בישראל מעריכים: חמאס יפתח את המערכה הבאה בהפתעה ולא בהסלמה הדרגתית

קצת יותר משנה אחרי "שומר החומות", בארגון הטרור נערכים לסבב הבא • ההערכה: ייפתח עם תקיפה ממצנחים ממונעים, שימוש בעשרות מנהרות והסתערות על כוחות לאורך הגדר

בצה"ל נערכים בהתאם, צילום: דו"צ

קצת יותר משנה חלפה מאז ״שומר החומות״ ובמערכת הביטחון נערכים לעימות הבא.

בישראל סבורים כי חמאס ישאף לפתוח מערכה מול ישראל בהפתעה גמורה, ולא בהידרדרות איטית, כפי שהיה במקרים קודמים. ההצלחה מבחינת חמאס לא תוכל להסתכם רק בירי רקטי והריגת אזרחים ישראלים, וההישג הנדרש מבחינתם הוא חטיפת חייל ופשיטה התקפית לתוך שטח ישראל. עם זאת העימות לא נראה בטווח הקרוב.

תקיפת יעדים ברצועת עזה מן האוויר / צילום: דו"צ

מתוך הבנה זאת, חמאס עדיין רואה במנהרות אמצעי חשוב, שיאפשר ללוחמי העילית אל-נח׳בה להתקרב עד למרחב הגדר בין ישראל לעזה. הקיר התת קרקעי מונע אומנם מנהרות התקפיות חוצות גדר, שיתקרבו ליישובים הישראלים, אך בחמאס מבינים כי מנהרה שתקרב אותם למרחק של כמה עשרות מטרים מהגדר תאפשר להם להסתער לעבר כוחות ישראלים שפועלים בפרימטר (100 מטרים בתוך השטח העזתי שבהם פועל צה״ל), או לעבר ג׳יפ שנוסע על ״ציר הוברס״ לאורך הגדר.

ההערכה כי יש לחמאס עשרות מנהרות התקרבות, בודדות מהן מגיעות לעשרות מטרים מהגדר. חמאס ממשיך לכוון חלק מהמאמצים לשיקום המנהרות ושימור התווך התת-קרקעי לצרכים התקפיים.

בצה״ל מעריכים כי בידי מערכת הביטחון יש מידע בנוגע לאותן מנהרות, אך משיקולים מבצעיים הצבא לא פוגע בהן כרגע.

שנה לאחר שומר חומות בצה״ל טוענים כי מבצע ״דרום כחול״ להשמדת מערכת המנהרות התת קרקעיות בעזה, ׳מטרו חמאס', לא היה כשלון, למרות שנסיון ההונאה, שהיה אמור להביא להריגתם של עשרות לוחמי חמאס לא צלח שכן בפועל נהרגו בו פעילי חמאס בודדים בלבד. בצה״ל אומרים כי המטרה לא הייתה להרוג פעילי חמאס אלא לשלול יכולות וכי המבצע פגע בליבת מערכת המנהרות ההגנתיות של חמאס.

בשנה האחרונה מאז תום מבצע "שומר החומות" התגבשה תפיסת הגנה בשגרה לאורך הגדר, המכונה ״קיר הברזל״. התפיסה מבוססת על מערכת של גדר אינדוקטיבית, שמתריעה על כל נסיון חדירה, קיר תת-קרקעי המונע מנהרות חודרות וסוללת הסתרה, שאינה מאפשרת לפעילי חמאס לתצפת לשטח ישראל. בנוסף פועלת מערכת של חיישנים, נקודות תצפית ורחפנים המתריעה על כל  התקרבות לשטח הפרימטר. בתפיסת ההגנה משתמש הצבא גם באמצעים של ירי ותצפית מרחוק, שאינם מחייבים התקרבות של חיילים לטווח האש של חמאס.

תקיפת מנהרה התקפית כאשר בתוכה פעילי נוח׳בה בדרכם לפשיטה בשטח ישראל ב-11 במאי 2021 // צילום: דו"צ

נוסף על כך, צה״ל חשף כי במהלך מבצע ״שומר החומות״ סוכל ניסיון פשיטה לישראל באמצעות מצנחים ממונעים (בקאי). צה״ל תקף מחסן של מצנחים ממונעים בזמן ששלושה פעילים תכננו להפעיל אותם. בצבא נערכים לאפשרות שבעימות הבא חמאס ינסה להשתמש במצנחים ממונעים מסוג זה, וההערכה היא שיש ברשותם מספר מועט של מצנחים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר