“כוס אמק מי שהביא אתכם לארץ” - אמירה גזענית זו שהטיח נהג אוטובוס כלפי נוסע ממוצא אתיופי תעלה לו אלפי שקלים, ועשרות אלפי שקלים לחברה שלו. הנוסע, שעלה לאוטובוס בקו הנוסע לירושלים ושילם על כרטיס נסיעה כדין, זכה לאחרונה לפיצוי כספי משמעותי ולמכתב התנצלות מהנהג בעקבות פעילות של היחידה הממשלתית למאבק בגזענות והסיוע המשפטי במשרד המשפטים.
האירוע החל כאשר נהג האוטובוס של חברה ציבורית החל לדבר אל הנוסע בזלזול ובאופן משפיל. כשהנוסע העז לשאול מדוע הנהג מדבר אליו בצורה זו, הגיב הנהג בעצירת האוטובוס ודרש ממנו לרדת, תוך איומים להזמין ניידת משטרה אם יסרב. במהלך העימות, הטיח הנהג בנוסע אמירה גזענית חמורה.
בעקבות התלונה שהגיש הנוסע ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, פעלה המדינה בשני מסלולים מקבילים: במסלול הפלילי, משרד התחבורה הגיש כתב אישום נגד הנהג בבית משפט לתעבורה בירושלים בגין התנהגות שאינה הולמת נהג המורשה להסיע נוסעים ברכב ציבורי. בהסדר טיעון הוטלו על הנהג קנס כספי בסך 6,000 שקלים, התחייבות כספית בסך 20,000 שקלים להימנע מביצוע העבירה בעתיד, ופיצוי למתלונן בסך 4,000 שקלים.
במקביל, הסיוע המשפטי במשרד המשפטים באמצעות עו”ד תמיר בלנק, בליווי עו”ד איילת שורץ אסף, הגישו בשם הנוסע תביעה אזרחית לפי חוק איסור הפליה במוצרים ובשירותים ציבוריים. הליך זה הסתיים לאחרונה בפיצוי כספי משמעותי בסך עשרות אלפי שקלים ובמכתב התנצלות מהנהג.
עורכת דין מרב שיבק, ממונה ארצית תחום אזרחי בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, מסרה: “הפיצוי הכספי המשמעותי וההתנצלות שניתנו לנוסע במקרה זה, מעבירים מסר ברור: אין מקום לגזענות ואפליה בהספקת מוצרים ובמתן שירותים ציבוריים. הסיוע המשפטי של משרד המשפטים ימשיך לפעול לייצוג פונים שנפגעו מהפליה כאמור, בשירות שניתן ללא עלות, על-מנת להבטיח חברה שוויונית, הוגנת וצודקת יותר”.
עורכת דין ציקי שטרסברג-דיל, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, הוסיפה: “זוהי פסיקה משנה תודעה אשר מרתיעה מפני התנהלות גזענית. אני קוראת לכל מי שחווה אירוע גזעני או היה עד לאירוע שכזה, לפנות אלינו- יחד נוכל לפעול למען חברה שוויונית ומכילה יותר”.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
