המלחמה עצרה את הגנבים: ירידה של 35% בגניבות רכב בימי הלחימה

מחקר חדש של חברת איתוראן על מדגם של 935,000 כלי רכב מגלה כי הפרופיל הטיפוסי של גנב הרכב בישראל הוא נער בן 17 ללא רישיון נהיגה ותושב שטחים, כאשר 80% מהגנבים חסרי רישיון • גוש דן מובילה עם 50% מהגניבות, רוב הגנבים מעדיפים ג'יפים בצבע לבן, ו-54% מהגניבות מתרחשות בשעות 5-6 לפנות בוקר בימים שלישי

המלחמה עצרה את הגנבים: ירידה של 35% בגניבות רכב בימי הלחימה. צילום: צילום באדיבות איתוראן

הנער בן ה-17 ללא רישיון נהיגה, תושב שטחים, הפך בשלוש השנים האחרונות, לפרופיל הטיפוסי של גנבי הרכב בישראל, זאת בעוד שהמלחמה עם איראן הצליחה להפחית גניבות ב-35 אחוזים יותר מכל אמצעי אכיפה אחר, כך עולה ממחקר חדש של חברת איתוראן שנערך על מדגם ארצי של 935,000 כלי רכב.

המחקר, הבוחן את נתוני גניבות הרכב בחציון הראשון של 2025, מגלה כי למרות הירידה החדה בתקופת המלחמה, סך הגניבות בחצי השנה הראשונה ירד ב-3% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הדרמטיה בימי הלחימה מיוחסת לשינויים משמעותיים בפעולות כוחות הביטחון בפריסה רחבה יותר ולפעילות רחבה של כוחות הביטחון בערי ישראל וסגירת צירים בשטחי הרשות הפלשתינאית, מה שהקשה על הגנבים להעביר את הרכבים לשטחי הרשות הפלשתינאית.

המלחמה עצרה את הגנבים: ירידה של 35% בגניבות רכב בימי הלחימה, צילום: צילום באדיבות איתוראן

לראשונה ערכה חברת איתוראן בדיקה בשלוש השנים האחרונות בנושא פרופיל גנבי הרכב, והתוצאות מפתיעות: רוב גנבי הרכב הינם בגיל 17, ול-80% מהם אין רישיון נהיגה בכלל.

גוש דן ממשיכה להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 50% מכלל אירועי הגניבה, ואחריה אזור השרון עם 18%, אזור השפלה עם 10%, אזור הדרום עם 9%, ירושלים ומודיעין עם 9%, אזור הצפון עם 3% ויהודה ושומרון עם 1%. המדגם מראה כי כ-60% מכלל גניבות הרכב באזור גוש דן עברו דרך מחסומים ופרצות בכביש 443 לשטחי הרשות הפלשתינאית, במיוחד לרמאללה.

הג’יפים והג’יפונים הם המטרה המועדפת על הגנבים עם 50% מניסיונות הגניבה, ואחריהם רכב פרטי עם 30% ואופנועים עם 15%. רכבים בצבע לבן הם המבוקשים ביותר עם 42% מהגניבות, ואחריהם רכבים בצבע שחור ואפור עם 16% כל אחד.

ירוטי שיגורים מאיראן במרכז הארץ. הטילים עצרו את הגנבים, צילום: AP

הנתונים מגלים כי רוב הגניבות מתבצעות בימים שלישי ורביעי בשבוע, ו-54% מהן מתרחשות בשעות 5-6 לפנות בוקר. 64% מהגניבות בחציון זה בוצעו באמצעות התחברות וקידוד לשקע OBD, ב-14% מהמקרים נמצא מפתח הרכב ברשות הגנב, 10% בוצעו בשיטת הפריצה האלימה ו-12% באמצעות גרירת הרכב או העמסתו. כ-50% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-50% למכירה בשטחי הרשות הפלשתינאית ובישראל.

מעצר של 320 חוליות החשודים בגניבות רכב בזמן אמת מסייע רבות לתהליך הרשעת החשודים ולמאסרם, וצפוי לחסוך לשוק הרכב הישראלי אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך 2025 ואף מעבר לה. “בחציון הראשון של שנת 2025 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 320 חוליות חשודים בגניבות רכב, מעצרן של חוליות הגנבים ברבעון זה חסכו למשק הישראלי 1.74 מיליארד שקלים”, מסכם ניר שרצקי, מנכ”ל חברת איתוראן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר