גנב רכבים - וסחט: העונש החמור על העבריין הפלשתיני שפעל ב-19 ערים

במשך 7 חודשים רצופים הפעיל מחמד עגל 'מפעל של ממש' שקלט רכבים גנובים תוך שעות ספורות מהגניבה - ונאסר ל-20 שנה • הנאשם השתמש ב-17 כרטיסי SIM, הזדהה בזהויות מזויפות ודרש כופר של 15,000 - 30,000 שקל מכל קורבן

ב-32% מכלל המקרים – הגנב ניסה לפרוץ באופן אלים לרכב. צילום: אילוסטרציה: Getty Images

בית המשפט השלום בראשון לציון גזר היום (ראשון) 20 שנות מאסר בפועל על מחמד עגל, תושב הרשות הפלשתינית, שהפעיל מערכת סחיטה שיטתית של בעלי רכבים גנובים. עגל הורשע ב-45 אישומים הקשורים לגניבת רכבים וסחיטת בעליהם בסכומים של עשרות אלפי שקלים לכל רכב.

השופטת דורית סבן נוי הדגישה בגזר הדין כי "עסקינן בכתב אישום חריג בחומרתו והיקפו", והוסיפה כי המקרה "משקף נאמנה את הצורך בהשתת ענישה מוחשית, מרתיעה, אשר תרתיע את כלל העוסקים בגניבת רכבים".

"הורשע ב-45 אישומים הקשורים לגניבת רכבים וסחיטת בעליהם" (אילוסטרציה), צילום: מישל דוט קום

מפעל שפעל 24/7

הכנופיה פעלה במשך שבעה חודשים רצופים, מדצמבר 2022 עד יולי 2023, בתיאום מדויק ובחלוקת תפקידים ברורה. כלי הרכב נגנבו מ-19 ערים במרכז הארץ - רובם מסוג מזדה וטויוטה - והועברו תוך שעות ספורות לידי הנאשם ברשות הפלשתינית.

לפי כתב האישום, עגל הפעיל "מפעל של ממש לקבלת רכבים גנובים" ש"פעל בכל שעות היממה". הרכבים הגנובים הועברו אליו "באופן מיידי ממש, תוך שעות ספורות מרגע הגניבה ועוד בטרם בעלי הרכבים הספיקו לגלות אודות הגניבה".

כדי להקשות על זיהויו, השתמש עגל ב-17 כרטיסי SIM שונים, הזדהה בכינויים מזויפים כמו "ראמי", "סעיד" ו"ג'האד", ועיוות את קולו. בכל מקרה, הוא יצר קשר עם בעלי הרכבים ודרש כופר הנע בין 15,000 ל-30,000 שקל תמורת השבת הרכב.

השתמש ב-17 כרטיסי סים, צילום: Getty Images/iStockphoto

השופטת קבעה כי "הנאשם יצר קשר עם מספר הטלפון הראשון שהצליח לאתר הקשור לבעל הרכב הגנוב, ולא הפסיק להטריד בדרישות כופר". במקרים קיצוניים, הוא ביצע עשרות שיחות לאותו קורבן - במקרה אחד 60 שיחות לאח המתלונן ו-40 נוספות למתלונן עצמו.

"חוליית הקצה" של השרשרת העבריינית

התביעה, בהובלת עורכת הדין קרן פינקלס, הדגישה את החומרה הייחודית של המקרה וביקשה מתחם ענישה של 20-25 שנות מאסר בפועל. לדבריה, מדובר ב"מקרה שונה וייחודי בו הצליחה המאשימה להעמיד לדין את מחולל הפשיעה ומי שעומד בחלקה העליון של ההיררכיה העבריינית".

מנגד, עורך הדין עבס עבאסי מטעם הנאשם טען כי חלקו של מרשו היה "מינורי ביחס לחלקם של אחרים" וביקש מתחם ענישה של 3-7 שנות מאסר בפועל.

השופטת דחתה את טענת ההגנה וקבעה כי הנאשם היה "חוליה מרכזית בשרשרת העבריינית" ו"חוליית הקצה" של התוכנית העבריינית. "לידיו הגיעו כלי הרכב הגנובים ואצלו נגזר דינם", כתבה השופטת, תוך הדגשה כי "לולא הנאשם היה ממשיך לדרוש רכבים גנובים, אלה לא היו ממשיכים לגנוב".

מתוך 45 הרכבים שנגנבו, בארבעה מקרים בלבד שולם הכופר והרכבים הוחזרו לבעליהם. סך כל דמי הכופר שקיבל הנאשם נאמד בכ-59,000 שקל, לא כולל התמורה שקיבל ממכירת יתר הרכבים לפירוק או למכירה בשטחים.

השופטת הדגישה כי "הנאשם הפעיל עסק למכירת כלי רכב גנובים לבעליהם או למשחטות שנועדו לפירוק הרכבים לחלקים. משלח ידו של הנאשם היה מפעל שקולט רכבים גנובים ופוגע בקניינם ושלוות נפשם של אזרחי ישראל תוך שהוא מהלך עליהם אימים למטרת רווח כלכלי".

בסופו של דבר נגזרו על הנאשם 20 שנות מאסר בפועל, מאסר מותנה של 18 חודשים, קנס של 350,000 שקל ופיצויים למתלוננים. לקורבנות שלא שילמו כופר נקבע פיצוי של 2,500 שקל כל אחד, ואילו לאלה ששילמו כופר - פיצוי בגובה הסכום ששילמו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר