הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט: "הפגיעה במטרו של חמאס - הישג משמעותי ביותר"

רא"ל במיל' גדי איזנקוט התארח בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת תל אביב • הוא דיבר על מבצע שומר החומות: "מהשיפוט שלי אני יכול להעריך שחמאס נפגע משמעותית במערכה עד כה" • על החזית הצפונית: "חיזבאללה עוקבים ודואגים מהיכולות של צה"ל"

גדי איזינקוט, צילום: חן גלילי

הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' גדי איזנקוט התארח היום (חמישי) בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת תל אביב, ודיבר על מבצע "שומר החומות שמתנהל בימים אלה מול חמאס בעזה: ״נדרשת אסטרטגיה ומדיניות שונה בזירה הפלסטינית כולה", אמר בפתח דבריו.

אזינקוט ששמו נקשר כמי שיצטרף לפוליטיקה, אך לבסוף החליט להישאר בחוץ, אמר: "אנחנו צריכים אסטרטגיה שרואה בחמאס אויב מר שצריך להביס אותו ושרואה ברשות הפלסטינית פרטנר מורכב.

"הפגיעה במטרו היא אחד ההישגים המשמעותיים של המבצע בעזה- מקווה שזה יוביל אותם למחשבה מעמיקה כפי שקרה לחיזבאללה לאחר התקיפה בדאחיה ושמדובר יהיה ברכיב שיביא לשקט ממושך".

עוד אמר: "המבצע טרם הסתיים, ראינו כבר מבצעים שהתפתחו מעבר למתוכנן בעקבות אירועים טקטיים. ברמה האסטרטגית – יש שני קריטריונים בסיסיים שעל פיהם עושים את השיפוט – האם צה"ל מימש את המטרות שהדרג המדיני הגדיר לו והאם שיפרנו את מצבה האסטרטגי של ישראל? את התשובה לגבי הפרמטר השני נדע רק בעוד מספר שנים, לגבי הפרמטר הראשון – המטרה שהוגדרה היא לא מיטוט או הכרעה אלא מטרה מוגבלת יחסית של פגיעה משמעותית וחיזוק הרתעה".

הרמטכ"ל לשעבר מסר בפני הנוכחים את פרשנותו: "מהשיפוט שלי אני יכול להעריך שארגון חמאס נפגע פגיעה משמעותית מאוד במערכה עד כה.

"מניסיון העבר פגיעה בסדר גודל כזה מביאה להרתעה – מה יהיה משכה זו שאלה אחרת. השאלה המרכזית היא מה תהיה האסטרטגיה הישראלית ביום שאחרי מול חמאס בעזה, מול הזירה הפלסטינית ומול הזירה האזורית", אמר.

איזינקוט דיבר גם על ההיתכנות להפסקת האש: "לא הפסקת אש דו צדדית אלא ישראלית, ברגע שההנהגה המדינית בישראל מגיעה למסקנה שהמטרות של המבצע מומשו. אז יש לעבור לשלב ארוך יותר ברמה האסטרטגית של מתן סיוע הומניטארי בסיסי של מזון, בריאות, מים, חשמל, ביוב. אבל שאר הדברים כמו שיקום, נמל ימי – יקרו רק לאחר הסדרת נושא השבויים והנעדרים שהוא חשוב לנו והוא ערך מבחינתנו.

"לאחר מכן יש לטפל בפער המרכזי בפיקוח על רצועת עזה בכדי למנוע העברת אמצעי לחימה בעיקר דרך מנהרות ההברחה בגבול המצרי מתוך הנחה שהגבולות הישראלי והימי די סגורים – דרך זה יש למנוע התעצמות מחודשת במקביל לבניית מנגנון לפירוז מנשק כבד בתמורה לשיקום".

בדבריו התייחס גם לגבול הצפון: ״מצד אחד בחיזבאללה עוקבים בדאגה אחר מה שהם רואים – הם מבינים שיכולות המודיעין, התקיפה וההגנה של ישראל שהם רואים במערכה הזאת הן יכולות שיש אותן גם בזירה הצפונית. מצד שני, הם שואבים עידוד רב מכך שישראל מפעילה כוח רב נגד חמאס אבל שעדיין האויב הכי חלש במעטפת שלנו משגר רקטות לעומק ישראל. פה למקבלי ההחלטות יש אתגר גדול בניהול המערכה הרב זירתית – להרתיע את האויבים שלנו ולסיים את המבצע בעזה במימוש מטרות״, אמר הרמטכ"ל לשעבר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר