בה". לדבריו, "הירי היה בין כוונות למרחב שממנו נורתה אש לעבר החיילים. יכול להיות שהיה שם זיהוי שגוי".

פגיעות ירי פלשתיני בכלי רכב צה”ליים במהלך פעילויות בג’נין, צילום: דובר צה"ל

בעקבות מותה תחקר צה"ל את האירוע ואף הקים צוות ייעודי בראשות אלוף משנה מני ליברטי לתחקר את האירוע. מסקנות ראשוניות מתחקיר הביניים הוצגו לרמטכ"ל מייד לאחר האירוע, ומהן עלה כי לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שממנו נפגעה ונהרגה אבו-עאקלה.

במסגרת התחקירים המעמיקים תושאל כוח צה"ל שהיה מעורב בתקרית, בוצע ניתוח כרונולוגי של מהלך האירועים, ניתוח הסאונד בזמן אמת, ניתוח בזירת האירוע וניתוח מרחבי הירי, לרבות הדמייה של השטח. כן נבחנו ממצאים פורנזיים ובליסטיים שונים מהזירה, לרבות מידע שהוצג על-ידי גופי תקשורת בינלאומיים. ב-2 ביולי, לאחר הפצרות, הועבר לבדיקה הקליע שפגע באבו עאקלה, אך בשל מצבו בדיקתו לא שפכה אור על הפרשה.

עם השלמת התחקיר הועברו כל חומרי החקירה לידי הפרקליטות הצבאית. בפני הפרקליטה הצבאית הראשית הוצג ניתוח מפורט של הממצאים שנאספו. לאר בחינת האירוע מצאה הפרקליטה הצבאית הראשית שבנסיבות המקרה לא קיים חשש לביצוע עבירה פלילית שמצדיק פתיחה בחקירת המשטרה הצבאית.

שירין אבו-עקאלה, צילום: AFP

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, שקיבל את מסקנות צוות התחקיר, מסר: "מותה של שירין אבו-עאקלה הוא אירוע מצער. האירוע התרחש במהלך פעילות מבצעית לסיכול טרור פלשתיני, המבקש לפגוע באזרחי מדינת ישראל. הכתבת שהתה בזירה מאוימת בעיצומה של לחימה שנמשכה קרוב לשעה. במסגרת הלחימה ירו המחבלים הפלשתינים ירי כבד שסיכן את חיילי צה"ל ובכלל זה ירי חסר הבחנה לכל עבר. צה"ל פועל במקומות המורכבים ביותר ביהודה ושומרון מידי יום ומוכיח רמת ביצוע מקצועית וערכית גבוהה ביותר, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל משקיע בכך מאמצים גדולים, ובתוך כך פועל לאפשר סיקור עיתונאי וחופש עיתונות. המחבלים הפלשתינים מסתתרים בתוך אוכלוסייה, ופעמים רבות פועלים בחסות האוכלוסייה הפלשתינית ומסכנים אותה באופן קבוע. זהו אתגר לכוחות צה"ל, אך חובתנו המקצועית והמוסרית לפגוע בטרור ולסכל אותו בכל מקום, וחובתנו לממש את ייעודנו – הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה."

הלוויית העיתונאית הפלשתינית שירין אבו עאקלה, בירושלים, צילום: אורן בן חקון

בשיחה עם הכתבים נשאל הקצין הבכיר על הכמות הגדולה יחסית של ההרוגים הפלשתינים מתחילת השנה, במיוחד אם משווים זאת לשנה שעברה. הקצין הבכיר הודה כי כמות ההרוגים אכן משפיעה על רמת האלימות הגבוהה. "השנה היא מאוד אלימה. איני סבור שהיד של לוחמי צה"ל קלה על ההדק. הסיבות להרג ב-90 ומשהו אחוז מהמקרים מאוד מוצדקות. אבל אין ספק שזה אחד הפרמטרים שמוסיפים ל(אלימות) שיש בשטח, אין ספק שזה משפיע על השטח". לדבריו, "הייתי שמח להימנע מלהרוג פלשתינים. אני לא הולך להרוג בלילות. יש ירידה באפקטיביות של מנגנוני הביטחון הפלשתינים בנוגע לשטח. גם מבחינת פשיעה, גם מבחינת חוק וגם מבחינת סדר וטרור. יש מקומות שהם פחות פועלים וזה מהווה מקור לטרור לצמוח בו. אנחנו פועלים המון נגד אמל"ח ומתחילת 'שובר גלים' עד היום המחיר של תחמושת ביו"ש עולה פלאים. זה הרבה יותר יקר, אבל עדיין קיים בשטח".

מיש דין נמסר בתגובה לתחקיר הצבא: "התחקיר לא מספק תשובות לירי ממנו נהרגה שירין אבו עאקלה. בחודשים האחרונים הצבא הוכיח שאיננו מסוגל לחקור את התקרית, בין אם בהצהרות שקריות ובין אם בפעולות אקטיביות לטשטוש האמת. התחקור הוא אינו יכול להוות תחליף לחקירה פלילית. אף על פי כן ב-72% מכלל התלונות על עבירות חיילים לא נפתחת חקירה וכך גם במקרה של אבו עקלה. סגירת התיק ללא חקירה שתקבע האם הירי והפגיעה היו מוצדקים היא חמורה ומהווה עוד נדבך בשרשרת הטיוח. לכן אנו דורשים פתיחה של חקירה בינלאומית בלתי תלויה היכולה להביא לחקר האמת".

השתתפה בהכנת הידיעה דנה בן שמעון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר