ביהמ"ש הורה לשחרר את פרופ' שלהוב-קיבורקיאן בתנאים מגבילים

המרצה עוכבה לחקירה בעקבות אמירות בפודקאסט שבו השתתפה לפני כשנה • השופט תהה על העיתוי: "לא הסבירו למה אנחנו כאן עכשיו" • באוניברסיטה העברית גינו: "במדינה דמוקרטית אין מקום לעצור אדם בגין התבטאויות כאלה, מקוממות ככל שיהיו"

הפגנות בירושלים נגד מעצר הפרופ׳ // צילום: יוני ריקנר

הפרופסור והחשד להסתה: בית משפט השלום בירושלים הורה לשחרר את פרופסור נדירה שלהוב-קיבורקיאן בתנאים מגבילים, בתום דיון הארכת המעצר שהתקיים היום (שישי). 

"לא קיבלתי הסבר למה אנחנו כאן היום", אמר השופט דב פולוק במהלך הדיון, שבמקביל אליו התקיימו הפגנות תמיכה במרצה מהאוניברסיטה העברית. 

דיון הארכת המעצר של פרופסור שלהוב-קיבורקיאן, צילום: חיים גולדברג / פלאש90

"לאחר עיון בחומר, עולה שיש כמה ביטויים בפודקאסט שבו השתתפה, שיתכן שעוברים את התחום של חופש הביטוי להסתה", אמר השופט. "יחד עם זאת, השאלה בפני בית המשפט היא אם יש צורך בהמשך מעצרה של המשיבה בעילה של מסוכנות. בעקבות מעצרה של שלהוב-קיבורקיאן נערך חיפוש בביתה ולא נמצאה ראיה של ממש לחיזוק המסוכנות או עדות לעבירות נוספות. בנסיבות אלו, לא שוכנעתי שיש צורך בהמשך מעצרה".

דיון הארכת המעצר של הפרופסור, צילום: חיים גולדברג / פלאש90

שלהוב-קיבורקיאן, שעלתה לכותרות לאחר שהושעתה מהאוניברסיטה בשל אמירותיה שהכחישו את האלימות המינית בטבח שבעה באוקטובר, עוכבה הפעם לחקירה בעקבות אמירות בפודקאסט שבו השתתפה לפני כשנה. אתמול היא נעצרה כאשר מביתה נלקחו מחשבה האישי ותמונות של המשורר הפלשתיני מחמוד דרוויש. 

השופט פולוק אמר במהלך הדיון: "אני יכול להגיד שיש דברים שנאמרו בפודקאסט שאפשר לראות אותם כהסתה, אבל מצד שני זה לא מה שמונח לפניי. אני צריך להבין למה עצרו אותה, מה קרה עכשיו? עשו חיפושים, לא מצאו דברים בשלב זה שמראים שיש לה קשר עם ארגונים אחרים או הסתה נוספת".

עוד הוסיף: "את העמדות שלה היא זכאית להחזיק. אם חשבו שהפודקאסט מהווה עבירה של הסתה, אז הייתי מבין שהיו עוצרים אותה בו במקום ומביאים אותה בפני השופט והיו מחליטים איזו סכנה היא מהווה. לא קיבלתי הסבר למה אנחנו כאן דווקא היום.

״אני יכול להבין שרציתם את צו המעצר כדי לערוך חיפושים, אבל עד עכשיו לא מצאתם משהו שאני יכול לאחוז בו ולא קיבלתי הסבר", אמר פולוק. "הדפים שמצאתם זו הבעת דעה. לא מצאתם שום קשר לארגון אסור על פי חוק״.

בבקשת המשטרה להאריך את מעצרה נכתב כי הפרופ' לא נעצרה בשל הזדהותה עם המצוקה בעזה, אלא בשל אמירותיה כמרואיינת ש"עשתה כל שניתן כדי לייצר עוד סיבות לטרור במוחם של מוסתים ושטופי מוח". 

האוניברסיטה העברית גינתה את מעצרה וקראה לשחררה, על אף "ההתנגדות הנחרצת לרבים מדבריה לפני כחודש". בין השאר נמסר מטעמה כי "אם אכן המעצר מבוסס על הדברים שאותם אמרה בפומבי, במדינה דמוקרטית אין מקום לעצור אדם בגין התבטאויות כאלה, מקוממות ככל שיהיו". 

השתתף בהכנת הידיעה: איציק סבן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר