מעון כפר בני ציון בראש העין | צילום: יוסי זליגר

פרשת התעללות חמורה במעון "בני ציון": ארבעה עובדים נעצרו בחשד לתקיפת בעלי מוגבלויות

מחקירת האירועים עולה תמונה מזעזעת • על פי החשד, עובדים במעון סטרו ובעטו בדיירים, וכן דרכו על גופם וחנקו אותם • ההתעללות התרחשה לאורך תקופה ארוכה, וכללה מאות אירועים של תקיפה פיזית ונפשית • משרד הרווחה הודיע כי הפסיק את ההתקשרות עם המפעיל - עמותת "אלאור" • ב"בני ציון" הגיבו: "מזועזעים ממעשי העובדים שאינם מייצגים את כלל הארגון"

המשטרה עצרה היום (שלישי) בתום חקירה סמויה, ארבעה עובדים במעון חוסים "בני ציון" בראש העין בחשד להתעללות חמורה ולתקיפת חסרי ישע החוסים במקום.

חקירת הפרשה החלה לפני שלושה שבועות, לאחר שמשטרת ראש העין קיבלה תלונה מגורמי משרד הרווחה, ולפיה אחד החוסים במעון "בני ציון" דיווח למשפחתו כי הותקף על ידי עובד המקום. במקום גרים אנשים עם צרכים מיוחדים המאופיינים במוגבלות שכלית התפתחותית, באוטיזם ובהתנהגות מאתגרת. 

בתוך כך, שוטרי ראש העין בחנו את התיעוד של מצלמות האבטחה בהתאמה למשמרות של עובד המקום, כאשר על פי הממצאים עצרו החוקרים את החשוד - תושב קלנסווה בן 23 - ומעצרו הוארך בבית המשפט. לאחר התקדמות החקירה ובחינת חומרי התיעוד לאורך תקופה, נחשפו החוקרים לאירועים נוספים של חשד לאלימות כלפי החוסים במקום על ידי כמה עובדי המעון.

מעון בני ציון, צילום: יוסי זליגר

החשד הוא שבמעון הפעילו אלימות קשה והשפלות נגד החוסים. ארבעת העובדים, כך על פי החשד, הצליפו בדיירים באמצעות כבלים, חנקו אותם עם כריות על הפנים, סטרו ובעטו בהם, וכן דרכו על גופם. במשטרה אמרו כי ההתעללות התרחשה לאורך תקופה ארוכה, וכללה מאות אירועים של תקיפה פיזית ונפשית.

בשל כך, המשטרה עצרה הבוקר שלושה חשודים נוספים בחשד למעורבות, כאשר בכוונת המשטרה להביא מחר את כלל החשודים לדיון בבימ"ש השלום פ"ת, בבקשה להאריך את מעצרם.

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "בעקבות התלונה שהגיש משרד הרווחה והביטחון החברתי למשטרת ישראל בחשד לאלימות פיזית כנגד דייר במעון לאנשים עם מוגבלויות 'בני ציון' המופעל על ידי עמותת 'אלאור', פתחה המשטרה בחקירה יסודית. במהלך החקירה התגלו מספר אירועים אלימים של פגיעה והתעללות בחסרי ישע, שהביאו לשורה של מעצרים כנגד עובדי העמותה.

"בעקבות התמונה שנחשפה, הוחלט על ידי שר הרווחה ומנכ"לית המשרד על הפעלת נוהל חירום שבמסגרתו תופסק לאלתר ההתקשרות עם המפעיל הנוכחי עמותת 'אלאור' עד להשלמת תהליך מזורז ובחירת גוף מפעיל חדש. כמו כן, ימונה מנהל זמני מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי עד תום הליך כניסת המפעיל החדש", כך לפי התגובה.

סיגל מורן, מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי: "המסגרות החוץ-ביתיות שמפעיל משרד הרווחה והביטחון החברתי משמשות בית לאלפי בני אדם בישראל, ואנחנו לא נאפשר פגיעה משום סוג שהוא, בטח שלא פיזית ובטח שלא באנשים חסרי ישע - באף לא אחת מהן. המשרד לא יהסס לנתק התקשרויות עם מפעילים שתחת אפם התרחשו אירועים חמורים מעין אלו ולערב את המשטרה, כל אימת שישנו חשד לעבירה פלילית עד למיצוי הדין עימם באופן מלא".

מטעם "בני ציון" נמסר: "אנחנו מזועזעים ממעשי העובדים אשר מעלו באמוננו ופגעו בדבר החשוב לנו מכל - דיירי המעון. מהרגע שנחשפנו למקרה, נפתחה חקירה פנימית, שבמסגרתה פעלנו במהירות כדי להשהות ולהרחיק את העובדים מהדיירים לאלתר. בכוונתנו לנקוט הליכים משפטיים נגד העובדים. יתרה מכך, אנו פועלים למינוי שופט חיצוני בכיר שיבחן את כל נוהלי הפיקוח במוסדות הטיפוליים כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד".

עוד הוסיפו כי "העובדים הללו אינם מייצגים את כלל הארגון שמונה מאות עובדים מסורים ורואים בעבודתם שליחות אמיתית. יחד עם זאת, אין אנו מקילים ראש במעשה זה -מדובר בפגיעה חמורה בלתי נסלחת. אנו נפעל למיצוי הדין מול העובדים הפוגעים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו