אלו הסיבות שהביאו את המשטרה להפעיל כוח בהלווית העיתונאית שירין אבו עאקלה

התחקיר שהוסתר מהציבור בהוראת הדרג המדיני נחשף • בין ממצאיו: משפחתה של העיתונאית הפרה את הסיכום עם המשטרה לפיו ארונה ילווה בשיירה של כ-20 כלי רכב • התוצאה: אלפי מתפרעים הסתננו לשטח בית החולים והחלו להוציא את ארון הקבורה רגלית • בתחקיר נטען שזו הסיבה שהשוטרים נאלצו להפעיל כוח

הלוויית העיתונאית הפלשתינית שירין אבו עאקלה בירושלים, צילום: איי.פי.

קריאות הסתה נגד יהודים והפרת סיכומים של המשפחה - הסיבות שהובילו את השוטרים בהלווית שירין אבו עאקלה להפעיל כוח נגד מתפרעים: לאחר שהמשטרה הודיעה אתמול (רביעי) על הגשת ממצאי תחקיר פעילות המשטרה בהלווית העיתונאית שירין אבו עאקלה לשר לביטחון הפנים בר-לב, ל"ישראל היום" נודע כי בין מסקנות התחקיר עלה שהסיבות להפעלת הכוח הן בהפרת סיכום עם המשטרה ובקריאות להרג יהודים. כמו כן, ל"ישראל היום" נודע כי הדרג המדיני הורה למפכ"ל שלא לפרסם את התחקיר מחשש להסלמה.

אחת הסיבות המרכזיות להפעלת הכוח היא הפרת הסיכום של בני משפחתה של העיתונאית מול המשטרה. לפי התחקיר, התכנון היה שההלוויה תצא מבית החולים בשיירה של כ-20 כלי רכב, אולם זה לא קרה. בפועל אל שטח בית החולים הסתננו מתפרעים שלא היו קשורים למסע הלוויה והחלו להוציא את הארון הקבורה רגלית. "זו אחת הסיבות שהשוטרים נאלצו להפעיל כוח", נאמר בתחקיר. "התלוו לכך זריקות האבנים לעבר הכוחות ושירים הלל לשאהידים כשהיא בכלל נוצרייה".

שירין אבו אקלה שנהרגה בג'נין, צילום: רשתות ערביות

במשטרה טוענים כי הפרת הסיכום עם בני המשפחה, בד בבד עם האלימות וההסתה, אילצו את הכוחות להכנס לשטח בית החולים ולפזר את המסיתים בכוח. "עוד בטרם יציאתה הפכה הלוויה למסע הסתה גדול וקריאות לפגיעה ביהודים דבר שחייב את הכוחות להפעיל כוח", אומרים גורמים במשרד לביטחון הפנים. נציין כי על אף שבתחקיר עלו גם ליקויים בהפעלת הכוח, צוות הבדיקה שיבח את פעילות השוטרים תוך שהם מסכנים את חייהם וזאת כדי לאפשר להלוויה להתקיים על פי הסיכום מראש.

מחשש להסלמה: הדרג המדיני הורה להימנע מפרסום התחקיר

בתוך כך, ל"ישראל היום" נודע כי הדרג המדיני הורה למפכ"ל המשטרה להימנע מלפרסם את התחקיר מחשש להסלמה, זאת על אף שהתחקיר הוצג אתמול לשר לביטחון הפנים במלואו. אתמול בלילה פרסמה המשטרה את ההודעה הבאה בלבד: "התחקיר המבצעי בעניין פעילות המשטרה בלוויית העיתונאית שירין אבו עאקלה סוכם והוצג למפכ"ל המשטרה. השר לבט"פ עודכן בממצאיו".

כזכור, ב-14 במאי פרסם בר-לב את ההודעה הבאה: "משטרת ישראל פעלה אתמול על מנת לאפשר קיום תקין של מסע ההלוויה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, בתיאום עם משפחתה ומתוך הבנה ברורה של רגישות ומורכבות האירוע.

הלווית שירין אבו עאקלה: השוטרים מפנים דרך לרכב שמוביל את ארונה של העיתונאית שנהרגה בג'נין // צילום ארכיון : דוברות המשטרה

"למרבה הצער, במהלך ההלוויה התפתחו מצד משתתפים בה אירועים אלימים קשים שדרדרו את המצב בשטח. צוות הבדיקה שמינה בתאום עמי מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, שבראשו תעמוד תת-ניצב אנה בן מרדכי - מפקדת עתירת ניסיון שמכירה את הזירה בה התקיימה ההלוויה - יקיים ביממה הקרובה תחקיר מקיף על מה שהתרחש במהלך ההלוויה, זאת כדי להפיק לקחים מהאירוע. לקחים אלו יוצגו למפכ"ל המשטרה ולאחר מכן לי", אמר אז השר בר-לב.

מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, התייחס לתחקיר: "מסע הלוויה של העיתונאית שירין אבו עקלה היה אירוע מורכב. אי אפשר להישאר אדישים לתמונות הקשות וחובה עלינו לתחקר בכדי שאירועים רגישים כמו אלה, לא יופרעו באלימות מצד פורעים ויכבדו את המעמד.  בהנחייתי, תחקרה המשטרה את אופן התנהלות הכוחות בשטח, במטרה להפיק לקחים ולשפר את ההתנהלות המבצעית באירועים דומים בעתיד.  אני סומך את ידיי על שוטרי משטרת ישראל, שימשיכו לעשות עבודתם נאמנה למען ביטחון הציבור כולו". בסביבתו של בר-לב והמשטרה סירבו להתייחס לדברים. 

המפכ"ל קובי שבתאי עם השר לביטחון פנים, עמר בר־לב. ממצאי התחקיר הוצגו לשר, צילום: אורן בן חקון

מקור הירי לעבר העיתונאית נותר לא ברור

כזכור, שירין אבו עאקלה עבדה ברשת אל ג'זירה. היא נהרגה בחודש שעבר בחילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלשתינים בג'נין. עד כה לא ידוע בוודאות איזה צד ירה באבו עאקלה. בצה"ל הציגו את האפשרויות שהובילו למותה של העיתונאית: הראשונה היא בזמן ירי מאסיבי של חמושים פלשתינים אל עבר כלי רכב צבאיים. האפשרות השנייה היא שבמהלך הלחימה אחד מלוחמי צה"ל ביצע ירי של כדורים אחדים לעבר מחבל, שמאחוריו עמדה העיתונאית. 

עם זאת, עד כה הפלשתינים סירבו למסור את הקליע לבדיקה משותפת. "ישראל אף הציעה לנציגים הפלשתינים (וכן לנציג אמריקני) להיות נוכחים ולהשתתף בתהליכי הבדיקה המקצועיים, הפתולוגיים, הבליסטיים ואף בבדיקה פורנזית של הקליע - הצעות אלו נתקלו בחוסר שיתוף פעולה וללא מענה", אמרו בצה"ל. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר